رتبه بندی معلمان به شرط «کلاس رفتن» / چشم روشنی کوچک ده ساله به معلمان

مجلس شورای اسلامی امروز با جمع بندی لایحه نظام رتبه بندی معلمان ، پس از سال‌ها چشم معلمان به رتبه بندی را روشن کرد.

رتبه بندی معلمان به شرط «کلاس رفتن» / چشم روشنی کوچک ده ساله به معلمان

مجلس شورای اسلامی امروز  با جمع بندی لایحه نظام رتبه بندی معلمان ، پس از سال‌ها چشم معلمان به رتبه بندی را روشن کرد.

همزمان با آغاز دستور کار و بررسی چهارمین ماده لایحه، برخی نمایندگان تلاش کردند کسانی که حکم معلمی را داشته‌اند اما در جایگاه‌های دیگری فعالیت می‌کنند هم در نظام رتبه‌بندی قرار بگیرند اما، قالیباف در پاسخ به آنها نظر دیگری داشت. جبار کوچکی‌نژاد که دوره گذشته مجلس عضو کمیسیون آموزش بود چراغ اول را در خبرهای امروز پارلمان روشن کرد و گفت که «اگر یک معلم در دفتر نماینده‌ای مأمور می‌شود، نمی‌تواند در رتبه‌بندی قرار گیرد، در حالیکه کار معلمی انجام داده یا اگر یک سال مأمور، فرماندار، بخشدار و … شود، مستثنی خواهد شد؛ اما حسابدار یک مدرسه اگر معلم است، می‌تواند در رتبه‌بندی قرار بگیرد.»

اما قالیباف تذکر کوچکی‌نژاد را وارد ندانست و تأکید داشت بند دوم لایحه، معلمانی را رتبه بندی می‌کند که «سر کلاس می‌روند». رئیس مجلس گفت که یک مدیر هم باید سر کلاس برود و ۲۴ ساعت موظفی‌اش را در هفته داشته باشد.

 

محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز هم پیشنهاد داد تا بلکه نیروهای خدماتی آموزش و پرورش هم سهمی در ارتقاء ارتبه داشته باشند اما، قالیباف گفته او را هم به همان دلایلی که برای کوچکی‌نژاد توضیح داده بود، نپذیرفت.

 

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان تذکر داد که برخی از افراد در نظام اجرایی آموزش و پرورش به دلیل مسئولیت‌های دیگرشان در این وزارتخانه به جای ۲۴ ساعت، فرصت ۱۲ ساعت تدریس را دارند. او یادآوری کرد که باید مشخص شود ۱۲ ساعت تدریس مبنای رتبه بندی کامل قرار می‌گیرد یا تأکید بر مبنا قرار گرفتن ۲۴ ساعت کار تدریس است؛ در دانشگاه بخشی از این زمان به عنوان حق مسئولیت جایگزین می‌شود و رتبه بندی می‌تواند کامل یا نسبی اعمال شود.

پس از کش و قوس‌های ماده چهارم، نمایندگان مجلس علاوه بر تعیین شاخص‌ها و امتیازهای فرآیند رتبه بندی معلمان، مقرر کردند که دوره‌های ضمن خدمت تربیت دبیر، سنوات تحصیلی، مدیریتی و دانشگاه های تربیت دبیر و معلم نیز جزء این شاخص‌ها باشد.

یک نماینده مجلس: محاسبه‌گر بودجه رتبه بندی واقعاً تیزهوش است!

 

در میانه بررسی ماده ۵ لایحه نظام رتبه بندی معلمان، صدای اعتراض یکی از نمایندگان در مقابل جایگاه هیئت رئیسه توجه‌ها را به خودش جلب کرد. سید محمد مولوی عضو کمیسیون آموزش به شیوه محاسبه بودجه برای این لایحه اعتراض کرد و گفت که ۱۰ سال است به دلیل محاسبات غلط، رتبه بندی معلمان به بایگانی سپرده می‌شود.

 

اعتراض این نماینده مجلس به بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱ بود که آن را کافی نمی‌دانست و با طعنه گفت که محاسبه‌گر این بودجه واقعاً تیزهوش است! او به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ به جای ۲۵ هزار میلیارد تومان، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی در نظر گرفته شده بود، انتقاد کرد. مولوی پیشنهاد داشت تا معلمان مناطق محروم، مرزی و عشایری و مدارس استثنایی و ابتدایی به جای هر پنج سال، چهارساله ارتقاء شغلی پیدا کنند. البته قالیباف هم پاسخ داد چون احکام رتبه بندی امسال از تاریخ ۳۱ شهریور باید اجرا می‌شده،  به جای ۲۵ هزار میلیارد، ۱۲ و نیم هزار میلیارد تومان بار مالی پیش‌بینی کرده‌اند.

با تصویب پنجمین ماده دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل دوره ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت، ۳ ماه از سقف رتبه کاهش دارد.به علاوه، مصوب شد تا دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان مربوط به آیین نامه احراز استعداد‌های برتر و نخبگی صرفاً برای یکبار، حداقل سه سال باشد و با شرایطی، حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال می‌شود.

 

مجلسی‌ها محدودیت رتبه بندی معلمان هر استان را حذف کردند

 

نماینده‌ها با ورود به ماده بعدی، میزان افزایش حقوق معلمان را براساس لایحه نظام رتبه بندی فرهنگیان مشخص کردند. آموزشیارها بر اساس این لایحه ۱۰ درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود. این افزایش برای مربی معلم‌ها ۱۵ درصد، استادیار معلم‌ها ۱۲ درصد، دانشیار معلم‌ها ۱۰ درصد و استاد معلم‌ها ۵ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی خواهد بود

در ادامه این ماده گفته شده اگر حقوق و فوق العاده‌های هریک از معلمان از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوق العاده‌های هیئت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران کمتر باشد، مابه التفاوتش تا سقف مذکور با عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینیشان درج خواهد شد.

 

اما پس از این موافقت‌ها، مجلسی‌ها با یک ماده مخالفت کردند تا حذف شود. ماده هفتم لایحه نظام رتبه بندی که برای رتبه‌های مشخص شده معلمان در قانون محدودیت تعیین کرده بود، حذف شد تا لایحه با هفت ماده به شورای نگهبان برود. در آن ماده حذف شده، برای هر استان تعیین کرده بود هر استان «حداقل» ۳۰ درصد آموزشیار معلم، ۳۰ درصد مربی معلم و «حداکثر» ۲۰ درصد استادیارمعلم، ۱۰ درصد دانشیارمعلم و ۱۰ استادمعلم داشته باشند که نمایندگان را برای موافقت با آن قانع نکرد.

آیین نامه اجرایی لایحه نظام رتبه بندی معلمان پس تأیید و ابلاغ قانون نظام رتبه بندی معلمان باید حداکثر تا یک ماه مصوب شود.

 

 

بیشتر بخوانید :

دیگر رسانه ها

کدخبر: 4162

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • علی

        پس بااین تفاصیل، حداقل حقوق کارگران هم بایستی ماهانه 8 میلیون بشه، چراکه اعتراض معلمان هیچ مشکل خاصی رو برا کشور بوجود نمیاره، ولی حرف کارگران حتی بمدت یکروز موجب مشکل میشود.

      • ناشناس

        شما نمایندگان هم این شکلی حقوق میگیرین؟؟؟یعنی هر کی بهتره بیشتر میگیره؟؟؟؟!!!!!!!!!!
        بعد شما چجوری رتبه بندی میشین ،اینو توضیح بدین؟؟؟؟؟؟؟؟
        واقعا چرا به فرمایش مولا علی گوش نمیدهندکه میفرمایند:...آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند
        و اگر انتشار ندین ننگ باد بر شما

      • علی صفری

        سلام علیکم همه عالمان واقعی زمین, نیازی به مادیات نداشتند اگر ما معلمان را از فقر بکشید مظلومیت پیامبر و ائمه و ولایت فقیه را از یاد نخواهیم برد و از آرمان شهدا و انقلاب اسلامی ایران هرگز دست بر نخواهیم کشید معلم یعنی ضامن بانکها معلم یعنی دست در گریبان ...اما خداوند را شاکریم که جز خدمت به خلق و ظلم به خانواده تکریم

      • ناشناس

        یعنی معلم تازه استخدام شده شامل رتبه بندی نمی شود. این ها در جامعه و این گرانی نیستند؟؟؟؟
        تازه معلم ها سبزی بخورند؟ حداقل ماهی یک کیلو گوشت لخرند. حداقل بتوانند یک وسیله ی نقلیه تهیهکنند برای ایاب و ذهابشان. قدیما به معلم ها زمینی و خونه ای می دادند. الان اغلب فقیرتد. چه زن و چه مرد فرقی ندارند. در هر صورت معلم خانم از وقت و زندگی بچش می گذاره در کلاس. اون هم با چه سختی ای.

      • ناشناس

        تازه استخدامی های بدبخت ماده 28 همیشه شما مظلوم بوده اید. فکر کنم طرح رتبه بندی باز هم شامل حالتان نمی شوید. شما کلا با هوا خوری زندگی کنید. با 4 تومن یا 5 تومن اگر تا آخر ماه کم آوردید. با هواخوری و آب زنده بمانید. طاقت بیاورید. اگر زنده ماندید شاید رتبه بندی شدید😂

      ارسال نظر