روزنامه کیهان برای مردم ساعت خواب تعیین کرد

روزنامه کیهان در ادامه مخالفت‌های خود با فضای مجازی، در گزارشی تحت عنوان «اعتیاد به تلفن همراه و فضای مجازی تهدیدی جدی برای خانواده‌ها» به این موضوع پرداخته است.

روزنامه کیهان برای مردم ساعت خواب تعیین کرد

روزنامه کیهان در ادامه مخالفت‌های خود با فضای مجازی، در گزارشی تحت عنوان «اعتیاد به تلفن همراه و فضای مجازی تهدیدی جدی برای خانواده‌ها» به این موضوع پرداخته است.

در بخشی از این گزارش آمده: وقتی صحبت از اعتیاد می‌شود، بلافاصله اذهان به سمت سیگار، مواد مخدر و انواع روان‌گردان و... می‌رود اما در اغلب جوامع امروزی، اعتیادی به نام اعتیاد به استفاده از فضای مجازی و تلفن همراه نیز شایع شده است که با وجود همه آسیب‌هایش در سبک‌زندگی و سلامتی افراد، برای برخی به‌اندازه سیگار و مواد مخدر زشت و خطرناک جلوه نمی‌کند.

* این روزها با ورود به مکان‌های عمومی از جمله مترو، اتوبوس و حتی مهمانی‌ها و جمع خانواده به جرات می‌توان گفت یکی از اتفاقاتی که خیلی زیاد به چشم می‌آید مشغول بودن افراد به گوشی‌‌های همراه است. اوضاع به گونه‎‌ای است که گویی تلفن همراه جزئی از اعضای بدن این افراد شده است!

* بسیارند کسانی که پیش از خواب شبانه، ابتدا شبکه‌های اجتماعی را زیر و رو می‌کنند و بعد به خواب می‌روند و یا به محض بیدارشدن از خواب ابتدا پیام‌های احتمالی و اعلان‌های دریافتی تلفن‌شان را بررسی می‌کنند. سرک کشیدن در شبکه‌های اجتماعی در هر مکان و زمانی حتی موقع غذاخوردن و انجام کاری مثل تماشای تلویزیون در افراد معتاد به تلفن همراه و فضای مجازی نسبتاً شایع است.

* نقش سبک زندگی و توجه به ساعت زیستی بدن مثل تنظیم ساعت خواب، انجام ورزش و... همواره در رهایی از اعتیاد موثر بوده است؛ این نکته‌ای است که اسماعیل‌تبار نیز روی آن دست می‌گذارد و می‌گوید: طی ۲۴ ساعتی که در شبانه‌روز وجود دارد، خواب و ورزش تاثیر فوق‌العاده‌ای در برخورد با اعتیاد به استفاده از موبایل و فضای مجازی دارند.

* بهتر است همه افراد اعم از بزرگسال، کودک و زن و مرد از ساعت ۱۰ یا ۱۱ شب بخوابند؛ این تجربه اجداد ما در دوره غارنشینی هم بوده و چشم بعد از تاریکی به راحتی می‌پذیرد که خوابیده است. اکنون وجود نور موبایل در آغاز خواب و در رختخواب آسیب بسیار شدیدی به سلامت انسان ازجمله چشمان هر فرد وارد می‌کند. بنابراین آشنایی و توجه به روند روزانه و طبیعی زندگی و ساعت زیستی بدن و همین‌طور اعمال الگوی زندگی ۲۴ ساعته سالم می‌تواند در کاهش اعتیاد به استفاده از موبایل و فضای مجازی موثر باشد.

(با اشاره به لزوم جایگزینی عادات جذاب به جای استفاده از موبایل در بین کودکان و نوجوانان): جذابیت‌های جایگزین موبایل از طریق فراگیری مهارت‌های مقابله با اعتیاد می‌تواند توسط مشاور و روان‌شناس به پدر و مادر آموزش داده شده و سپس توسط آنها به فرزندان ارائه شود. به طور کلی باید تاکید شود که فهمیدن سبک زندگی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و شناسایی تعداد ساعات درگیری فرد با موبایل و نهایتاً جایگزینی عادات مثبت مثل ورزش کردن، خواب مناسب، مطالعه و... تاثیر خوبی در رهایی از اعتیاد به استفاده از موبایل و فضای مجازی دارد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27015

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر