ماجرای جنجالی تخلیه خوابگاه دانشجویان دانشگاه اصفهان چیست؟

یکی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه اصفهان می‌گوید: با توجه به اینکه در سامانه، قوانین را برای خوابگاه دادن به دانشجویان تغییر داده‌اند، به نظر می‌رسد یک‌سری قوانین جدید در دانشگاه وضع شده است.

ماجرای جنجالی تخلیه خوابگاه دانشجویان دانشگاه اصفهان چیست؟

اخیراً به برخی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه اصفهان ابلاغ شده است که به زودی خوابگاه را تخلیه کنند؛ مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان علت این امر را یک بازنگری قانونی مطرح کرد.

در چند روز اخیر مساله تعلق گرفتن یا نگرفتن خوابگاه به دانشجویان دانشگاه اصفهان به یکی از دغدغه‌های جدی دانشجویانی تبدیل شده که ترم گذشته به آنها خوابگاه تعلق گرفته است، اما اکنون به آن‌ها گفته شده که بر اساس یک ابلاغیه جدید باید خوابگاه را تخلیه کنند.

یکی از دانشجویان خوابگاهی در این زمینه می‌گوید: با توجه به اینکه در سامانه، قوانین را برای خوابگاه دادن به دانشجویان تغییر داده‌اند، به نظر می‌رسد یک‌سری قوانین جدید در دانشگاه وضع شده است. برای مثال به جای دو ترم مشروطی در سیستم یک ترم مشروطی اعلام شده یا برای دانشجویان ورودی ۹۸ که طبق قوانین ۱۰ ترم سنوات وجود داشت، به تازگی ۷ ترم در نظر گرفته شده و شرط معدل ۱۲.۵ وارد شده است. بعد از اعتراض دانشجویان، مسئولین اعلام کردند این مشکل سامانه است و آن را اصلاح می‌کنیم، اما هنوز تغییر و اصلاحی در سامانه صورت نگرفته است!

یکی دیگر از دانشجویان نیز با ناراحتی می‌گوید: به من گفته‌اند باید تا آخر هفته خوابگاه را تخلیه کنم و من از نظر مالی توانایی اجاره خانه یا خوابگاه خودگردان ندارم. نمی‌دانم چه کار کنم، ممکن است مجبور شوم از تحصیل انصراف دهم.

دانشجوی دیگری که از اطراف اصفهان به دانشگاه می‌آید می‌گوید: اعلام کرده‌اند به دانشجویانی که از مسافتی زیر ۸۰ کیلومتر به دانشگاه می‌آیند، خوابگاه تعلق نمی‌گیرد. من از یکی از روستاهای اطراف اصفهان می‌آیم و برای اینکه ساعت ۸ صبح در دانشگاه باشم، ساعت ۵ صبح حرکت می‌کنم و چند اتوبوس و تاکسی سوار می‌شوم. این ترم با کلی اصرار و سختی، اجازه دادند در یک اتاق بی کیفیت در خوابگاه ساکن شوم. اما الان در وسط امتحانات ابلاغیه داده‌اند و می‌گویند حق ماندن در خوابگاه را نداریم و باید تخلیه کنم.  

جمعی از دانشجویان این دانشگاه، چنین مشکلات پیش آمده برای دانشجویان را ناشی از عدم وجود شورای صنفی دانشجویان در دانشگاه اصفهان می‌دانند. آنها معتقدند که شورای صنفی دانشجویان می‌تواند صدای واحد و قانونی برای بیان مشکلات دانشجویان باشد و زمانی که این صدای واحد به رسمیت شناخته شود، از ضمانت اجرایی نیز برخوردار می‌شود و می‌تواند در مهم‌ترین مسائل و ارکان زندگی دانشجو از جمله مسائل رفاهی، بحث خوابگاه، تغذیه، حمل و نقل، بازه امتحانات، فرجه و موارد دیگر وارد شود و تغییرات لازم را اعمال کند.  

این دانشجویان با اعتقاد بر اینکه تشکیل شورای صنفی دانشجویان را از جمله نیازهای واجب این دانشگاه می‌دانند، معتقد اند به خاطر داریم که در سال ۹۸ شورای صنفی در دانشگاه اصفهان فعال بود، اما پس از آن، این شورا منحل شد و الان در اتاق شورای صنفیِ سابق در قسمت امور دانشجویی دانشگاه بسته است.  

به منظور آگاهی و جویا شدن از شرایط اخیر خوابگاه‌های دانشگاه اصفهان، خبرنگار ایسنا با بهمن زینلی، مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان گفت‌وگو کرد. وی اظهار کرد: در صندوق رفاه دانشجویی قانونی وجود دارد که بر اساس آن اگر دانشجویان بعضی از شرایط را احراز نکند، از امکانات صندوق رفاه برخوردار نمی‌شود. برای مثال مشروطی متوالی، معدل پایین و مسائلی از این دست باعث می‌شود دانشجویان از امکانات صندوق رفاه برخوردار نشوند.  

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان به اندازه تمام دانشجوهای واجد شرایط خوابگاه دارد، مطرح کرد: نداشتن بعضی از شرایط به این معنا نیست که دانشجویان نمی‌توانند خوابگاه بگیرند، ما حتی به دانشجوهای اصفهانی که مشکلاتی مانند مشکلات خانوادگی دارند، هم اجازه حضور در خوابگاه می‌دهیم، منتها ممکن است بعضی از دانشجویان از برخی از امکانات صندوق رفاه مانند یارانه تغذیه یا یارانه خوابگاه برخوردار نشوند.  

زینلی ادامه داد: قانون دیگر در مورد دانشجویانی است که مسافت منزل أنها تا دانشگاه کمتر از ۸۰ کیلومتر است، این دانشجویان منع قانونی دارند که ما معمولاً این قانون را رعایت نمی‌کنیم و به این دانشجویان خوابگاه می‌دهیم.

وی، علت تخلیه خوابگاه توسط برخی از دانشجویان را یک بازنگری قانونی مطرح کرد و افزود: مجموع این عوامل باعث شده است که ما یک بازنگری کلی انجام دهیم، که البته به هیچ دانشجویی هم نگفته‌ایم که خوابگاه نمی‌دهیم، بلکه گفته‌ایم دانشجویانی که مشکل قانونی دارند،فعلا با پایان یافتن ترم خوابگاه را تخلیه کنند تا بعد از ۱۳ بهمن طبق روال، پذیرش دانشجویان شروع شود، مگر برای کسانی که مورد خاص انضباطی داشته باشند که آن هم باید مستند و اثبات شده باشد. ما تاریخ ۱۳ بهمن را در نظر گرفته‌ایم تا اگر معدل ترم دانشجویان اصلاح شد، با استناد به معدل ترم آن‌ها، به آن‌ها خوابگاه تعلق بگیرد.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان، در پایان خاطرنشان کرد: اصرار ما بیشتر بر این است که دانشجویان انگیزه‌ای برای مطالعه بهتر داشته باشند و به مسائل دیگر نپردازند.  

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 67112

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • M

        آقای مدیر دانشجویی آسایش و ارامش دانشجو را میگیرید که انگیزه مطالعه
        بیشتر بهش بدهید واقعأ که

      ارسال نظر