«اُمیکرون نامرئی» دارد پیشرفت می‌کند| آیا پاندمی کرونا پایان می‌یابد؟

زیرسویه جدید اُمیکرون که به «اُمیکرون نامرئی» مشهور شده است، اکنون بیش از یک سوم موارد جدید عفونت جدید کرونا در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد و این پرسش مطرح شده است که این وضعیت چه اثری بر آینده این پاندمی خواهد گذاشت.

«اُمیکرون نامرئی» دارد پیشرفت می‌کند| آیا پاندمی کرونا پایان می‌یابد؟

زیرسویه جدید اُمیکرون که به «اُمیکرون نامرئی» مشهور شده است، اکنون بیش از یک سوم موارد جدید عفونت جدید کرونا در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد و این پرسش مطرح شده است که این وضعیت چه اثری بر آینده این پاندمی خواهد گذاشت.

به گزارش آسوشیتدپرس پژوهش‌های اولیه نشان می‌دهند که این زیرسویه با نام رسمی BA.۲ سریع‌تر از سویه اصلی اُمیکرون (‌BA.۱) سریع‌تر انتشار پیدا می‌کند و در موارد نادری حتی باعث عفونت دوباره در افرادی شده است که قبلا دچار عفونت با اُمیکرون شده‌اند. اما پژوهش‌ها درباره اینکه آیا این زیرسویه بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند یا نه به نتایج واحدی نرسیده است، اما به نظر می‌رسد واکسن‌ها بر ضد آن موثر هستند.

در برخی مناطق جهان که این زیرسویه در آن شایع‌تر شده است، در مجموع موارد عفونت‌های کرونا در حال کاهش هستند و به این ترتیب این امیدواری ایجاد شده است که این آخرین سویه کروناویروس دوباره باعث اوج‌گیری شیوع بیماری نمی‌شود.

موارد عفونت با زیرسویه BA.۲ اکنون در ۱۸ کشور و در همه ۵۰ ایالت آمریکا شناسایی شده‌اند.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که  زیرسویه BA.۲ نسبت به سویه اصلی حدود ۳۰ درصد واگیرتر است، اما ظاهرا واکسن‌ها می‌توانند از جلوی بیماری شدید ناشی از BA.۲ را بگیرند. یک بررسی در انگلیس نشان داد که واکسن‌ها حفاظت مشابهی در برابر هر دو نوع اُمیکرون ایجاد می‌کنند. بررسی‌های ابتدایی هم نشان می‌دهند که عفونت با اُمیکرون اصلی باعث «حفاظت قوی» در برابر عفونت دوباره در برابر BA.۲ هم می‌شود.

البته یک بررسی جدید در دانمارک نشان داده است که امکان عفونت دوباره با BA.۲ پس از عفونت اولیه با گونه اصلی اُمیکرون وجود دارد.

یک بررسی آزمایشگاهی در ژاپن بر روی همسترها شواهدی به دست داده است که BA.۲ ممکن است بتواند بیماری شدیدتری ایجاد کند، اما هنگامی که وضعیت فعلی شیوع کرونا در کشورهای جهان در نظر گرفته می‌شود، تصویر متفاوتی به دست می‌آید. بررسی‌های مقدماتی در دانمارک تفاوتی در میزان بستری‌شدن ناشی از BA.۲ و گونه اصلی اُمیکرون که عموما بیماری خفیف‌تری از سویه دلتا ایجاد می‌کند، نیافته است. یک بررسی در آفریقای جنوبی هم به نتیجه مشابهی رسیده است: خطر بستری شدن و بیماری شدید میان گونه اصلی اُمیکرون و BA.۲ مشابه است.

موارد کووید-۱۹ در سطح جهانی در حال کاهش است، از جمله در برخی از مناطقی که BA.۲ در آنها شایع است.

اما پژوهشگران می‌گویند پیش‌بینی اینکه BA.۲ واقعا چه تاثیر بر شمار موارد کرونا می‌گذارد، مشکل است، چرا که BA.۲ در جوامعی در حال انتشار است که دارای میزان‌های متفاوتی از ایمنی ناشی از واکسن‌ها و عفونت‌های قبلی هستند. برخی از کارشناسان معتقدند که بعید است BA.۲  باعث اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا شود، اما ممکن است در برخی از نقاط سرعت اُفت شیوع را کاهش دهد.

مقامات سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کنند که پاندمی هنوز پایین نیافته است و کشورها همچنان باید هشیار باقی بمانند.

پزشکان می‌گویند افراد نیز باید هشیاری‌شان را حفظ کنند و به یاد داشته باشند که تزریق واکسن‌ها و دوزهای یادآور یا تقویتی آنها همچنان باعث حفاظت در برابر بدترین اثرات کووید--۱۹ می‌شوند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 10020

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر