آنچه باید درباره آبله میمون بدانید | آبله میمونی چگونه انتقال پیدا می‌کند؟

علایم این بیماری همچون شبه آنفلوآنزا از جمله تب، سردرد، درد‌های عضلانی و بثورات جلدی بروز کرده و غدد لنفاوی متورم می‌شود.

آنچه باید درباره آبله میمون بدانید | آبله میمونی چگونه انتقال پیدا می‌کند؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه گاهی این بیماری با آبله مرغان اشتباه گرفته می‌شود گفت: پزشکان برای تشخیص به این نکته توجه می‌کنند که تمام بثورات در بیماری آبله میمون در یک مرحله قرار دارند یعنی شامل دانه‌های قرمز پر از مایع خارش دار که از سرو صورت شروع می‌شود، اما در آبله مرغان بثورات در یک مرحله نیستند و تعدادی قرمز، یا آبدار و یا به مرحله زخم رسیده‌اند.

سلمان زاده ادامه داد: این بیماری دوره کمون یک تا ۲ هفته دارد و از طریق ترشحات تنفسی و مایعات دانه‌های پوستی و یا تماس با میمون و بیشتر از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: این بیماری از کرونا واگیردارتر نیست و حتی امکان انتقال کمتری دارد که بیشتر از راه تماس نزدیک انتقال می‌یابد.

وی اضافه کرد: امکان بروز بیماری آبله میمون در کودکان و بزرگسالان به یک میزان وجود دارد؛ این بیماری در سال ۱۹۸۰ میلادی ریشه کن شده و افراد واکسینه شده در آن زمان ایمن‌تر هستند.

سلمان زاده توضیح داد: این بیماری میزان مرگ و میر بالایی ندارد، اما عوارضی مانند باقی ماندن آثار ضایعات پوستی و یا تاثیر بر روی چشم منجر به نابینایی را به همراه دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: برای پیشگیری از این بیماری باید مراقبت‌های سندرمیک در مرز‌های دریایی، هوایی و زمینی صورت گیرد.

رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۶ بیمار مشکوک به آبله میمون در کشور خبر داد.

آبله میمونی یا مانکی پاکس نخستین بار در سال ۱۹۵۸ در دو گروه از میمون‌های یک مرکز تحقیقاتی گزارش شد و نخستین گزارش شیوع انسانی به عنوان یک بیماری حدود ۸۰ سال پیش در جمهوری کنگو بود و پس از آن فقط در برخی کشور‌های آفریقای غربی گزارش شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22833

ارسال نظر