این مناطق تهران به چینی ها واگذار می شود

معاون شهردار اصل برنامه شهرداری را «واگذاری زمین‌‌‌های ذخیره» به چینی‌‌‌ها برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین‌‌‌شهر عنوان کرد

این مناطق تهران به چینی ها واگذار می شود

 معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ، جزئیات طرح شهرداری برای «ساخت مسکن چینی» و همچنین مذاکرات اولیه با چینی‌‌‌ها را تشریح کرد. حمیدرضا صارمی  با تاکید براینکه فرآیند مذاکره با شرکت‌های ساختمانی چینی، ‌‌‌ صرفا با سازندگان بخش خصوصی این کشور بوده و هنوز توافق یا قرارداد نهایی صورت نگرفته است، اصل برنامه شهرداری را «واگذاری زمین‌‌‌های ذخیره» به چینی‌‌‌ها برای اجرای طرح «کلید به کلید» در مناطق پایین‌‌‌شهر عنوان کرد. بر اساس این طرح، اراضی قهوه‌‌‌ای یا همان زمین‌‌‌های ذخیره (قطعات بزرگ‌‌‌متراژ بالای یک هکتار) در بافت‌‌‌فرسوده تهران، برای «محله‌‌‌سازی» به روش کلید‌‌‌به‌‌‌کلید به چینی‌‌‌ها واگذار می‌شود آن هم در چارچوب یوزانس به این معنا که همزمان با تامین منابع مالی ساخت، انتقال تکنولوژی نیز به تهران صورت خواهد گرفت.

این بخش از گفت وگو را بخوانید

 شهرداری تهران مذاکره با چین برای ورود شرکت‌های ساختمانی این کشور به بازار مسکن شهر تهران را پیش‌‌‌ می‌‌‌برد؛ ورود چینی‌‌‌ها به بازار مسکن و ساخت‌وساز شهر تهران چقدر جدی است؟

یکی از برنامه‌‌‌های شهردار تهران سفر به کشور چین در این روزهاست. یکی از موضوعات این سفر، توافق با چینی‌‌‌ها برای بحث یوزانس در مسکن است. این مذاکرات قرار است با شرکت‌های بخش خصوصی چین انجام شود. موضوع این توافق‌‌‌ها هم این است که چینی‌‌‌ها با ورود به بازار مسکن پایتخت، با روش‌های صنعتی‌‌‌سازی، مسکن بسازند؛ ورود همزمان تکنولوژی و سرمایه برای ساخت این مسکن‌‌‌ها نیز از تعهدات آنها خواهد بود.

 سازوکار این ساخت‌وسازها به چه صورتی خواهد بود؟ آیا قرار است شهرک‌سازی شود؟

در قالب این قراردادها، محله‌سازی انجام می‌شود؛ بیشتر این ساخت‌وسازها نیز قرار است در زمین‌‌‌های ذخیره یا همان اراضی قهوه‌‌‌ای انجام شود. بحثی هم در ارتباط با بافت فرسوده در این زمینه مطرح است. مطلبی که وجود دارد اینکه در حال حاضر، هزینه صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده رایگان است اما الان بخش خصوصی داخلی در این زمینه کاری با مقیاس بزرگ انجام نداده است. مثلا بالاترین تیراژ ساختمانی که بخش خصوصی برای ساخت‌وساز در بافت فرسوده اقدام به دریافت پروانه کرده بود، برای ساخت 90 واحد مسکونی بود که از طریق تملک و تجمیع زمین در بافت فرسوده این ساخت‌وساز انجام شد. هر چند این نمونه 90واحدی هم یک استثنا است؛ چون عمدتا سازنده‌‌‌ها در بافت فرسوده بین 4 تا 10 واحد می‌‌‌سازند. در محتوای قرارداد با چینی‌‌‌ها دیده شده که آنها در مقیاس‌‌‌های بزرگ‌تر، یعنی ساخت 1000 تا 2000 واحد مسکونی در قالب محله، ورود پیدا کنند و کار در بافت فرسوده با روش «کلید به کلید» و بر اساس ضریب 1.4 برابر مساحت بنا نسبت به هر نفر (یعنی فرضا واگذاری 140 مترمربع بنای نوساز در ازای 100مترمربع خانه فرسوده)، با مشارکت شهرداری انجام شود. البته این طرح هنوز خام است و باید کامل‌‌‌تر شود.

 آیا برای این موضوع مقیاس جغرافیایی خاصی هم در نظر گرفته شده است؟ از جمله اینکه این پروژه‌‌‌ها قرار است در چه مناطقی احداث شوند؟

بخش عمده‌‌‌ای از مناطق مدنظر برای ورود چینی‌‌‌ها، محور جنوب خیابان انقلاب اعم از مناطق 9 تا 16، بافت فرسوده محسوب می‌‌‌شوند. به عنوان مثال 80‌درصد منطقه 16 زمین قهوه‌‌‌ای است و کارکردی ندارد (جزو اراضی ذخیره شهری است)؛ در این زمین‌‌‌ها سکونت نیست؛ یا انبار است یا کارخانه یا متروکه و خام است. در واقع brown field، ‌‌‌ یا اراضی قهوه‌‌‌ای، آن ناحیه را به یک فضای مرده تبدیل کرده است؛ وقتی جایی brown field یا زمین قهوه‌‌‌ای شکل می‌گیرد به یک نحوی شب‌‌‌ها سوت وکور شده و زیست شبانه در آن شکل نمی‌گیرد. در شب این مناطق کاملا به فضاهای مرده تبدیل می‌شود. یکی از موضوعات ما با چینی‌‌‌ها همین منطقه 16 و اراضی قهوه‌‌‌ای این منطقه است. علاوه بر این هر سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده کنار ما قرار بگیرد و برای مشارکت اعلام آمادگی کند، مورد حمایت خواهد بود. قبلا دفاتر توسعه محله‌‌‌ای داشتیم اما امسال دو دفتر توسعه‌‌‌گری برای ورود توسعه‌‌‌دهنده‌‌‌ها راه‌‌‌اندازی کرده‌‌‌ایم. رسالت این دفاتر توضیح توجیه‌‌‌پذیری سرمایه‌گذاری در محدوده‌‌‌های هدف ساخت‌وساز (عمدتا بافت فرسوده) است. ما این قول را می‌‌‌دهیم که سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌‌‌های خود را به بافت فرسوده بیاورند در مقایسه با ساخت مسکن لوکس سود بیشتری کسب ‌‌‌کنند. چون قیمت زمین در بافت فرسوده پایین‌‌‌تر است، هزینه صدور پروانه و عوارض ساخت رایگان است و ما هم کمک می‌کنیم زمان صدور پروانه را به کمتر از یک ماه برسانیم. اگر توسعه‌‌‌گران به دفاتر توسعه‌‌‌گری مراجعه کرده و آماده مشارکت شوند مردم هم این آمادگی را دارند که وارد پروسه مشارکت و ساخت شوند. تجربه نشان داده است که به ندرت پرونده‌‌‌های توسعه‌‌‌گری مسکن در بافت‌‌‌های فرسوده با مشکل مواجه می‌شود. چون خواسته مردم در این محله‌‌‌ها خواسته زیادی نیست؛ ساکنان بافت فرسوده تنها توقع دارند در ازای مسکن فرسوده‌‌‌ای که دارند مسکن نوسازی‌شده به آنها واگذار شود.

منبع : دنیای اقتصاد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 124532

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر