هشدار! قاتل خاموش در کمین است

کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، گفت: آبی بودن شعله، همواره به معنی کارکرد صحیح دودکش نیست و دمای دودکش نیز باید بررسی شود که در زمان استفاده حتماً باید داغ باشد. سردی دودکش نشانه انتشار گاز منوکسیدکربن در فضای داخل منزل بوده و احتمال وقوع حادثه وجود خواهد داشت.

هشدار! قاتل خاموش در کمین است

روح‌الله فدایی، کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، اظهار کرد: گاز منوکسید کربن، گازی بی‌رنگ، بی‌بو و بسیار سمی است که مشخصات ظاهری ندارد و در اثر سوختن ناقص مواد سوختنی و عموماً در فضای بسته و فاقد اکسیژن تولید می‌شود و حتی مقدار بسیار پایین آن هم برای انسان خطرناک است.

وی درباره علامت مسمومیت با گاز منوکسید کربن افزود: نشانه‌های مسمومیت بستگی به میزان منوکسید کربن موجود در فضای حادثه دارد، اما معمولاً در ابتدا علامت به شکل خفیف بوده و به‌صورت گیجی و کرختی در فرد ظاهر می‌شود.

کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، تصریح کرد: علامت مسمومیت حاد با گاز منوکسید کربن شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، بیهوشی، تشنج و اغماء است البته در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

فدائی تأکید کرد: بهترین کار در هنگام روبرو شدن با فرد مسموم ناشی از گازگرفتگی این است که با حفظ خونسردی، فرد را از شرایطی که دچار مسمومیت شده خارج کرده و بلافاصله درها و پنجره‌ها باز شود تا اکسیژن کافی به فرد مصدوم برسد.

وی گفت: هنگام خرید وسایل حرارتی باید به نشان استاندارد آن توجه شود و هنگام نصب بخاری و وسایل گرمایشی باید از تهویه و جریان مناسب هوا اطمینان حاصل کرد.

کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، تصریح کرد: شهروندان به هنگام خرید و یا اجاره منزل، ابتدا باید ایمنی دودکش‌های آن را با کمک متخصصان بررسی کرده و جهت اطمینان بیشتر می‌توانند منزل خود را با نصب هشدار دهنده منوکسید کربن تأیید شده، ایمن کنند.

وی تأکید کرد: نقص فنی دودکش‌ها عامل اساسی مسمومیت‌ و مرگ و میرهای ناشی از گاز منوکسید کربن است، بنابراین وسایل گرمایشی و حرارتی باید به شکل سالیانه توسط افراد متخصص مورد بازبینی، سرویس و نظافت قرار گیرند.

فدائی تصریح کرد: شهروندان توجه داشته باشند که شعله وسایل گرمایشی همیشه باید به رنگ آبی باشد. رنگ زرد یا قرمز شعله باید به کمک متخصصان به رنگ آبی تبدیل شود.

کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، گفت: آبی بودن شعله، همواره به معنی کارکرد صحیح دودکش نیست و دمای دودکش نیز باید بررسی شود که در زمان استفاده حتماً باید داغ باشد. سردی دودکش نشانه انتشار گاز منوکسیدکربن در فضای داخل منزل بوده و احتمال وقوع حادثه وجود خواهد داشت./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 51964

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر