آخرین وضعیت پرونده اتهامات «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی» 2 خبرنگار بازداشتی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده در شرف تصمیم نهایی است. در این فاصله در جمع‌بندی اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اگر ثابت شود اقدامات مجرمانه‌ای انجام دادند، قطعا رسیدگی خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده اتهامات «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی» 2 خبرنگار بازداشتی

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی درباره اینکه «دو خبرنگار شرق و هم‌میهن ( نیلوفر حامدی و الهه محمدی) به چه اتهامی بازداشت شده‌اند؟» گفت: این دو نفر به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام بازداشت شدند و با صدور قرار بازداشت موقت در زندان هستند.

وی افزود: پرونده در شرف تصمیم نهایی است. در این فاصله در جمع‌بندی اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اگر ثابت شود اقدامات مجرمانه‌ای انجام دادند، قطعا رسیدگی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اصلاح قانون در رابطه با اعمال ماده ۴۷۷ گفت: قانون گذار در قانون آئین دادرسی کیفری به این موضوع اشاره کرده است. فرجام خواهی، اعتراض ثالث و رسیدگی عدولی از موادی است که در قانون ذکر شده است. قانون گذار در خصوص اعتراض به آرای خلاف شرع بین هم نکاتی را لحاظ کرده است تا این افراد حق داشته باشند تا اعتراض و شکایت شان را مطرح کنند. این نگاه قانون گذار موجب طولانی شدن رسیدگی است. آنچه که صورت گرفته این است که ترتیباتی اتخاذ شود که قانون حاضر با اصلاحاتی فرایند مطول را کمتر کند تا بتوان در کمترین زمان ممکن ذی حق به حق خود برسد.

ستایشی افزود: در وضعیت فعلی مطابق قانون، اعمال حکم این ماده توسط مقاماتی صورت می‌گیرد؛ به این معنا که نزد افراد خاصی باید درخواست ماده ۴۷۷ مطرح شود. یک نوبت جواز درخواست این ماده مطرح می‌شود اما نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که اگر جهت خلاف بین شرع طور دیگری بود، قابلیت رسیدگی و اعمال را دارد لذا لایحه‌ای تحت عنوان لایحه اصلاح برخی قوانین مرتبط با دستگاه قضا در معاونت حقوقی مطرح رسیدگی است و به رئیس دستگاه قضا منعکس شده است.  در این لایحه، افزوده شدن سه تبصره دیده شده تا مشکل طولانی شدن دادرسی، حل شود. راهکاری که در این سه تبصره لحاظ شده این است که امر رسیدگی پس از تجویز اعاده دادرسی به دیوان عالی می‌رود و نسبت به برخی جرایم به دادگاه‌های تجدید نظر برود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: امکان تفویض اختیار تشخیص از ناحیه رئیس قوه قضائیه برای هیأتی در راستای تدقیق و توجه هر چه بیشتر فراهم می شود. در مقام اتخاذ تصمیم نسبت به این پرونده‌ها رییس قوه قضائیه با مداقه و صرف وقت به این مسائل می‌پردازد تا حقی از کسی ضایع نشود. همچنین سامانه‌ای جهت رسیدگی الکترونیک به این موضوع پیش بینی شده و سعی بر اجرای آن تا پایان سال است. برای تسریع کار بر آن هستیم که این مسائل را به مجلس پیشنهاد دهیم.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با  کسانی که مسبب بودند برخورد می‌شود و برنامه‌ای برای برخورد با سیاسیونی که اقدام به توهین علیه نظام کردند از جمله سلحشوری و صادقی از نمایندگان سابق وجود دارد؟ گفت: استدعا دارم از ذکر اسامی بپرهیزیم اما در قبال این قضیه باید بگویم که قوه قضائیه تکلیف دارد مأموریت‌های خود را به احسن وجه به منصه ظهور برساند. قوه قضائیه در اجرای ماموریت‌هایی که دارد با هیچ کس تعارف ندارد و سعی می‌کند که رسیدگی‌ها و دادرسی‌ها عادلانه باشد. همه در برابر قانون یکسان هستند و  پذیرفته نیست  کسی بگوید از قانون مطلع نبودم؛ لذا هر کسی در قبال مسائلی که پیش می‌آید به دنبال جبران اشتباهاتش باشد، دستش را می‌گیریم. برای افرادی که مسبب بوده و فاعل جرم و یا معاون بودند، عناوین باید احصا شود و اگر احراز مجرمیت صادر شود به کیفر عمل خودشان می رسند.‌/ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 52114

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر