کرونا دوباره اوج گرفت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان سی‌ام خردادماه ۲۳۱ نفر مبتلای جدید به ویروس کرونا را شناسایی کرده که با احتساب این تعداد، مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا امروز به هفت میلیون و ۲۳۴ هزار و ۹۸۸ نفر رسیده است.

کرونا دوباره اوج گرفت

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان سی‌ام خردادماه ۲۳۱ نفر مبتلای جدید به ویروس کرونا را شناسایی کرده که با احتساب این تعداد، مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا امروز به هفت میلیون و ۲۳۴ هزار و ۹۸۸ نفر رسیده است.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، سه بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده و با احتساب این آمار، از ابتدا تاکنون ۱۴۱ هزار و ۳۶۶ نفر در کشور بر اثر بیماری کرونا جان باخته‌اند.

افزایش آمار ابتلا در شرق مدیترانه                                                               

دکتر مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد روند گسترش بیماری می‌گوید: «منحنی روند تعداد موارد جدید بیماری طی یک‌ماهه اخیر در کشورهای منطقه، همسایه‌های ایران و کشورهایی که در منطقه شرق مدیترانه قرار دارد نشان می‌دهد تعداد موارد جدید به‌ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در بحرین طی سه هفته اخیر سرعت رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته و تقریبا حدود ۳‌برابر شده؛ در اسرائیل (رژیم اشغالگر قدس) هم  حدود ۴ برابر شده که رشد قابل‌ملاحظه‌ای است.»

همچنین  در کشورهای دیگر منطقه مانند قطر، امارات متحده عربی، کویت و لبنان هم با  افزایش موارد ابتلا مواجه بوده‌ایم.

نگرانی از افزایش موارد ابتلا

به گفته این اپیدمیولوژیست، افزایش موارد ابتلا در این مناطق نگرانی  بیشتری در ما ایجاد می‌کند تا توجه و کنترل بیشتری نسبت به موارد گسترش بیماری داشته باشیم.

در عربستان، عراق و فلسطین هم با رشد موارد بیشتر بیماری مواجه هستیم. از آمار موارد مبتلایان در ترکیه اطلاعات به روزی نداریم؛ البته هنوز در پاکستان و ایران شاهد افزایش روند  مبتلایان نیستیم. اما باید دقت  رصد در این مناطق بیشتر شود تا تعداد موارد مبتلایان  به طور دقیق‌تری شناسایی شوند.

بررسی موارد ابتلا درسطح‌ دنیا

یونسیان می‌گوید آخرین گزارش هفتگی منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در تاریخ پانزدهم در ماه  ژوئن منتشرشده است. سازمان جهانی بهداشت دنیا را به شش منطقه تقسیم می‌کند که  نمودار این سازمان در منطقه آفریقا قله‌ای را نشان می‌دهد که تقریبا متناظر با قله‌ای است که ما در کشور خودمان در موج ششم داشتیم.

البته  بعد از آن شروع به کاهش پیدا کرد و دوباره با  افزایش مختصری رو به  کاهش گذاشت.  البته تقریبا  یک ماه‌ و نیم پیش هم دوباره قله  خیلیکوچکی داشتیم که به حدود یک‌چهارم قله قبلی رسید و بعد دوباره  شروع به کاهش کرد.  

بنابراین در منطقه آفریقایی بعد از آن  قله‌ موج امیکرونی که ما داشتیم دو قله کوچک دیگر هم داشت که درحال‌حاضر  نزولی شده است.

شاهد همین وضعیت در غرب اقیانوس آرام  هم بودیم که آنجا  هم موج ششم با یک ماه تاخیر نسبت‌ به بقیه نقاط دنیا ازجمله ایران رخ داد و همان‌طور که به‌صورت افزایش پیدا کرده بود به‌سرعت هم کاهش پیدا کرد. ولی در طول مسیر خود قله‌ کوچکی را تجربه کرد و البته دوباره رو به کاهش گذاشت.

 ما در دو منطقه آفریقا و غرب اقیانوس آرام هم که شامل کشورهای انتهای شرقی آسیا و استرالیا هستیم این وضعیت را مشاهده کردیم.

روند نزولی در جنوب شرق آسیا و اروپا

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در منطقه  جنوب شرق آسیا و در منطقه اروپا هم  وضعیت  ابتلا به بیماری نزولی و رو به کاهش است. یعنی  به‌طور مستمر شاهد وضعیت کاهش بیماری هستیم.

 در منطقه آمریکا، بعد از قله موج ششم که همزمان با موج ششم در ایران  بود؛ در حال حاضر شاهد روند افزایشی هستیم که هنوز هم روبه‌افزایش است.

 متاسفانه در منطقه شرق مدیترانه که کشور ایران هم شامل آن می‌شود، طی دو هفته اخیر شاهد تعداد موارد افزایش هستیم. در واقع آگاهی از سیر روند کاهشی و افزایشی موارد ابتلا و شباهت‌های موجود بین مناطق مختلف، لزوم توجه بیشتر ما را  به تجربیات کشورهای دیگر نشان می‌دهد

منبع: همشهری

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27139

ارسال نظر