اعتراض شدید بسیج به افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان

بسیج دانشجویی:رای دیوان مبنی بر افزایش سن ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان آسیب‌زاست

اعتراض شدید بسیج به افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان

۷۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خطاب به رئیس قوه قضائیه در رابطه با رای غیر تربیتی دیوان عدالت اداری اعتراض کردند.

 ۷۰ دفتر بیشج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نامه خطاب به حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه در رابطه با رای غیر تربیتی دیوان عدالت اداری نوشتند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: نظر به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان به عنوان محوری ترین مرجع تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی، در سال ۹۱ تاسیس شد. همانطور که مستحضرید طبق مطالبه‌ رهبری تنها راه ورود به آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی است که این مهم از طریق کنکور سراسری و بلافاصله پس از پایان یافتن دوره متوسطه دوم به وقوع می‌پیوندد.

 

در این نامه مطرح شده است: احتراماً بنابر دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۹۹۲۳۵۱ در تاریخ ۲۰/۰۴/۱۴۰۲ نظر به افزایش سن استخدام در آموزش و پرورش، و از طرفی اهمیت شکل گیری هویت معلمی در بستر دانشگاه فرهنگیان، به نظر می‌رسد رای دیوان مبنی بر افزایش سن ورودی های این دانشگاه کمی شتابزده و فاقد نگاه تربیتی است و آینده‌ نظام تعلیم و تربیت را دچار چالش های جدی می‌کند.

 

در این نامه بیان شده است: این رای با استناد بر ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۱۳۸۲) بند الف است که با استناد هیأت عمومی به این ماده، رده سنی استخدامی های آموزش و پرورش باید بین ۲۰ تا ۴۰ سال باشد؛ حال آنکه بند «ج» انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی و بند «و» به دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا مدارک همتراز اشاره میکند. این در صورتی است که دانشجویان پسر جدیدالورود دانشگاه فرهنگیان عمدتا در سن ۱۸ سالگی و به صورت رسمی آزمایشی جذب این دانشگاه میشوند و پس از طی دوره ی کارشناسی و بعد از گذشت چهار سال، مدرک تحصیلی پایان دوره کارشناسی خود را دریافت میکنند. از طرفی طبق ماده ۱۸ قانون استخدام کشوری نباید دورهی استخدام آزمایشی کمتر از شش ماه و بیشتر از ۲ سال باشد. گزاره فوق، بر نقض صریح این قانون توسط رای صادره دلالت دارد.

 

در این نامه عنوان شده است: بنابر ارجحیت پذیرش دانشجومعلمان در رده های سنی مناسب با اقتضائات معلّمی، فاصله‌ی زمانی ۲ ساله میان اتمام دورهی متوسطه‌ی دوم و ورود به دانشگاه فرهنگیان میتواند اثرات سوء داشته باشد. از طرفی آیا میتوان کارایی تربیتی شخصی که با سن ۳۰ یا ۴۰ سال به تازگی وارد آموزش و پرورش میشود و باید ۳۰ سال در قامت معلمی در راستای تربیت نسل آینده‌ این کشور خدمت کند را تضمین کرد؟!

 

در بخش پایانی این نامه آمده است: به همین منظور به نظر میرسد باید سقف سن پذیرش تعیین کرد و در تعیین این سن به موارد مذکور توجه داشت، فلذا افزایش سن پذیرش به ۴۰ سال قطعاً در کیفیت نظام تعلیم و تربیت، اثرات مخربی خواهد داشت. بر همین اساس خواهشمند است طبق اختیارات ریاست قوه قضاییه در ماده ۹۱ دیوان عدالت اداری، حکم صادر شده را با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر این دانشگاه، با نگاه دلسوزانه به نظام تعلیم و تربیت و با توجه‌ به نکات ذکر شده در نامه، دستورات لازم برای ارجاع نامه به هیأت عمومی جهت رسیدگی مجدد را ابلاغ فرمایید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102734

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ابراهیم

        بسیج دانشجویی مگر برنامه ریز و همه کاره دانشگاه فرهنگیان است ؟ پس مجلس و دیگران چه کاره اند؟نباید تو همه چی دخالت کنن؟

      • لیلی

        واقعا فردی که در چهل سالگی معلم میشه دیگه حوصله سرو کله زدن با بچه ها و نوجوانان را نداره ازون گذشته چطور میخواد تا هفتادسالگی بره سر کلاس ؟!

      • ناشناس

        در قامت آموزگاری تا 80سال هم مهم نیست بله توانایی تدریس را دارد تجربه من سالی چند کوله سواد را برا تدریسم خوراک دانش آموزان بود مثال ،سال اول با دانش آموز در س نخوان رفتاری خشن تر اما دومین سال دو ستی را ،دونستم جواب نداد پایان سال دوم دیدم جواب داده این ملاطفت ،ناگفته نماند ما دانش اموزانی مختلط در روستا و عشایر ی داریم که من نگاهم را با قانون این مدارس و کلاس چند پایه گفتم،بعدش استخدام گویا 45سال است،اما اگر دیگر قوانین درست انجام بشه اینم آن طور ،ولی وسط کار می بینی این قانون اشتباهی داشته که حتما جا براش گذاشتند راه اشتباه با تحقیق بر گردد.

      • سلیمان

        سلام چطور یک پزشک تا سن ۸۰ سالگی هم طبابت میکنه وحتی جراحان زبده تا ۸۰ سالگی هم اعمال جراحی انجام میدهند و جان انسانها را نجات میدهند مگه تعلیم دانش آموز از جراحی مغز و اعصاب سخت تره،از همه اینها گذشته قضات زبده و دوراندیش دیوان عدالت از من و تو بهتر و بیشتر میفهمند،در ضمن کسی که ۴۰ سالشه متاهل هست و چند تا بچه تربیت کرده و تجربه زیادی در زندگی نسبت به کسی که مجرد و جوان ۲۲ ساله هست را داره.

      • محمود

        هرچه سن به پختگی نزدیکتر باشد برای معلمی بهتراست
        چنانکه پیامبر در چهل سالگی مبعوث شدند

      ارسال نظر