فطریه سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

مبلغ فطریه و کفاره1403 اعلام شد + نظر مراجع تقلید

مبلغ فطریه و کفاره 1403 اعلام شد.

مبلغ فطریه و کفاره1403 اعلام شد + نظر مراجع تقلید

یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است. زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط هستند زکات فطره را باید بپردازند. وقت پرداخت زکات فطره از شب عید است تا ظهر روز عید و به نظر رهبر معظم انقلاب و برخی فقهای دیگر بنا بر احتیاط باید قبل از نماز عید زکات فطره را بپردازند. اگر کسی برایش این امکان وجود نداشت، یعنی دسترسی نداشت یا امکان پرداختن نبود لااقل جدا کند و کنار بگذارد تا بعداً ادا کند.

با توجه به این که روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را سپری می‌کنیم؛ به رسم هر ساله و در آستانه عید سعید فطر، برخی از مراجع تقلید میزان زکات فطریه امسال را اعلام کردند.

اعلام میزان فطریه از سوی برخی مراجع تقلید

 تاکنون دفاتر آیت الله سیستانی  و آیت الله مکارم شیرازی میزان و مبلغ فطریه امسال را اعلام کرده اند:

 آیت الله خامنه ای

مبلغ فطریه رمضان ۱۴۴۵ از سوی دفتر آیت الله  خامنه ای اعلام شد.

بر اساس این گزارش، قیمت گندم برای هر نفر ۶۵.۰۰۰ تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰.۰۰۰ تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان)⁧ می باشد.

همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر معظم له اعلام شده، بدین شرح است:

یک سال نماز قضا: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان

یک ماه روزه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان

کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰.۰۰۰ تومان

کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶.۰۰۰ تومان

حداقل فطریه هر نفر: ۶۵.۰۰۰ تومان (گندم)

کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶٠ فقیر): ۹۶۰.۰۰۰ تومان

کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰.۰۰۰ تومان

یک دوره ختم قرآن: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان

قربانی: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان

عقیقه: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان

آیت الله سیستانی:

دفتر آیت الله سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال ۱۴۰۳ هجری شمسی / ۱۴۴۵ هجری قمری) را اعلام کرد.

 از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است

آیت الله مکارم شیرازی:

بر اساس نظر آیت‌الله مکارم شیرازی زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شصت و پنج هزار تومان (۶۵٠.٠٠٠ ریال) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و هشتاد هزار تومان (١.٨٠٠.٠٠٠ ریال)  است. 

کفاره روزه غیر عمد مبلغ شانزده هزار تومان (١۶٠.٠٠٠ ریال) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ نهصد و شصت هزار تومان (٩.۶٠٠.٠٠٠ ریال) است.

آیت‌الله نوری همدانی

دفتر آیت الله حسین نوری همدانی با صدور اطلاعیه‌ای مبلغ زکات فطره برای سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد که بدین شرح است:

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنین و مومنات به اطلاع میرساند طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» زکات فطره هر فرد باید حدود سه کیلوگرم گندم یا برنج یا نظیر آنکه در رساله عملیه ذکر گردیده و یا قیمت آن را پرداخت نمایند.

بر این اساس قیمت قوت غالب گندم ۶۵ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ۱۸۰ هزار تومان می‌باشد که عزیزان در پرداخت آن مخیرند، در ضمن اگر در منطقه محل سکونت اجناس ذکر شده قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود که از آنجا خرید و استفاده می نمایند محاسبه کنند.

همچنین کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۶ هزارتومان و کفاره عمد برای هر روز ۹۶۰ هزار تومان می‌باشد.

آیت الله علوی گرگانی

بنابراعلام دفتر مرحوم آیت الله علوی گرگانی، امسال مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای گندم، حداقل ۶۵ هزار تومان و بر مبنای برنج بر اساس برنج مصرفی خانوار است و حد متوسط آن ۱۵۰ هزار تومان است.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد،به ازای هر روز ۱۶ هزار تومان تعیین شده است.

آیت الله جوادی آملی

بنابر اعلام دفتر آیت الله جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۶ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۹۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

آیت‌الله سبحانی 

دفتر آیت‌الله جعفر سبحانی میزان زکات فطریه ماه مبارک رمضان ١٤٤٥ را اعلام کرد.

دفتر آیت‌الله جعفر سبحانی میزان زکات فطریه ماه مبارک رمضان ١٤٤٥ را اعلام کرد.طبق اعلام دفتر این مرجع‌تقلید، میزان زکات فطریه برای هر نفر یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها از طعام‌های متعارف در محل است.

مکلّف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.دفتر آیت‌الله سبحانی زکات فطره بر اساس قیمت میانگین کشوری را برای هر نفر به مبلغ ۶۰ هزار تومان اعلام کرد./فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 132105

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر