پنج شنبه و جمعه منتظر زمستان باشید /اخطار هواشناسی

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و احتمال آبگرفتگی معابر در ۲۷ استان، وزش باد و گرد و خاک در ۷ استان و افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور هشدار داد.

پنج شنبه و جمعه منتظر زمستان باشید /اخطار هواشناسی

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و احتمال آبگرفتگی معابر در ۲۷ استان، وزش باد و گرد و خاک در ۷ استان و افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد موقتی و در ارتفاعات البرز بارش برف از چهارشنبه تا شنبه (۲۴ تا ۲۷ آبان) خبرداد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی و جنوب و غرب اصفهان، پنجشنبه در کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت جوی جمعه برای بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی و شنبه برای گیلان، غرب مازندران، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و نوار غربی آذربایجان غربی دور از انتظار نیست.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد شدید موقتی، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال تاخیر در پرواز دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه این هشدار همچنین از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد با گردوخاک از پنجشنبه تا جمعه (۲۵ تا ۲۶ آبان) خبر داد. این مخاطره جوی روز پنجشنبه در سمنان، نوار شرقی خراسان رضوی و جمعه در قم، جنوب تهران، جنوب سمنان، شمال اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمد‌های شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلو‌های تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنر‌ها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از تردد غیرضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

صادق ضیاییان گفت: امروز (۲۴ آبان‌ماه) با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در استان‌های واقع در غرب، شمال غرب، جنوب غرب، دامنه و ارتفاعات البرز غربی و به‌تدریج در ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، بخش‌هایی از استان‌های فارس، بوشهر و جزایر شمال خلیج فارس بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: بیشینه بارش طی امروز در ایلام، غرب خوزستان، غرب لرستان و برخی مناطق استان‌های کرمانشاه و کردستان است.

ضیاییان افزود: پنجشنبه (۲۵ آبان‌ماه) فعالیت این سامانه در مناطق غرب، جنوب غرب، برخی مناطق استان‌های بوشهر، فارس، غرب و جنوب اصفهان، کرمان، غرب یزد، هرمزگان، جزایر واقع در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد بود.

وی در ادامه گفت: طی روز چهارشنبه در برخی مناطق استان‌های ساحلی دریای خزر بارش پراکنده دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: جمعه (۲۶ آبان‌ماه) در شمال غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از غرب استان.های ساحلی دریای خزر، برخی مناطق جنوب، جنوب شرق و شرق و نیمه جنوبی خراسان رضوی رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت رخ خواهد داد.

وی افزود: شنبه (۲۷ آبان‌ماه) در بخش‌هایی از سواحل شرقی دریای خزر ، شمال شرق، شرق، ارتفاعات کرمان و جزایر تنگه هرمز بارش پراکنده انتظار می‌رود. یکشنبه (۲۸ آبان‌ماه)در بیشتر مناطق کشور جوی آرام پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: روز جمعه در دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و شمال غرب کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد با احتمال خیزش گردوخاک همراه خواهد بود.

به گفته ضیاییان چهارشنبه دریای خزر و مرکز و غرب خلیج فارس، پنجشنبه خلیج فارس، تنگه هرمز و نواحی غربی دریای عمان و جمعه دریای خزر مواج خواهند شد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۲۵ آبان‌ماه) نیمه ابری،غبار محلی، گاهی وزش باد، در بعد از ظهر افزایش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۲۶ آبان‌ماه) صاف تا قسمتی ابری و باد، در بعد از ظهر وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۱ و حداکثر دمای ۲۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی فردا و پس فردا(۲۵ و ۲۶ آبان‌ماه) بندرعباس با دمای ۲۷و ۲۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و همدان با دمای ۲ و ۱ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 114260

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر