صدور مجوز استخدام 50 هزار معلم

۴۵ روز بعد از آغاز سال تحصیلی با وجود کمبود ۲۰۰هزار نفری معلمان مجوز استخدام هزار معلم صادر شد انجام شد

صدور مجوز استخدام 50 هزار معلم

سال تحصیلی برای دومین سال متوالی با مشکل کرونا مواجه است که نتیجه آن آنلاین بودن کلاس‌ها و آشفتگی در آموزش و کاهش سطح تحصیلی بچه‌ها بوده است اما اگر کلاس‌های از ابتدای مهر به‌صورت حضوری برگزار می‌شد حتما مشکل مزمن آموزش‌وپرورش با وضوح بیشتری خود را نشان می‌داد. کمبود معلم درد بزرگی برای ساختار آموزش‌وپرورش کشور است که نتیجه آن شلوغ‌تر شدن کلاس‌ها یا بی‌معلم ماندن دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است؛ اتفاقی که از ابتدای مهرماه بارها ازسوی خوانندگان تذکر داده شده و گزارش‌هایی دراین‌باره منتشر شده است. حالا خبر رسیده که قرار است ۵۰هزار معلم جدید استخدام شوند. استخدام مربیان حق التدریس مهم است 

 

براساس آمار وزارت آموزش‌وپرورش که پیش از این منتشر شده است، کمبود معلم در مدارس ایران به رقم ۲۰۰هزار نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ رسیده است. همچنین براساس گزارش سازمان برنامه‌وبودجه «تحلیل و بررسی وضعیت نیروی انسانی شاغل در وزارت آموزش‌وپرورش و پیش‌بینی مشمولین بازنشستگی تا سال۱۴۰۶»، بیشترین میزان بازنشستگی معلمان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صورت خواهد پذیرفت و طی آن ۱۱۱.۵۴۵نفر معلم از آموزش‌وپرورش خارج می‌شوند. علاوه بر این، آمارها می‌گویند بیشترین کمبود معلم در دوره ابتدایی است. همچنین خانم رضوانه حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود: «باتوجه‌به تعداد جمعیت دانش‌آموزی و با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰درصد جمعیت دانش‌آموزی در دوره ابتدایی و در کلاس‌های با تراکم ٢٦نفر هستند در این حوزه هزاران معلم کم داریم.»
 

استخدام مربیان حق التدریس در سال 1400

رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش دیروز خبر جدیدی داد که تاحدودی می‌تواند التیام‌بخش وضعیت بغرنج آموزش‌وپرورش کشور باشد. او دراین‌باره خبر داد: در سال جاری تعداد ۵۰هزار نفر مجوز جذب از سازمان اداری و استخدامی کشور اخذ شده که فرایند اجرایی آن درحال انجام است. آقای ناصر سلیمانزاده که در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌های کشور سخن می‌گفت، با ارائه گزارش درخصوص سازماندهی نیروی انسانی اظهار کرد: درخصوص استخدام نیروی انسانی، حدود ۵۵هزار و ۴۹۷از مشمولان قانون تعیین‌تکلیف براساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی، تبدیل وضعیت شدند. وی ادامه داد: همچنین تعداد ۳۳هزار و ۵۴۸نفر در قالب مجوزهای سوم و چهارم اجرای قانون تعیین‌تکلیف معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی به دانشگاه فرهنگیان، جذب و به‌کارگیری ۲۲هزار و ۹۲۶نفر از طریق ماده۲۸ که در سال۱۳۹۹ در آزمون استخدامی فراگیر پذیرفته شده‌اند، پذیرش تعداد ۲۶هزار نفر به‌عنوان متعهد خدمت از طریق کنکور سراسری و معرفی به دانشگاه فرهنگیان (و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) و تخصیص کدپرسنلی به‌صورت متمرکز برای تمام همکاران ورودی ماده۲۸ و متعهدین خدمت از دیگر اقدامات انجام‌شده درخصوص استخدام همکاران فرهنگی است.
سلیمانزاده با اشاره به آمار پذیرش متعهدین خدمت در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: در آزمون ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ جمعا به تعداد ۳۹هزار و ۸۵۱نفر وارد آموزش‌وپرورش شده و اشتغال‌به‌کار دارند و ورودی‌های ۱۳۹۶ هم به تعداد ۱۰هزار و ۱۴۷نفر از مهر سال جاری وارد آموزش‌وپرورش شده و مشغول‌به‌کار شدند.


 
اخبارجدید استخدام معلمان حق التدریس

 

رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری ادامه داد: تنها در سال۱۴۰۰ تعداد پذیرفته‌شدگان دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی درحدود ۲۶هزار نفر است. وی افزود: خوشبختانه تعداد مجوزهای جذب نیروی انسانی در سه سال اخیر به‌صورت قابل‌توجهی افزایش یافته و در سال جاری نیز تعداد ۵۰هزار نفر مجوز جذب از سازمان اداری و استخدامی کشور اخذ شده که فرایند اجرایی آن درحال انجام است. سلیمانزاده درخصوص نیروهای بازنشسته بیان کرد: مشمولان بازنشستگی تا آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تعداد ۹۵هزار نفر برآورد شده است که براساس اطلاعات پایان مهرماه در پایگاه پرسنلی تعداد بازنشستگان سال جاری ۵۹هزار و ۳۵۷ نفر بوده است. رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری گفت: با عنایت به تبدیل وضعیت تعداد ۵۵هزار و ۴۹۷نفر از مشمولان قانون تعیین‌تکلیف، ۲۲هزار و ۹۲۶نفر جذب نیروی انسانی از طریق ماده۲۸ و ۱۰هزار و ۱۴۷نفر متعهدین خدمت تعداد نیروهای انسانی رسمی، پیمانی و آزمایشی در مهرماه سال جاری نسبت‌به سال گذشته افزایش یافته است.
 
 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2162

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر