اعتبار ناچیز اجرای رتبه‌بندی صدای معلمان را درآورد | سقف بودجه دولت برای اجرای رتبه‌بندی چقدر است؟

آن‌طور که اخیرا سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است، موارد مصوب در مجلس براساس رأی کمیسیون آموزش و با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

اعتبار ناچیز اجرای رتبه‌بندی صدای معلمان را درآورد | سقف بودجه دولت برای اجرای رتبه‌بندی چقدر است؟

 طی۱۰ سالی که از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مطرح شدن رتبه‌بندی معلمان می‌گذرد، هر سال بحث تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: تایید رتبه‌بندی معلمان در شورای نگهبان | همسان‌سازی حقوق معلمان در دستورکار قرار گرفت

علی‌اصغر محمدی کارشناس آموزش و پرورش، درباره موضوع رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه «رتبه‌بندی معلمان» پس از یک دهه چشم انتظاری معلمان و فراز و نشیب‌های بسیار، اواخر آذرماه امسال در مجلس تصویب شد تا معلمان به بهره‌مندی از مزایای آن امیدوارتر شوند.

بیشتر بخوانید: جزئیات جدید رتبه بندی معلمان | اجرای رتبه‌بندی فقط برای این گروه از معلمان | آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته

وی با بیان اینکه معلمان در انتظارند تا با توجه به تصویب این طرح در مجلس و اظهارات دولتمردان، سرانجام به حقی که سال‌هاست با وجود استحاق، از آنها دریغ شده است، برسند، گفت: طی۱۰ سالی که از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مطرح شدن رتبه‌بندی معلمان می‌گذرد، هر سال بحث تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی مطرح شده اما به دلایل مختلف از جمله تأمین نشدن منابع مالی، چنین اتفاقی رخ نداده است.

محمدی ادامه داد: در این مدت انتقادهای تندی به شیوه اجرای این طرح وارد شده و منتقدان معتقدند دولت‌ها سعی کرده‌اند افزایش حقوق ناشی از اجرای ناقص قانون مدیریت خدمات کشوری معلمان را به پای این طرح بنویسند و از اجرای کامل طرح رتبه‌بندی طفره بروند.

وی افزود: با توجه به این روند و وعده‌های داده شده در باره اجرای لایحه رتبه‌بندی و با توجه به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، نگرانی‌هایی در بین معلمان در خصوص چگونگی اجرای این طرح در سال آینده وجود دارد.

*هدف از اجرای «رتبه‌بندی معلمان»، ارتقای جایگاه معلمان است

این کارشناس تعلیم و تربیت با تأکید بر اینکه هدف از اجرای لایحه «رتبه‌بندی معلمان»، ارتقای جایگاه معلمان و ایجاد انگیزه بیشتر در بین معلمان اعلام شده است، افزود: در حقیقت این لایحه سعی دارد بهترین‌ها را برای حرفه معلمی برگزیند.

وی با بیان اینکه قرار است با اجرای رتبه‌بندی همه معلمان با استادان هم‌پایه خودشان مقایسه شوند و ۸۰ درصد حقوق اعضای هیأت علمی را دریافت کنند، ادامه داد: براساس صحبت‌های نمایندگان مجلس، بحث مالی آن نیز مرتفع شده و آن‌طور که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است، دریافتی هیچ معلمی کمتر از ۸ میلیون و۸۰ هزار تومان نخواهد بود.

محمدی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتباری است که دولت برای اجرایی و عملیاتی شدن این طرح در شش‌ماهه دوم امسال در نظر گرفته است، افزود: آن‌طور که اخیرا سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است، موارد مصوب در مجلس براساس رأی کمیسیون آموزش و با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش بوده است. در واقع دولت سقفی را برای اجرای رتبه‌بندی مصوب کرده است.

وی اضافه کرد: طبق تفاهم دولت با مجلس، در لایحه تقدیمی بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده است.

کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه مصوبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس برای تصویب به شورای نگهبان ارسال شده است، گفت: شورای نگهبان نیز به دلیل برخی ابهاماتی از جمله در بندهای ۵ و ۶ مصوبه رتبه‌بندی معلمان، خواستار فرصت بیشتری برای بررسی شده و معلمان، نمایندگان مجلس و دولت، همگی چشم‌انتظار اظهارنظر شورای نگهبان در این باره هستند.

وی ادامه داد: در صورت تأیید مصوبه نمایندگان مجلس در شورای نگهبان، معلمان با ۹ شاخص و معیار در رتبه‌های پنج‌گانه رتبه‌بندی قرار می‌گیرند و معلمان امیدوار هستند طی دو ماه باقی‌مانده از سال‌جاری، رتبه‌بندی نهایی و اجرایی شود. البته معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که وزارت آموزش و پرورش به استناد ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی را تنظیم و در حال نگارش است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 6613

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • فرهنگی

        باز هم معلمان را بازی دادند. شما هم در این بازی دادن معلمان شریک هستین. متاسفم برای مسئولین و شما.

      ارسال نظر