دردسرهای ساعت شروع مدارس / بلاتکلیفی والدین کارمند و دانش آموزان سرگردان

سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 از شنبه اول مهر به روی دانش آموزان گشوده می شود اما مصائب «تغییر ساعت فعالیت مدارس» برای والدین شروع می شود . ساعت کار ادرات نسبت به مدارس یک ساعت جلوتر است

دردسرهای ساعت شروع مدارس /  بلاتکلیفی والدین کارمند و دانش آموزان سرگردان

سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از شنبه  اول مهر  به روی دانش آموزان گشوده  می شود اما مصائب «تغییر ساعت فعالیت مدارس» برای والدین  شروع می شود . ساعت کار ادرات نسبت به مدارس یک ساعت جلوتر است 

با مصوبه اخیر هیئت دولت، ساعت کاری ادارات و سازمان ها از این هفته، به حالت عادی و قبل از خرداد ماه بازخواهد گشت.این تصمیم در حالی گرفته شده که بسیاری از والدین کارمند، به ویژه والدین دارای فرزند دانش آموز، از این تصمیم گلایه مند بوده اند.

یکی از اصلی‌ترین معضلات این تصمیم، ایجاد مشکل برای والدینی است که مجبورند قبل از فرزندانشان به اداره بروند. این موضوع برای پدران و مادرانی که فرزند کوچک‌تر دارند، قطعا دشوارتر خواهد بود.

ساعت رسمی فعالیت مدارس در قانون چگونه است؟ ساعات شروع فعالیت مدارس نوبت صبح در همه نقاط کشور و همه دوره‌های تحصیلی عموماً از ۷:۳۰ تا ۸ صبح و ساعات پایان فعالیت مدارس، بسته به یک‌نوبته یا دو نوبتِ مدارس، متفاوت و از ۱۲:۱۰ تا ۱۳ است. مدارس ابتدایی نوبت صبح ۷:۳۰ دقیقه تا ۱۲:۱۰ دقیقه و در نوبت عصر ۱۲:۳۰ دقیقه تا ۱۷:۰۵ دقیقه است.مدارس متوسطه یک نوبته ۷:۳۰ دقیقه تا ۱۳:۱۰ دقیقه است و مدارس متوسطه دو نوبته در نوبت صبح ۷:۳۰ دقیقه تا ۱۲:۴۰ دقیقه و در نوبت عصر ۱۳ تا ۱۸ است.

اما ساعت کار ادرات حدودا یک ساعت قبل از شروع به کار مدارس شروع می شود

اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز اعلام کرد که ساعت آغاز به کار همه مدارس شهر تهران مطابق با مصوبه اعلام شده از سوی استانداری تهران است. براین اساس، همه مدارس شهر تهران موظف به رعایت مصوبه استانداری تهران درخصوص ساعات کار مدارس هستند. طبق مصوبه مذکور، ساعت کار مدارس ابتدایی از٨:٣٠ صبح تا ١٢:٣٠ ظهر و ساعت آموزش مدارس متوسطه ٧:٣٠ صبح آغاز می‌شود. همچنین ساعت مدارس دو شیفته تهران، بدون کسر ساعت آموزشی رأس ساعت ١٣:١۵ خواهد بود.

هرچند در مصوبه هیئت دولت، به مدیران دولتی توصیه شده است که با همکارانی که با این چالش مواجه هستند در خصوص تعیین ساعت آغاز به کارشان همراهی های لازم را به انجام رسانند، اما این توصیه چندان کارگشا نبوده و در بسیاری از ادارات، مدیران تمایلی به ارائه تسهیلات به این والدین ندارند.

در این شرایط، والدین کارمندی که فرزند مدرسه‌ای دارند، باید چاره‌ای بیندیشند. برخی از این والدین مجبورند از کمک اقوام یا دوستان استفاده کنند. برخی دیگر نیز باید فرزندانشان را به مهد کودک بفرستند که هر یک از این راه‌حل‌ها نیز مشکلات خاص خود را دارند.

به نظر می‌رسد که دولت با آغاز ساعت کاری ادارات از ساعت ۷، به شعارهای خود در خصوص حمایت از خانواده و فرزندآوری بی توجهی کرده و خانواده ها را با نگرانی مواجه نموده است.

دولت می‌تواند با تجدیدنظر در مصوبه پیشین و با تصویب مصوبات الزام آور و با برنامه‌ریزی مناسب، تا پیش از آغاز سال تحصیلی، شرایط را برای والدین کارمند و فرزندان دانش آموز تسهیل نماید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106851

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر