خط قرمز آموزش و پرورش اعلام شد

بر اساس ماده ۸۲ آئین‌نامه، مدیر مدرسه موظف است ممنوعیت تنبیه بدنی را تذکر دهد و در صورت مشاهده‌ی تخلف، مراتب را جهت اطلاع و اقدام لازم به اداره آموزش و پرورش منطقه گزارش دهد.

خط قرمز آموزش و پرورش اعلام شد

سخنگوی آموزش و پرورش استان همدان گفت: تنبیه دانش آموزان در مدارس ممنوع و خط قرمز آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

هرساله در طول سال تحصیلی اخباری مبنی تنبیه دانش آموزان دررسانه‌های جمعی انتشار می‌یابد که نباید از کنار این موضوع مهم که با سلامت روحی و روانی دانش آموزان ارتباط دارد به سادگی گذشت بلکه باید با نگاه عمیقی این موضوع مهم را مورد بررسی قرار داد. تنبیه بدنی شاید به عقیده برخی در دهه‌های گذشته جواب می‌داد، اما امروزه این روش مردود شمرده می‌شود، زیرا آثار تنبیه بدنی علاوه بر خطرات جانی که دانش آموز را تهدید می‌کند روح و روان او را تا سال‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تنبیه بدنی شدید دانش‌آموزان توسط معلم عصبانی در همدان | دانش‌آموز بیهوش شد

در پی انتشار خبری مبنی بر تنبیه دانش آموزی در شهرستان بهار از سوی معلمش موضوع را مورد بررسی قراردادیم.

پدر دانش‌آموزی که در شهرستان بهار از سوی معلمش تنبیه‌بدنی شده می‌گوید: پسرم در حال حاضر سردرد دارد، حال خوبی ندارد به طوری که شب گذشته فشارش روی شش بوده است.

محمدهادی مرادی، پدر این دانش آموز در خصوص تنبیه بدنی فرزندش از سوی معلمش می‌گوید: فرزندم چهارشنبه ۶ مهرماه از سوی معلمش تنبیه شد و در حال حاضر سر درد دارد، بی‌حال است و شب گذشته فشارش روی شش بوده است.

او اینگونه اتفاق رخ داده را توصیف کرد: معلم جغرافیا پس از نیم ساعت توضیح در رابطه با این درس با دانش‌آموزان شروع به شوخی و گفتگو کرده چراکه دانش‌آموزان کتاب نداشتند. در همین حین تلفن همراه یکی از دانش‌آموزان زنگ خورده، معلم گفته که نباید تلفن به مدرسه بیاورید و آن دانش‌آموز گفته تلفنم ساده است و گفتند تلفن‌های همراه اندروید نیاورید. پس از آن فرزند من گفته که پس می‌توانیم تلفن‌های همراه IOS با خود بیاوریم؟ معلم گفته بیا و توضیح بده IOS چیست.

پدر این دانش‌آموز گفت: آن معلم، وقتی فرزندم می‌خواسته توضیح بدهد با مشت به سروگردن او می‌زند، در حدی که فرزندم بی‌هوش می‌شود، اما معلم اقدامی نمی‌کند و دانش‌آموزان با اورژانس تماس می‌گیرند.

به گفته مرادی؛ مدیر و یا هیچ کدام از معاونان با فرزندم به بیمارستان نرفتند و نیروی خدماتی مدرسه را به بیمارستان فرستادند. پس از به هوش آمدن فرزندم هم دو نفر از کارکنان مدرسه پسرم را تهدید کردند تا به ما اطلاع ندهد.

او گفت: از روز چهارشنبه ۶ مهرماه تا الان که شنبه ۹ مهرماه است، هیچ تماسی از سوی مدرسه با من نگرفتند حتی امروز که فرزندم به مدرسه نرفته برای جویا شدن علت آن، تماسی نگرفتند.

پدر این دانش‌آموز در ادامه می‌گوید: فرزندم ۱۶ ساله است و در هنرستان آیت‌الله بهاری شهرستان بهار درس می‌خواند و حتی اگر حرف بدی هم زده باید به بنده اطلاع می‌دادند، معلم حق تنبیه بدنی فرزند من را نداشته، بنده تماسی با این معلم نداشتم و از نظر قانونی این مسئله را تا سطح وزارتخانه پیگیری می‌کنم.

مرادی گفت: ما از این معلم به دادسرا، آموزش‌ و پرورش شهرستان بهار و اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان شکایت کردیم و به ما گفتند که پیگیر هستیم.

او گفت: ما چند روز است که از استرس خورد و خوراک نداریم و امروز بعدازظهر نیز متخصص مغز و اعصاب فرزندم را ویزیت می‌کند چراکه فشارش خیلی پایین است و سردرد دارد.

مرادی گفت: سرپرست و رئیس حراست آموزش‌وپرورش شهرستان بهار به دیدار ما آمدند و فرزندم را ملاقات کردند، اما از مدرسه هیچ کس حال فرزندم را جویا نشده است.

براین اساس با سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش استان هم‌صحبت شدیم.

جلیلی در واکنش به این موضوع گفت: تنبیه دانش آموزان در مدارس ممنوع و خط قرمز آموزش و پرورش است و جزو تخلفات اداری محسوب می‌شود.

او گفت: این موضوع به شکل جدی در حال پیگیری است و در حال حاضر اداره کل ارزیابی در شهرستان بهار این موضوع را در دست بررسی قرارداده و همچنین رئیس تخلفات اداری نیز پیگیر این ماجرا است.

جلیلی گفت: بعد از بررسی‌های انجام شده و جواب قطعی این موضوع را به رسانه‌ها اطلاع خواهیم داد.

و اما؛ یکی از وظایف مدیر مدرسه که در آئین‌نامه انضباطی مدارس نیز به آن اشاره شده است، توجیه همکاران مدرسه در خصوص شرایط تنبیه دانش‌آموزان است. بر اساس ماده ۸۲ آئین‌نامه، مدیر مدرسه موظف است ممنوعیت تنبیه بدنی را تذکر دهد و در صورت مشاهده‌ی تخلف، مراتب را جهت اطلاع و اقدام لازم به اداره آموزش و پرورش منطقه گزارش دهد./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 44698

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        وای خوبه که تازه مدارس بازشده هنوز یکماه هم نگذشته که این معلم روی خودش را نشون داده براش متاسفم

      • سینا

        معمولا دانش آموزان همه وقایع را نمیگویند. تنبیه بدنی کار درستی نیست ولی میشه بفرمایید وقتی که تنبیه بدنی را حذف کردید به جای آن چه چیزی را توصیه میکنید بالاخره معلم هم انسان است و جایزالخطا. مثل همه مردم عادی کف جامعه هزار تا گرفتاری داره. هیچ کدام از انتظارات معلم را برآورده نکرده اید و انتظار دارید معلم همه وظایف ش را به درستی انجام دهد. در کشورهای دیگر حتی همین کشورهای حاشیه خلیج فارس بهتربن حقوق و امکانات را در اختیار معلم هایشان قرار داده اند و در عوض کار درست انتظار دارند. ولی در مملکت ما معلم را با هزار گرفتاری و نداری تنها گذاشته اند و انتظار دارند معلم عین انبیا عمل کند. التماس تفکر

      • کاربر

        تنبیه بدنی از جمله رفتارهای کودک ازاری و پایمال کردن حقوق شهروندی و کودکان هست، که برخی مواقع اتفاق می افتد،خیلی خوب هست که به این موضوع توجه شود...اما خوب هست بدانید، اموزش دین اجبار و حجاب اجباری! از سوی وزارت ا م پ پایمال کردن حقوق شهروندی و همچنین سوء استفاده از کودکان، همچنین نوع اشمار کودک ازاری است!
        بروید از کارشناسان واقعی بپرسید... نه از خودی ها!

      • سارا

        هر ساله بچه ها در اموزش و پرورش دولتی کتک میخورند من خودم به عینه شاهد بوده ام که بچه ها کتک میخورند از پس کله ای گرفته تا سیلی و همیشه هم گفته اند تنبیه بدنی خط قرمز است ولی من خودم چند فرزند دارم و دیده ام در مدارس پسرانه کتک می زنند

      • ناشناس

        مگر میشود به خاطر این کلمه کتک زد؟؟؟؟
        حتما مشکل جای دیگری است که کتمان می کنند

      • ناشناس

        سلام چرا اینقدر دم از حقوق میزنید پس اون کارگری که خط تولید کار میکند با حقوق مزایای کم هم باید دستگاه ها را خراب کند یا منشی باید بامریض های دکتر را بزند و هزاران شغل دیگر ،همه مشکلات دارند نه فقط معلم ها

      ارسال نظر