اُمیکرون «نامرئی» در کمین / سویه جدید و خطرناک کرونا پنهانی در جهان می تازد

اُمیکرون «نامرئی» به سویه غالب کرونا در جهان بدل می‌شود

اُمیکرون «نامرئی» در کمین / سویه جدید و خطرناک کرونا پنهانی در جهان می تازد

اُمیکرون «نامرئی» به سویه غالب کرونا در جهان بدل می‌شود

یک زیرسویه بسیار واگیردار کرونای اُمیکرون به نام BA.۲ اکنون به سویه غالب این ویروس در جهان بدل شده و به افزایش موارد کرونا در اروپا و آسیا انجامیده است.

اُمیکرون BA.۲ اکنون بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود ۸۶ درصد از موارد توالی‌یابی ژنتیکی کروناویروس را در جهان تشکیل می‌دهد. این زیروسویه حتی از زیرسویه‌های خویشاوندش BA.۱ و BA.۱.۱ هم واگیرتر است، اما شواهد وجود ندارد که با احتمال بیشتری بیماری شدید ایجاد کند.

واکسن‌ها مانند سایر سویه‌های خانواده اُمیکرون اثربخشی کمتری بر ‌BA.۲ نسبت به سویه‌های قبلی مانند آلفا یا سویه اولیه کروناویروس دارند و حفاظت ناشی از آنها هم در طول زمان کاهش پیدا می‌کند. اما تزریق دوز یادآور یا تقویتی واکسن به خصوص می‌تواند از بستری شدن و مرگ ناشی از کرونا جلوگیری کند.

زیرسویه BA.۲ مسئول اوج‌گیری شیوع کرونا در چین و نیز شمار بی‌سابقه عفونت‌ها در کشورهای اروپایی مانند انگلیس و آلمان است. با این حال برخی از کشورهای اروپایی اکنون شاهد افزایش کندتر موارد عفونت یا حتی کاهش موارد عفونت هستند.

شانگهای، بزرگترین شهر چین برای مهار کرونای اُمیکرون وارد قرنطینه عمومی می‌شود

BA.۲ را «سویه نامرئی» (stealth variant) نامیده‌اند، زیرا ردیابی آن اندکی سخت‌تر است. فقدان یک ژن در زیرسویه BA.۱ امکان ردیابی آن را با آزمایش معمول PCR می‌دهد. اما زیرسویه BA.۲ و خویشاوند دیگرش BA.۳ که شیوع آن هم در حال افزایش است (هر چند در حال حاضر میزان آن پایین است)، را فقط می‌توان بوسیله توالی‌یابی ژنتیکی شناسایی کرد که برخی کشورها بیشتر از دیگران آن را انجام می‌دهند.

عفونت دوباره

یک نگرانی مهم درباره اُمیکرون BA.2 این بود که آیا می‌تواند باعث عفونت‌ دوباره افرادی شود که قبلا دچار اُمیکرون BA.1 بوده‌اند، به خصوص اینکه در شماری از کشورها «قله‌های دوگانه» با فاصله خیلی نزدیک در موج فعلی شیوع کرونا مشاهد شد. داده‌ها از انگلیس و دانمارک نشان می‌دهند که اُمیکرون می‌تواند باعث عفونت دوباره در افرادی شود که قبلا سویه‌های دیگر مانند دلتا را گرفته بودند، اما فقط شمار معدودی عفونت دوباره با BA.2 در افراد قبلا مبتلا شده به BA.1 در میان ده‌ها هزار مورد تا به حال یافت شده است.

دانشمندان می‌گویند یک توضیح احتمالی درباره افزایش اخیر BA.2 این باشد که انتشار آن همزمان با لغو محدودیت‌های زندگی اجتماعی مانند ماسک زدن در بسیاری از کشورها رخ داد.

علت اوج‌گیری شیوع BA.2 هر چه که باشد، دانشمندان می‌گویند ظهور آن یادآور این نکته است که کروناویروس همچنان می‌تواند به خصوص در جمعیت‌ها واکسینه‌نشده، با پوشش واکسیناسیون پایین و آسیب‌پذیر آسیب ایجاد کند.

کارشناسان می‌کند کروناویروس هنوز یک چالش عمده بهداشت عمومی است و همچنان هم خواهد بود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14089

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر