هشدار! مراقب این حشره خون‌خوار باشید

وجود این حشره لزوما نشانه عدم رعایت نکات بهداشتی توسط دانش‌آموزان نیست و والدین نباید نسبت به این مسئله احساس خجالت یا نگرانی داشته باشند، چراکه اگر یک دانش آموز مبتلا باشد، به راحتی سایر دانش آموزان کلاس علی رغم رعایت نکات بهداشتی مبتلا می شوند.

هشدار! مراقب این حشره خون‌خوار باشید

کارشناس سلامت مدارس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به مخاطرات وجود شپش سَر برای سلامت دانش آموزان، بر لزوم شناسایی به موقع دانش آموزان مبتلا و درمان هرچه سریعتر آنها تاکید کرد.

الهه صادقی، با اشاره به برنامه غربالگری شپش سر در مدارس استان گفت: این برنامه هر ساله در سطح مدارس دخترانه و پسرانه در مقاطع ابتدایی و دبیرستان اجرایی می شود.

وی افزود: این برنامه در سطح کشورهای جهان از جمله کشورهای پیشرفته و نیز در سطح استان های ایران اجرایی می شود، چرا که معضل شپش در همه جای جهان وجود دارد.

صادقی گفت: شپش حشره ای خونخوار است که به سه نوع شپش سر، شپش بدن و شپش ناحیه تناسلی تقسیم بندی می شود.

وی افزود: شایعترین نوع شپش، شپش سر است که بیشتر به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی رواج دارد و از قدرت سرایت بسیار بالایی برخوردار است، طوری که اگر در یک کلاس درس یک نفر مبتلا باشد به سرعت اپیدمی شده و مابقی نیزآلوده می شوند.

وی افزود: این معضل عمدتا هم در کودکان شایع است، چرا که کمتر می توانند نکات بهداشتی را رعایت کنند و از طرفی ارتباط نزدیکتری با اطرافیان و دوستان داشته و به سرعت می توانند اطرافیان را آلوده می کنند.

صادقی گفت: شپش، پوست سر را می گزد و خون آن را می خورد و جای گزش این حشره ایجاد خارش می کند، بنابراین اولین علامت ابتلای یک فرد به شپش سر خارش مکرر سر است.

وی افزود: این خارش موجب ایجاد زخم در سر شده و می تواند موجب عفونی شدن محل زخم شود که به "زخم زرد" معروف است و این امر می تواند برای سلامت افراد مشکل ساز شود، بنابراین این معضل بهداشتی باید به سرعت شناسایی و سریعا رفع شود.

صادقی تصریح کرد: در همین راستا کار شناسایی شپش در سطح مدارس دخترانه و پسرانه در مقاطع ابتدایی و دبیرستان انجام می شود و با توجه به کمبود نیرو بیشتر مدارس دخترانه در اولویت هستند.

وی خاطرنشان کرد: با شناسایی دانش آموزان مبتلا، این افراد به مراکز بهداشتی ارجاع شده و کار درمان آنها از طریق دارو شروع می شود و بطور معمول با دو هفته استفاده از دارو و انجام برخی اقدامات درمانی تکمیلی این معضل رفع می شود.

وی تاکید کرد: شپش با شست و شوی مو با شامپوی معمولی رفع نمی شود و باید حتما از برخی داروهای خاص استفاده شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین در کنار استفاده از دارو، بحث رشک کشی(تخم شپش) به عنوان درمان تکمیلی انجام می شود که برای این کار ترکیب آب و سرکه سفید روی سر ریخته شده و بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با شانه دندانه ریز موها شانه شده و سپس با آب فراوان شست و شو داده می شوند.

کارشناس مسئول سلامت مدارس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به استفاده برخی افراد از سم، نفتالین و بنزین برای رفع شپش سر، نسبت به خطرات استفاده از این مواد هشدار داد.

صادقی با بیان اینکه راه های انتقال شپش سر بسیار ساده است، گفت: وجود شپش سر لزوما نشانه عدم رعایت نکات بهداشتی توسط دانش آموزان نیست و والدین نباید نسبت به این مسئله احساس خجالت یا نگرانی داشته باشند، چرا که اگر یک دانش آموز مبتلا باشد، به راحتی سایر دانش آموزان کلاس علی رغم رعایت نکات بهداشتی مبتلا می شوند.

وی افزود: شپش می تواند از طریق لباس هایی که روی چوب رختی کلاس آویزان می شود، از لباسی به لباس دیگر حرکت کرده و از طریق همان لباس دانش آموزان دیگر را آلوده کند. همچنین استفاده دانش آموزان از مانتو، کت، پیراهن، کلاه و مقنعه دیگری می تواند موجب انتقال این حشره میان دانش آموزان شود.

صادقی گفت: استفاده از وسایل شخصی مانند شانه بصورت مشترک هم یکی از راه های انتقال این حشره است.

کارشناس سلامت مدارس مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: با توجه به این راه‌های انتقال نباید احساس خجالتی نسبت به آلوده شدن افراد توسط این حشره داشت، چرا که ممکن است یک نفر به راحتی چند نفر را مبتلا کند.

صادقی گفت: نکته مهم شناسایی دانش آموزان در همان سه روز ابتدایی آلودگی و درمان هرچه سریعتر آنهاست و با توجه به قدرت انتقال سریع این حشره اعضای خانواده دانش آموز مبتلا هم تحت مراقبت قرار می گیرند و به آنها هم در صورت آلودگی دارو داده می شود./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 47503

ارسال نظر