بهترین راه درمان وبا چیست؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در استان همدان گفت: بهترین راه درمان فرد مبتلا به اسهال وبایی مایع درمانی و جایگزینی املاح است.

بهترین راه درمان وبا چیست؟

دکتر فاطمه ترکمان اسدی گفت: تجویز آنتی بیوتیک در مراحل بعدی کوتاه مدت و حتی در برخی موارد حتی تک دُز تجویز می‌شود.

او گفت: با توجه به افزایش ابتلا به اسهال وبایی در استان‌های مجاور از جمله کرمانشاه و کردستان برای مصون ماندن از این بیماری باید توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفت.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در استان همدان گفت: شستشوی مرتب دست ها، رعایت بهداشت فردی، اطمینان از سالم بودن آب آشامیدنی، مصرف نکردن سبزیجات و میوه‌هایی که به خوبی شسته نشده اند، پرهیز از مصرف سالاد‌های تهیه شده در بیرون منزل، مصرف نکردن غذا‌هایی که پخت کافی ندارند یا در مراکزی سرو شدند که شرایط بهداشتی آن‌ها خیلی مورد تایید نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان علائم بیماری را شامل تهوع، اسهال، استفراغ، کم آبی بدن، تب و ضعف عمومی دانست و گفت: برخی از علائم موجود در اسهال وبایی آن را از سایر اسهال‌ها متمایز می‌کند برای نمونه فرد بیمار، دل پیچه و درد شکمی (کرامپ شکمی) ندارد.

به گفته ترکمان اسدی در اسهال وبایی به علت بالا بودن حجم دفع آب از بدن احتمال می‌رود بیمار دچار عطش، خشکی دهان، بیقراری، ضعف و بی حالی، چروک پوست و حتی کاهش حجم ادرار شود.

او گفت:جایگزین کردن مایعات و املاح دفع شده مورد تاکیداست و در غیر اینصورت فرد بیمار با افت فشار خون، بالا رفتن ضربان قلب، قطع شدن ادرار، پایین آمدن هوشیاری و در نهایت رفتن به حالت کما به ویژه در افراد مسن و کودکان مواجه می‌شود.

 سن پایین و بالا، داشتن بیماری زمینه ای، شرایط بهداشتی نامناسب، مصرف کنندگان خودسرانه دارو‌هایی تاثیرگذار بر روی کاهش اسید معده و حتی با تجویز پزشک مستعد ابتلا به اسهال وبایی هستند.

ترکمان اسدی گفت:افراد دارای گروه خونی «O»، بیشتر از دیگر افراد مستعد ابتلا به اسهال وبایی هستند و اگر بیماری در این فصل سال دارای علائم اسهال، تهوع و استفراغ یا یکی از این علائم بدون پیچش شکم، ماهیت مایع دفعی، نمای لعاب برنجی و سفید برنجی و بالا رفتن حجم دفع نسبت به مواقع عادی باشد باید نسبت به مبتلا بودن فرد شک کرد.

او گفت: برای تشخیص این بیماری، فرد دارای علائم به مراکز درمانی مراجعه و نمونه برداری از مقعد (سوآپ رکتال) می‌توان وجود باکتری در بدن فرد را از این طریق تشخیص داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت:در صورت بالا بودن شدت بیماری اسهال وبایی، فرد باید در مرکز درمانی بستری شده و در فرصت بیشتری املاح از طریق سرم یا دیگر روش‌ها به بدن فرد برسد.

او گفت: شیوه موثر در درمان اسهال به ویژه در کودکان مصرف مکمل‌های «زینک» است و بزرگسالان نیز با وجود اینکه مطالعاتی دقیقی در این زمینه وجود ندارد می‌توانند از این مکمل‌ها برای بهبودی سریع بیماری استفاده کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: برای پیشگیری از وبا واکسنی وجود دارد که تنها برای افرادی که قصد مسافرت به اماکن دارای افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد ۱۰ روز قبل از سفر یک واکسن تک دُز تجویز و تزریق می‌شود.

رعایت اصول بهداشت فردی و مسائل تغذیه‌ای بهترین شیوه برای پیشگیری از ابتلا به اسهال وبایی و سایر بیماری و اسهال‌هایی است که در فصل گرم سال شیوع بالایی دارند./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29106

ارسال نظر