تعلیق ۵٠ تا ۶٠ دانشجوی معترض در دانشگاه اصفهان/ آمار دانشجویان بازداشتی

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به تعداد دانشجویان بازداشتی ادامه داد: در داخل دانشگاه اصفهان هیچ بازداشتی نداشته‌ایم و بیرون از دانشگاه نیز مأموریتی نداریم؛ برخی از دانشجویان در بیرون از فضای دانشگاه اقداماتی انجام داده‌اند که توضیح در خصوص آن‌ها مربوط به نیروهای اطلاعاتی و امنیتی است و مسؤولیتی در این باره نداریم.

تعلیق ۵٠ تا ۶٠ دانشجوی معترض در دانشگاه اصفهان/ آمار دانشجویان بازداشتی

حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر نقش رسانه‌ها در جامعه امروز اظهار داشت: رسانه‌ها نقش کلیدی در بیان و تحلیل واقعیات دارند که اگر این نقش خود را به خوبی ایفا نکنند، دیگران جای آن‌ها را می‌گیرند.

 وی ضمن گرامیداشت یوم‌الله ۱۳ آبان افزود: تجربه‌های مختلفی مانند انقلاب مشروطه، ملی شدن نفت و ۱۵ خرداد را پشت سر گذاشتیم که به شکست انجامید اما با این تجارب انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ به پیروزی رسید و به ثمره خون هزاران شهید پس از انقلاب نیز تداوم داشت.

هرسیج با بیان اینکه در برخی از نهضت‌ها صرفاً تأکید بر آزادی مطرح بود و متوجه نبودند مقابله با استبداد بدون حامیان بیرونی موفق نخواهد بود، عنوان کرد: شاهدیم که در نهضت ملی شدن نفت صرفاً بر بعد آزادی نفت توجه شد و رهبری آن را نیز فردی لیبرال در دست گرفت که در نهایت با شکست مواجه شد.

رئیس دانشگاه اصفهان با تأکید بر اینکه اگر استقلال و آزادی را جدا از یکدیگر ببینیم با مشکل مواجه خواهیم شد، گفت: در بهمن ۵۷ مردم شکست‌های گذشته را عبرت و ۲ شعار استقلال و آزادی را محور خود قرار دادند و در این مسیر دانشگاهیان و روشنفکران موتور محرکه این حرکت بودند.

وی در خصوص اتحاد دانشگاهیان و روحانیون عنوان کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی، شکاف‌های ایجاد شده میان این ۲ قشر باعث ایجاد شکست شد اما در بهمن ۵۷ این اتحاد به پیروزی منجر شد.

پس از انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها خط مقدم پیشرفت‌های علمی بودند

هرسیج با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها خط مقدم پیشرفت‌های علمی بودند، خاطرنشان کرد: اگر جمهوری اسلامی تاکنون اقتدار خود را حفظ کرده و روز به روز در حال پیشرفت است، دانشگاهیان در این عرصه نقش کلیدی و اساسی داشته‌اند.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص برهم خوردن هندسه قدرت در جهان بیان کرد: در حال حاضر قدرت در حال منتقل شدن از غرب به شرق و از نظر فرهنگی نیز این اتفاق در حال رقم خوردن است.

وی با بیان اینکه امروز دشمنان با هدف قرار دادن دانشگاه‌ها به‌دنبال ایجاد اخلال در اقتدار نظام هستند، خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان به‌عنوان دانشگاه جامع، موضوع تأثیرگذاری اجتماعی دانشگاه‌ها را در یک سال اخیر مطرح کرده و شعار «دانشگاه جامعه محور و تمدن‌ساز» نیز در همین راستا است.

هرسیج با بیان اینکه ایران توانسته تهدیدها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کند و در این راستا در عرصه‌های مختلف در حال رسیدن به استقلال هستیم، تصریح کرد: از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود کارکرد اصلی خود را گام برداشتن به سمت تمدن نوین تبدیل کنند زیرا در این تمدن نوین، هسته اصلی ایران است.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه افول قدرت غرب در غرب آسیا و رویش اقتدار جدید به نام جبهه مقاومت دو موضوع واضح است، تأکید کرد: در همین راستا دشمنان به‌واسطه غفلت ایجاد شده در فضای مجازی تلاش دارند تغذیه فکری جوانان و نوجوانان را در راستای اهداف خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه در جریانات اخیر در دانشگاه اصفهان،  بیشتر افراد دخیل دانشجویان جدیدالورود بودند، گفت: دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی با حدود ۳۱ هزار دانشجو در مرکز شهر قرار دارد و نیروهای حفاظت فیزیکی محدودی داریم.

توضیحات رئیس دانشگاه اصفهان در خصوص اتفاقات اخیر در این دانشگاه

هرسیج با بیان اینکه از ۳۱ هزار دانشجو، نهایت شلوغی‌ها به ۴٠٠ تا ۵٠٠ نفر یعنی حدود ۱.۵ درصد جمعیت رسیده است، عنوان کرد: در ابتدا جلسات متعددی با دانشجویان معترض، تشکل‌ها و کانون‌ها برگزار کردیم که تأثیرگذار و نشان دهنده این بود که با خلأ اطلاعاتی مواجه بودند.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: در ۴٠ روز اخیر تلاش کردیم مسائل را دوستانه پیش ببریم و حدود ۹۵ درصد کلاس‌ها تشکیل می‌شد اما شاهد بودیم برخی افراد آگاهانه یا ناآگاهانه در حال ایجاد اختلال در فضای دانشگاه هستند و به تهدید اساتید و دانشجویان می‌پرداختند و برخی از این اتفاقات به برخورد فیزیکی و تخریب منجر شد.

وی با تأکید بر اینکه برخی اتفاقات اخیر باشئونات یک دانشجو در کل دنیا سازگار نبود، افزود: در این مقطع جمع‌بندی مسؤولان دانشگاه این بود که اگر روند مذکور ادامه پیدا کند تمام فعالیت‌های دانشگاه مختل خواهد شد؛ دانشگاه محلی برای پژواک صدای کومله و شعارهای هنجارشکنانه نیست و نیاز است با اغتشاش برخورد شود اما در مقابل فضای گفت‌وگو و مناظره ترویج پیدا کند.

هرسیج مطرح کرد: از شنبه هفته گذشته شروع به استفاده از ظرفیت‌ها و اختیارات‌مان بنا بر مصوبات شورای عالی فرهنگی کردیم و با شناسایی افراد و تخلفات‌شان در کمیته انضباطی، پیگیری‌ها را آغاز کردیم و قرار شد فعالیت افرادی که طبق مستندات منجر به ایجاد اختلال و تخریب شدند تا یک ماه متوقف شود.

رئیس دانشگاه اصفهان در پاسخ به سؤالی پیرامون تعداد دانشجویان تعلیقی اعلام کرد: تعداد دانشجویانی که فعالیت آن‌ها در زمان موقت متوقف شده، دارای نوسان است اما حدود ۵٠ تا ۶٠ نفر هستند و در این راستا کمیته‌ای تشکیل دادیم تا برای افرادی که مشکل جدی نداشتند، بازنگری شود.

در داخل دانشگاه اصفهان هیچ بازداشتی نداشته‌ایم

وی گفت: اختیارات رئیس دانشگاه افزایش پیدا کرده اما از اختیارات‌مان حداقل استفاده را کرده‌ایم و برای دانشجویان برنامه ایجابی خواهیم داشت تا به فضای دانشگاه بازگردند چون بخشی از ماجرا به ما بازمی‌گردد که نتوانسته‌ایم تغذیه فکری دانشجویان را تأمین کنیم.

هرسیج در پاسخ به سؤالی پیرامون نحوه اعتراض صحیح دانشجویان گفت: در سال‌های اخیر شاهد کاهش مشارکت سیاسی دانشجویان بودیم، مشارکت سیاسی زمانی تحقق می‌یابد که دانشجو احساس کند در تدوین و برنامه‌های سیاسی نقش دارد و در این راستا نیاز است برنامه‌های اثباتی و تبیینی را برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به تعداد دانشجویان بازداشتی ادامه داد: در داخل دانشگاه اصفهان هیچ بازداشتی نداشته‌ایم و بیرون از دانشگاه نیز مأموریتی نداریم؛ برخی از دانشجویان در بیرون از فضای دانشگاه اقداماتی انجام داده‌اند که توضیح در خصوص آن‌ها مربوط به نیروهای اطلاعاتی و امنیتی است و مسؤولیتی در این باره نداریم.

درآمد اختصاصی دانشگاه بابت طرح‌های برون دانشگاهی ۱۰ برابر شده است

وی با اشاره به ارتباط صنعت با دانشگاه بیان‌ کرد: در این راستا با برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد بسته‌ایم که به پهنه نوآوری وارد شوند و در این راستا شورای راهبردی داریم و طبق آمار درآمد اختصاصی دانشگاه بابت طرح‌های برون دانشگاهی حدود ۱٠ برابر شده است.

هرسیج خاطرنشان کرد: در خصوص پایان‌نامه‌ها و طرح‌ها نیز از نظر کیفی نیز تغییراتی ایجاد شده و در این راستا بیان کردیم لازم است پایان‌نامه‌ها و طرح‌ها مأموریت‌گرا باشد، یعنی متناسب با معضلات حوزه خود تز تعریف کنند.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به مسائل مالی دانشگاه گفت: در شروع کار حدود ۱۴٠ میلیارد بدهی داشتیم اما پس از آن علاوه بر دریافت بودجه خود به‌طور کامل، مبلغی اضافه‌تر هم دریافت کردیم و بدهی‌ها و مطالبات پرداخت شد.

ساخت مسکن برای اساتید جوان و دانشجویان متأهل

وی با بیان اینکه با توجه به سیاست‌های جمعیتی برنامه‌ای برای ساخت مسکن برای اساتید جوان و دانشجویان متأهل داریم، تاکید کرد: یکی از مشکلات اساتید جوان موضوع مسکن است و این موضوع باعث خروج نخبگان از کشور شده است.

هرسیج در خصوص برنامه راهبردی ۵ ساله دانشگاه اصفهان عنوان کرد: برنامه راهبردی ۵ ساله دانشگاه اصفهان از اولویت‌های در دستور کار است تا از سال ۱۴٠۲ بر اساس شاخص‌های جدید و اصلاح شاخص‌های گذشته با تأیید هیأت امنا آن را آغاز کنیم.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به تعداد دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان دانشگاه اصفهان به انضمام واحدهای خوانسار و شهرضا ۱۹ هزار و ۴۱۸ دانشجو است که ۶٠ درصد از آن بانوان هستند، ۴۱٠ رشته داریم که ۶٠ درصد کارشناسی و ۴٠ درصد تحصیلات تکمیلی است، همچنین اعضای هیأت علمی ۶۶٠ نفر هستند که ۱۸ درصد از این تعداد را بانوان تشکیل می‌دهند.

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 51358

ارسال نظر