افزایش استفاده از رحم اجاره‌ای در مشهد

استاد گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش استفاده از رحم اجاره‌ای در مشهد و کلینیک‌های خصوصی ناباروری خبر داد.

افزایش  استفاده از رحم اجاره‌ای در مشهد

استاد گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش استفاده از رحم اجاره‌ای در مشهد و کلینیک‌های خصوصی ناباروری خبر داد.

دکتر نفیسه ثقفی در نشست خبری هفته «افزایش آگاهی از بارداری» که در بیمارستان قائم مشهد برگزار شد، گفت: استفاده از رحم اجاره‌ای افزایش یافته است که علت آن افزایش سن ازدواج و ریسک بالای بارداری در سنین بالای ۳۵ سال است. در این رده سنی، کیفیت تخمک‌گذاری بانوان کاهش می‌یابد و به همین دلیل از طریق رحم اجاره‌ای نسبت به فرزندآوری اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: از نظر علم پزشکی، کسانی در دسته زوجین نابارور تعریف می‌شوند که یک‌سال از آمیزش مستمر و بدون استفاده از ابزار پیشگیری از بارداری آن‌ها بگذرد، اما خبر از حاملگی نباشد. در چنین حالتی، زوجین به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت درمان قرار می‌گیرند.

ثقفی خاطرنشان کرد: این زوج‌ها حدود ۱۵ درصد افراد واجد شرایط فرزندآوری در مشهد را تشکیل می‌دهند و همان‌ها هم قطعا باردار خواهند شد.

وی آمار دقیقی از تعداد رحم‌های اجاره‌ای ارائه نداد و افزود: اکنون آمار دقیقی از این مسئله نداریم. اما در مرکز ناباروری میلاد که مرکز دولتی سطح ۳ درمان ناباروری ما در مشهد است، به ازای هر فصل سال، تقریبا یک مورد رحم اجاره‌ای مشاهده شده است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش خبرنگار شهرآرانیوز مبنی بر بیماری‌های ممنوع‌کننده بارداری در بانوان توضیح داد: ابتدا باید عنوان کرد که هیچ بیماری‌ای سبب جلوگیری از بارداری نیست و تنها بیماری‌هایی در زمزه شرایط ممنوع بارداری تعریف می‌شود که پزشک تشخیص دهد بارداری، جان مادر را به خطر انداخته و سبب فوت وی شود.  

ثقفی ادامه داد: با این حال، بیماری دیابت یکی از مهم‌ترین امراضی است که در صورت ابتلای مادر به آن و با توجه به آسیبی که دیابت به اندام حیاتی بدن مانند قلب و کلیه و عروق وارد می‌سازد، مشاوره پیش از بارداری احتمالا وی را از تولد فرزند منع کند. همچنین سرطان نیز از جمله بیماری‌هایی است که مشاوران ما در حوزه بارداری آن را در دسته بیماری‌هایی که حاملگی را ممنوع می‌کند، قرار می‌دهند که عمده علت آن، کاهش عمر مادر و حتی احتمال فوت وی در حین بارداری است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 125134

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر