ساختمان آوار شد، تهران لرزید

ساختمان آوار شد، تهران لرزیدتخریب ساختمان‌های منطقه خلازیل در حاشیه شهر تهران یک زلزله سه ریشتری در تهران بود .تهران زلزله نیامد اما لرزشش به گوش همه رسید. اما این فقط تنها خبرتهران نیست که پرسر و صدا شد جمعه بود که خبر رسید پله برقی دست بچه ای ۹ ساله را قطع کرد

ساختمان آوار شد، تهران لرزید

عرشه آنلاین :ساختمان آوار شد، تهران لرزیدتخریب ساختمان‌های  منطقه خلازیل در حاشیه شهر تهران یک زلزله سه ریشتری در تهران بود .تهران زلزله نیامد اما لرزشش به گوش همه رسید. اما این فقط تنها خبرتهران نیست  که پرسر و صدا شد جمعه بود که خبر رسید پله برقی دست بچه ای ۹ ساله را قطع کرد.

ساعت ۱۲ و ۲۴ دقیقه ظهر دیروز بود که حادثه ریزش چند ساختمان در شهرک احمدیه خلازیر واقع در منطقه ۱۹ به آتش نشانی و هلال احمر اعلام شد و بلافاصله ۶ ایستگاه آتش نشانی و ۴ تیم ارزیاب هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند.

پس از رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه مشاهده شد ۵ ساختمان در حال ساخت ریزش کرده‌اند و تعدادی نیز زیر آوار مانده‌اند.

ماجرا از این قرار بود که شهرداری برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز تهران به دنبال تخریب این ساختمان‌ها بوده است و بر همین اساس عوامل شهرداری به همراه عوامل انتظامی و حکم قضائی جهت اجرای حکم تخریب به محل حادثه اعزام شده بودند اما در زمان اجرای تخریب به علت عدم رعایت نکات ایمنی توسط ساختمان‌ها و روش های غیر اصولی در تخریب و مدیریت منتقد گونه شهرداری تعداد ۵ ساختمان فروریختند که بر اثر آن چندین نفر زیر آوار گرفتار شدند.

به گفته سخنگوی آتش نشانی این ساختمان‌ها در حال ساخت بوده‌اند و کسی در آنها سکونت نداشته است اما همین ریزش منجر به مرگ حداقل ۵ نفر از عوامل شهرداری و انتظامی زیر آوار شد.

ریزش ساختمان = تهران - حاشیه تهران

فاجعه مهندسی شهرداری تهران: تخریب ساختمان خلازیر با کشیدن طناب

برخلاف برخی ادعاها مبنی بر کارشناسی بودن تخریب ساختمان در خلازیر، این ویدئو نشان می دهد عوامل شهرداری تهران برای تخریب ساختمان، سیم بکسلی را به پایه ساختمان بسته و آن را به خودروی سنگین متصل کرده بودند و بدون هیچ گونه کنترلی آن را کشیده اند و بدین گونه این حادثه مرگبار رخ داد که طی آن 5 تن از جمله دو مقام ارشد نظامی جان باختند.

 تخریب ساختمان خلازیر با کشیدن طناب

 

دنیای اقتصاد نوشت :خلازیر یک بافت روستایی در اطراف تهران بوده که از سال ۹۱ همزمان با ابلاغ طرح تفصیلی جدید به پایتخت ملحق شد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در نشست خبری روز گذشته خود توضیح داد که در مورد ساخت‌وسازهای مجاز این منطقه برابر ضوابط طرح تفصیلی امکان ساخت سه طبقه بنا وجود داشته که کمیسیون ماده ۵ با هدف اینکه ساخت‌وساز صرفه اقتصادی داشته باشد، آن را به چهار طبقه افزایش داده است. اما ساختمان‌‌‌هایی که قرار بوده تخریب شود، چند طبقه بیشتر از حداکثر جواز قابل صدور در این منطقه ارتفاع داشته است. بنابراین صرف‌‌‌نظر از اینکه اصل این ساخت‌وسازها فاقد پروانه بوده، رفتار سلیقه‌‌‌ای با پروانه ساختمانی در شمال و جنوب شهر به واسطه تصمیمات کمیسیون ماده ۵ مشهود است؛ کمااینکه در کمیسیون ماده ۵ راه برای دریافت جواز اضافه تراکم به مراتب هموارتر از جنوب شهر بوده و همین موضوع موجب می‌شود ساکنان مناطق محروم پایتخت خود را محق بدانند که تخلف ساختمانی مرتکب شوند و بعد به طریقی بتوانند آن را قانونی کنند. از طرفی بسیاری از شهروندان ساکن شمال شهر تهران روزانه وانت‌‌‌های شرکت شهربان را مشاهده می‌کنند که با توجه به ارزش ریالی بالای تخلفات ساختمانی در این مناطق، به محض اینکه خلاف ضوابط جواز، آجری روی آجر قرار می‌گیرد، در محل کارگاه حاضر شده و بعضا آن را پلمب می‌کنند. اما جای خالی این سرکشی‌‌‌های میدانی در مناطق جنوبی مستعد ساخت‌وساز غیرمجاز مثل همین شهرک احمدیه کاملا محسوس است.

افزایش انتقادات از شهرداری تهران 

به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در ادامه جستجو و آواربرداری در محل ساختمان‌های ویران شده در شهرک احمدیه در منطقه ۱۹ تهران، ظهر دوشنبه، ۱۶ مرداد یک جسد دیگر در زیر آوار کشف شد.

جلال ملکی به خبرگزاری ایسنا گفته به این ترتیب شمار قربانیان این حادثه که بامداد یک‌شنبه رخ داد به پنج نفر افزایش یافته است.

صبح یک‌شنبه ماموران شهرداری تهران برای اجرای حکم قضائی تخریب یک ساختمان غیرمجاز در محله خلازیر شهرک احمدیه با پشتیبانی نیروی انتظامی وارد عمل شدند.

مطابق ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده به دلیل غیرحرفه‌ای و غیراصولی انجام شدن عملیات تخریب، چند ساختمان مجاور نیز فروریختند و تعدادی از ماموران شهرداری و انتظامی زیر آوار ماندند.

ماجرای خرابی و از کار افتادن پله‌های برقی فضای باز تهران یکی دیگر از اتفاقات این روزهاست  که چندی پیش به قطع دست یک دختربچه منجر شد. شهرداری در حالی برای "تذکر حجاب" به شهروندان در مترو ماهی نزدیک به پنج میلیارد تومان هزینه می‌کند که تجهیزات شهری و مترو فرسوده و معطل بودجه هستند.

این  مسایل باعث شده تا  یکی از اظهارات سابق زاکانی این روزها در فضای مجازی زیاد نقل شود. او زمانی مدعی شده بود حداکثر ۲۰ درصد از مشکلات ناشی از تحریم‌ها و ۸۰ درصد نتیجه "بی عرضگی، بی فکری و بی غیرتی" است.

در همین حال محمد جواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در واکنش به ریزش چند ساختمان در منطقه ۱۹ تهران در کانال تلگرام خود نوشت: «خطر "مدیر پر روی کارنابلد" برای یک شهر به مراتب بیشتر از "ساختمان‌های ناایمن" است.»

ریزش ساختمان = تهران - حاشیه تهران

ریزش ساختمان = تهران - حاشیه تهران

ریزش ساختمان = تهران - حاشیه تهران

ریزش ساختمان = تهران - حاشیه تهران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 11760

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر