مجازات هتک حیثیت و نشر اکاذیب در فضای مجازی

اگرچه قانون و قانون‌گذار به اندازه عامل تولید اخبار کذب با نشردهنده اکاذیب برخورد نکنند، اما هر خبری که موجب تشویش افکار عمومی شود، از سوی قانون‌گذار پیگیری خواهد شد.

مجازات هتک حیثیت و نشر اکاذیب در فضای مجازی

کارشناس پلیس فتای خوزستان توضیحاتی در خصوص هتک حیثیت و نشر اکاذیب به عنوان جرایم سایبری ارائه کرد.

سروان مجید ویسی، کارشناس پلیس فتای خوزستان گفت: هتک حیثیت و نشر اکاذیب به عنوان ۲ جرم در فضای مجازی بوده که هتک حیثیت شامل؛ تهدید به آن و اقدام به آن است.

کارشناس پلیس فتا خوزستان می گوید: برخی افراد، عده‌ای را به هر دلیلی تهدید به نشر اطلاعات، صدا، تصویر، فیلم و هرنوع اطلاعی که موجب حیثیت و آبروی افراد لکه دار شود، در فضای مجازی می‌کنند و زاویه‌ای از جرم محسوب می‌شود و پیگیری قضایی دارد.

به گفته او وقتی افراد اطلاعاتی را به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در فضای مجازی منتشر می‌کنند که با حریم خصوصی دیگران مغایرت دارد، این حق را برای فرد ایجاد می‌کند که بتواند شکایت کرده و از طریق مراجع قضایی آن را پیگیری کند.

کارشناس پلیس فتا خوزستان گفت: به مردم توصیه می‌کنیم از ارسال اطلاعاتی که برایشان مهم است و در حوزه حریم خصوصی قرار دارند، برای دیگران در فضای مجازی ارسال نکنند تا مشکلی به وجود نیاید.

او در خصوص نشر اکاذیب می‌گوید: در این نمونه از جرم، معمولا در تولید اطلاعات و اخبار کذب نقشی نداشته اند و فقط محتوای دروغ را در فضای مجازی منتشر کرده اند، در چنین شرایطی قانون و قانون گذار فقط عامل تولید اخبار را متهم نمی‌دانند، بلکه افرادی که اقدام به انتشار در گروه‌ها و کانال‌های موجود در فضای مجازی هستند، متهم محسوب می‌شوند.

سروان ویسی گفت: بهترین راهکار برای جلوگیری از نشر اکاذیب، خودداری از انتشار اخبار و اطلاعاتی است که از صحت آن مطمئن نیستید، زیرا افراد حق منتشر کردن آن را ندارند.

اگرچه قانون و قانون‌گذار به اندازه عامل تولید اخبار کذب با نشردهنده اکاذیب برخورد نکنند، اما هر خبری که موجب تشویش افکار عمومی شود، از سوی قانون‌گذار پیگیری خواهد شد./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 47688

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر