خبر خوش درباره خانه‌دار شدن فرهنگیان

سال ۱۳۸۱ جمعی از فرهنگیان در تعاونی مسکن ثبت نام کردند به امید اینکه بعد از ۵سال خانه‌دار می‌شوند اما در این میان تعاونی مسکن با مشکلاتی مواجه شد که باعث به تاخیر افتادن تحویل مسکن به فرهنگیان شد.

خبر خوش درباره خانه‌دار شدن فرهنگیان

سال ۱۳۸۱ جمعی از فرهنگیان در تعاونی مسکن ثبت نام کردند به امید اینکه بعد از ۵سال خانه‌دار می‌شوند اما در این میان تعاونی مسکن با مشکلاتی مواجه شد که باعث به تاخیر افتادن تحویل مسکن به فرهنگیان شد.

معیشت معلمان به عنوان یکی از مهمترین نقش آفرینان در تربیت و سرنوشت آینده افراد جامعه، در کشورهای پیشرفته مورد توجه است و طبق آمار میانگین حقوق معلمان در کشورهایی از جمله سوییس، آلمان، هلند، آمریکا و غیره بیش از ۶۰ هزار دلار است. اما در کشور ما حقوق معلمان به خرج روزمره شان هم نمی‌رسد و این قشر زحمتکش جامعه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.‌

سال‌هاست حقوق و مزایای خود را مطالبه می‌کنند اما پاسخ درستی نمی‌گیرند، مشکل تامین مسکن هم که این روزها قوز بالا قوز مشکلات همه افراد جامعه از جمله معلمان است. جمعی از فرهنگیان ناحیه ۲ آموزش و پرورش کرج در سال ۸۱ به امید خانه‌دار شدن، با تشکیل تعاونی مسکن فرهنگیان، به عضویت این تعاونی درآمدند و خوشحال از اینکه بعد از گذشت چند سال مشکل بزرگ آنها حل خواهد شد در ابتدا مبلغی حدود ۷میلیون تومان را پرداخت و ۲۰ میلیون تومان هم وام دریافت کردند و مابقی هزینه‌های مسکن را شاید از افرادی پول قرض گرفتند یا ماشین و طلای خود را فروختند.

قرار بود هیات مدیره حدود ۴سال بعد مسکن‌ها را تحویل فرهنگیان بدهد اما این فقط یک وعده بود و بس! حدود ۱۹ سال گذشت اما خبری از تحویل خانه به معلمان زحمت کش جامعه نشد. اگر این افراد در آن زمان پولی را که پرداخت کرده بودند در جای دیگری سرمایه گذرای می‌کردند نتیجه بخش‌تر بود.

مسکن فرهنگیان دو پروژه بوده یکی از این پروژه‌ها واقع در ناحیه دو کرج و دیگری در هشتگرد است و به دلیل تخلفاتی که سازندگان پروژ ناحیه دو داشتند مسکن ۹۹ واحدی فرهنگیان هشتگرد از تعاونی فرهنگیان ناحیه ۲ جدا شد و علی‌رغم دارا بودن تعداد واحد‌های بیشتر و امکانات رفاهی بهتر، بسیار زودتر از این پروژه تکمیل و تحویل شد.

مشکلات تعاونی مسکن فرهنگیان در ابتدا زمینی که هیات مدیره خریداری کردند نیاز به تغییر کاربری داشت و تغییر کاربری زمین حدود ۳سال زمان برد بعد از آن پروژه تا حدودی پیشرفت فیزیکی داشت که دوباره مشکلات جدیدی اتفاق افتاد که شاید هر دوسال یک بار هیات مدیره جدیدی وارد عمل می‌شدند اما باز هم اقداماتی را انجام نمی‌دادند. فرهنگیان گلایه‌های زیادی دارند که چرا با وجود پیشرفتی که داشته و عمر این پروژه طولانی شده اما منازل تحویل متقاضیان نمی‌شود.

یکی از فرهنگیان خریدار این مجموعه، می‌گوید: با توجه به اینکه این پروژه تغییر کاربری داده و مشکل سهمیه شهرداری هم رفع و رجوع شد، مجوز ساخت و ساز مابقی زمین‌ها در دستورکار قرار گرفت.

او ادامه می‌دهد: از سال ۹۲ تا کنون شاهد تغییرات در هیأت مدیره این تعاونی بودیم و پس از آن نه تنها مشکلات کم نشده بلکه هر روز رو به افزایش است و مسؤولان پروژه دست روی دست گذاشته و کاری از پیش نمیبرند. بخشی از این پروژه در شهر جدید هشتگرد تکمیل و تحویل همکاران شده است، تعاونی مسکن فرهنگیان در هشتگرد به صورت کامل اجرا و تمام امکانات رفاهی نیز فراهم شده است.

دیگر معلم بازنشسته آموزش و پرورش می‌گوید: این پروژه با مجوزی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر شده است.انتصابات در هیأت مدیره، به صورت قانونی انجام شد، ما نیز از آن استقبال کردیم. طبق گفته نمایندگان مشرف به قوانین مراجع قضایی پرونده این پروژه حقوقی است و لازم است انتقال سند از طریق وکالت انجام شود؛ در این میان زمانی بیش از دو سال برای اخذ وکالت نامه و کارهای دفتری به اسم هیأت مدیره جدید صرف شد. هیات مدیره‌ قبلی با اقداماتی که انجام دادند موجب شدند تا تحویل دادن خانه‌ها به فرهنگیان با تاخیر صورت گیرد و حتی انتقال اسناد و مدارک به هیات مدیره جدید هم با مشکلاتی مواجه شود.

تعاونی که هیچ دستگاهی ناظر بر کار آن نیست

دیگر معلم آموزش و پرورش، می‌گوید: سال ۱۳۸۲ با ۷میلیون تومان ثبت نام کردم و قرار بود یک واحد ۷۵ متری سال ۱۳۸۵ تحویل دهند. اما زمینی که خریداری کردند، نیاز به تغییر کاری داشت که حدود ۴سال زمان برد و سال‌های بعد نتوانستند با مبلغی که پرداخت کردیم پروژه را پیش ببرند و چون متراژ خانه‌ها تغییر کرد، متمم بودجه‌ای به قرار داد اضافه کردند تا پولی برای ادامه ساخت پروژه پرداخت کنیم. در حال حاضر به دلیل تغییراتی که انجام شده برای تحویل خانه‌ باید مبلغ ۲میلیون تومان دیگر پرداخت کنیم.

یکی از موانع پیشرفت پروژه شهرداری است که هیچ همکاری با تعاونی نکرد و باعث به تاخیر افتادن این پروژه شد و حتی هیچ دستگاه نظارتی ناظر بر کار تعاونی مسکن نیست، حتی آموزش و پروش هم هیچگونه دخالتی ندارد. این تعاونی زیر نظر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

 از آنجا که شهرداری یک طرف موضوع تاخیر معرفی شده به سراغ مدیر منطقه۲ شهرداری کرج رفتیم.

تخلفات سازندگان پروژه در حوزه شهرداری

جواد موسوی، مدیر منطقه ۲ شهرداری کرج، در خصوص مشکل مسکن فرهنگیان، گفت: تعاونی مسکن فرهنگیان مرتکب تخلفات ساختمانی شده که برای جریمه آن چکی تحویل دادند و آن چک برگشت خورد.

وی با بیان اینکه براساس حکم ۴دانگ از باب تجاری باید به تملک شهرداری درآید، افزود: اما هیات مدیره پیگیر هستند که جریمه را پرداخت کنند و ۴دانگ باب تجاری به نام تعاون مسکن باقی بماند‌.

موسوی با اشاره به اینکه شهرداری مشکلی با بخش مسکونی ندارد، بیان کرد:یک باب تجاری آن به نام شهرداری است و بخش مسکونی به شهرداری ارتباطی ندارد. به تاخیر افتادن تحویل مسکن فرهنگیان دلایلی دیگری دارد که با رییس هیات مدیره در مورد این موضوعات گفت‌وگو کردیم.

هیات مدیره‌ای که کار نیمه کاره رها کرد علی عرب رییس هیات مدیره تعاونی مسکن فرهنگیان، گفت: این پروژه قرار بود حدود ۴سال بعد تحویل داده شود اما متاسفانه با توجه به اتفاقاتی که افتاد زمان برد.

وی در خصوص مشکلات مسکن، بیان کرد: سال ۱۳۸۱ زمینی خریداری کردند که کاربری فضای سبز بوده و حدود ۴ سال تغییر کاربری زمین طول کشید و بعد از آن هم درگیری‌های در تعاونی مسکن اتفاق افتاد که باعث شد پروژه در زمان مقرر تحویل داده نشود، این پروژه متاسفانه حدود ۱۴سال زمان برده است.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه هیات مدیره قبلی نتوانست کاری انجام دهد، گفت: فرهنگیان قبول کردند که تعاونی مسکن را ما تاسیس کنیم و پیگیری‌ها از جانب ما صورت گیرد، زمانی که تعاونی مسکن تشکیل شد هیات مدیره قبلی سنگ اندازی کردند و حدود ۲سال زمان برد تا اسناد و مدارک تحویل ما داده شود.

وی با اشاره به اینکه ۴دانگ باب تجاری که شهرداری مدعی مالکیت آن است، بیان کرد: طبق قانون اگر مجموعه‌ای در رهن بانک باشد هیچکس حق ندارد مالکیتی ایجاد کند، پیگیر این موضوع هستیم که از شهرداری ۴دانگ مغازه را بگیریم و به جای آن مبلغی پرداخت کنیم که در حال حاضر یک سالی است، درگیر این موضوع هستیم تا برطرف شود.

عرب گفت: افراد سال ۸۱ثبت نام و حدود ۵۰.۶۰ میلیون هزینه پرداخت کردند و خیلی از افراد هم تسویه کرده‌اند اما پروژه حدود ۶ سال متوقف شده بود، متراژ واحدها ۸۰ متر و ۱۱۰متر است که در حال حاضر متری ۲۵الی ۳۰میلیون قیمت دارد.

رییس هیات مدیره تعاونی مسکن با بیان اینکه حدود پنج روز گذشته اعلام کردیم ۳۳واحدی‌ها برای تحویل مکسن خود اقدام کنند، گفت: درب‌ و سیستم روشنایی ۴۸واحدی‌ها مانده تا نصب شود و حدود یک ماه آینده تحویل داده می‌شود. وی افزود: به دلیل یک سری تغییراتی که در پروژه انجام شده از جمله درهای ضد سرقت، سیستم دزدگیر، پنجره‌های پی وی سی، تمامی افراد باید مبلغ دو میلیون تومان را پرداخت کنند تا مسکن تحویل داده شود.

دو دهه تاخیر؛ دودی که به چشم فرهنگیان رفت طبق قانون شرکت تعاونی متشکل از اشخاص حقیقی یا حقوقی است که با هدف رفع نیازمندی‌های مشترک و بهبود اقتصادی و اجتماعی از طریق خودیاری متقابل و همکاری تشکیل می‌شود؛ این یعنی یک تشکل مردمی برای رسیدن به یک هدف مشترک اقدام می‌کند و معمولا هر جا توسط مردم و برای مردم اداره شود نتیجه بهتری خواهد داشت.

اما شرایط در مورد تعاونی مسکن فرهنگیان ناحیه ۲ آموزش و پرورش موضوع کمی متفاوت است؛

پروژه‌ای که مثل بسیاری از پروژه‌های دولتی که بودجه قطره چکانی می‌گیرند یا همتی برای انجامشان نیست، نزدیک به دو دهه تاخیر دارد.

اگرچه طبق آنچه گفته شد؛ ناکارآمدی هیات مدیره قبلی و عدم همکاری دلیل تاخیر دو دهه‌ای تحویل مسکن فرهنگیان عنوان شد.

اما به نظر می‌رسد نظارت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نهاد نظارتی این شرکت تعاونی، کافی نبوده است و یا قوانین حاکم بر تعاونی‌ها ضمانت اجرای کافی برای قصور هیات مدیره ندارد؛ وگرنه شاید فرهنگیان مجبور نبودند دو دهه از عمر ۳۰ ساله کاری خود را چشم انتظار تحویل مسکن بمانند.

هر چه هست خلا قانون یا نقصان در نظارت مسؤولان که دودش به چشم فرهنگیان رفت. امیدواریم وعده یک ماهه تحویل واحدهای مسکونی این تعاونی دیگر به تاخیر نیافتد.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 73267

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر