گیاهانی که رشد مو را دو برابر می‌کنند

امروزه استفاده از گیاهان دارویی در لوازم آرایشی بسیار محبوب است؛ چرا که قدرت نرم کنندگی، بازسازی و حتی شفابخشی گیاهان دارویی قرن هاست که ثابت شده است.

گیاهانی که رشد مو را دو برابر می‌کنند

امروزه استفاده از گیاهان دارویی در لوازم آرایشی بسیار محبوب است؛ چرا که قدرت نرم کنندگی، بازسازی و حتی شفابخشی گیاهان دارویی قرن هاست که ثابت شده است.

از عمده دلایلی که محصولات موی گیاهی محبوب تر از مواد شیمیایی و آزمایشگاهی هستند می توان به مؤثر بودن، عملکرد مفید، بی خطر بودن، عدم تحریک و عدم مسدود سازی منافذ پوست توسط مواد تشکیل دهنده چنین فرآورده هایی اشاره نمود. تنوع عصاره گیاهی منجر به تولید محصولات زیبایی با تنوع بسیار بالایی شده است. لذا باید با توجه به نوع مو و مشکلی که مو با آن دست و پنجه نرم می کند؛ محصولی متناسب انتخاب گردد. گیاهان مکمل های عالی برای مراقبت از مو بوده و اثربخشی زودهنگام در نتیجه استفاده منظم از عصاره های گیاهی امری کاملا مشهود است. لذا در ادامه به معرفی بهترین عصاره های گیاهی برای تقویت مو می پردازیم.

عصاره بابونه

عصاره بابونه (Charmomilla Recutita Extract) محبوب ترین، در دسترس ترین و شناخته شده ترین ماده مغذی مو و نرم کننده پوست سر است. عصاره بابونه باعث نرمی مو و پوست سر را ضد عفونی می کند.

عصاره چای ترش

چای ترش (Hibiscus rosa-sinensis) درختچه ای است که عموماً در مناطق گرمسیری به عنوان گیاهی زینتی کشت می شود و دارای اشکال مختلف با گل های رنگارنگ است. گلهایی با طیف رنگ قرمز آن در لوازم آرایشی و پزشکی استفاده می شوند. طبق تحقیقات محققان، عصاره چای ترش محرک رشد مو هستند. در طب سنتی برگ های چای قرمز به دلیل خاصیت ضد رنگ خاکستری استفاده می شوند.

عصاره گل همیشه بهار

گل همیشه بهار (Calendula Ocinalis Extract) اغلب برای موهای آسیب دیده، بیش از حد رنگ شده و بسیار خشک توصیه می شود. عصاره گل همیشه بهار پوست سر را مرطوب می کند. به موها درخشندگی می دهد و ترمیم اپیدرم را تقویت می کند. علاوه بر این، گل همیشه بهار دارای خواص ضد التهابی و ضد قارچی است. بنابراین گزینه مناسبی برای افرادی است که از شوره سر یا پسوریازیس رنج می برند.

عصاره گزنه

عصاره گزنه (Urtica Dioica Extract) به طرز شگفت انگیزی مو را تقویت کرده و درخشندگی آن را افزایش می دهد. عصاره گزنه موها را نرم و درخشان می کند و همچنین تولید سبوم را کنترل کرده، لذا از چربی جلوگیری می کند. گزنه با شوره سر مبارزه می کند.

عصاره رزماری

عصاره رزماری (Rosmarinus Ocinalis Extract) یک آنتی اکسیدان طبیعی است که پیری مو را کند می کند. از سفید شدن موها جلوگیری می کند و ریزش مو را متوقف می کند. عصاره رزماری برای موهای سنگین و چرب ایده آل است.

عصاره آلوئه ورا

آلوئه ورا محصولی بسیار محبوب در صنعت سلامت مو است. این محصول رطوبت، براقیت و حجم باورنکردنی را برای موها به ارمغان می آورد. آلوئه با روغن های طبیعی تطابق کامل دارد. لذا پیشنهاد می شود که آن را در برنامه مراقبت موی خود قرار دهید (مثلاً آن را به ترکیبی از روغن ها اضافه کنید). آلوئه نرم کننده ای خیره کننده است زیرا حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها و پروتئین ها است. استفاده زیاد از آلوئه ورا می تواند موها را کدر و وز کند.

عصاره جینسینگ

عصاره جینسینگ (عصاره ریشه جینسینگ Panax) به واسطه افزایش سنتز پروتئین، فواید شگفت‌انگیزی برای مو به ارمغان می‌آورد. موها را در برابر آسیب مقاوم‌تر می‌کند و بدن را زیبا می‌کند. عصاره جینسینگ خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و جریان خون را در پوست سر بهبود می بخشد؛ لذا ماتریکس مو را تقویت می کند.

عصاره مریم گلی

عصاره مریم گلی (Salvia Officinalis Extract) در بین دختران با موهای تیره محبوب است. آبکشی مو با مریم گلی برای درمان ترشح بیش از حد سبوم و موهای چرب توصیه می شود. به ضخامت مو می افزاید و به آرامی ریشه مو را بلند می کند.

عصاره رزماری

رزماری قرن هاست که در طب سنتی برای تحریک رشد مو استفاده می شود. مهم ترین ترکیبات رزماری اسید کافئیک و مشتقات آن مانند رزمارینیک اسید باشد. این ترکیبات دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند.

اسید رزمارینیک جهت مقابله با ریزش مو استفاده می شود، زیرا باعث گردش خون و در نتیجه رشد بالقوه مو می شود. این گیاه برای درمان بیماری های مختلف مو و پوست سر مانند طاسی زودرس یا شوره سر استفاده شده و در ترکیب اغلب شامپوها و نرم کننده ها موجود است.

عصاره اکالیپتوس

اکالیپتوس نه تنها خاصیت ارتجاعی مو بلکه شدت براقیت آن را افزایش می دهد. طبق تحقیقی که توسط مامادا Mamada و همکارانش در سال ۲۰۱۲ صورت پذیرفت، از شرکت کنندگان خواسته شد تا از لوسیون پوست سر حاوی عصاره اکالیپتوس در طولانی مدت استفاده کنند. متعاقباً همه شرکت کنندگان بهبود درخشندگی و رشد مو را در قسمت ریشه مو گزارش دادند. تولیدکنندگان غالباً از اکالیپتوس با هدف تحریک ریشه مو در فرمولاسیون محصولات خود استفاده می کنند.

طبق تحقیقی جهت بررسی تاثیر اکالیپتوس (همراه با نعناع مکزیکی) در فرمولاسیون محصولات ضد شوره، مشخص شد که اکالیپتوس دارای خاصیت ضد قارچی در برابر قارچ اصلی موجود در شوره سر است.

عصاره جینکو بیلوبا

عصاره جینکو بیلوبا رشد مو را تحریک می کند. عصاره این گیاه روی پوست میکروسیرکولاسیون که عامل اصلی در تحریک رشد مو است را تقویت می کند. این گیاه همچنین دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است.

عصاره نعناع فلفلی

نعناع فلفلی گیاه بومی اروپاست و در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان خوشبو کننده و نرم کننده پوست استفاده می شود. همچنین یکی از گیاهان شگفت انگیز در زمینه مراقبت از مو به شمار می رود.

محققان دریافته اند که اسانس نعناع فلفلی تاثیر بسزایی در رشد مو داشته و استفاده از آن منجر به افزایش ضخامت پوست، تعداد فولیکول ها و نیز افزایش عمق فولیکول می شود.

 

 

 

منبع: خبر آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27411

ارسال نظر