بمب یارانه‌ای دولت برای 1401 | یارانه کالا به یارانه نقدی و معیشتی اضافه می‌شود | بنزین گران نمی‌شود

میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در برنامه دستخط جزییات تازه‌ای از یارانه‌ها در سال آینده که در کمیسیون تلفیق تصویب شده را بیان کرد.

بمب یارانه‌ای دولت برای 1401 | یارانه کالا به یارانه نقدی و معیشتی اضافه می‌شود | بنزین گران نمی‌شود

میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در برنامه دستخط  جزییات تازه ای از یارانه ها در سال آینده که در کمیسیون تلفیق تصویب شده را بیان کرد.وی همچنین اعلام کرد که سال آینده افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت .نماینده تبریز در مجلس بیان کرد امروز یکی پیشنهاد داد که نرخ بنزین ده درصد افزایش یابد ولی مجلس قبول نکرد.

مهمترین اظهارات میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در مجلس

حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست. ارز ترجیحی یارانه پنهان است، یعنی سوبسید برای چند کالاست که اعم از نهاده های دامی، روغن، دارو و گندم است.

دولت نسبت به دارو و گندم می گوید یارانه را ریالی پرداخت می کنم و برای کل مردم حفظ می شود. کالاهای اساسی و نهاده دامی یارانه را از حالت سوبسید درمی آورد و ارز ترجیحی به واردکننده نمی‌دهد و در ازای آن یارانه ای که می خواهیم بدهیم به حلقه آخر یعنی مردم و جامعه هدف می دهیم. در تبصره ۱۴ هم برای این موارد ۱۷۶ هزار میلیارد تومان دولت یارانه قرار داده است. ما در تلفیق این را به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رساندیم، یعنی اگر ارز ترجیحی را مجلس حذف کند در ازای آن ۲۵۰ هزار میلیارد تومان پول در اختیار دولت می دهد.

یارانه دارو و گندم برای همه مردم است، بقیه برای جامعه هدف یارانه‌بگیر است.

حداقل ۶۰ میلیون نفر. کسانی که یارانه معیشتی دریافت می کنند.

الان ۷۳ میلیون نفر یارانه نقدی می‌گیرند که این یارانه نقدی به جای خود باقی است و ادامه در تلفیق تصویب شده و دارو و گندم هم اضافه شده است 

همان رقم قبلی باقی است و ۵۵ هزار تومان معیشتی بود و جمعاً ۱۰۰ هزار تومان برای هر نفر بود. یعنی یک خانواده ۴ نفره، ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کرد. این یارانه قبلی است ولی جدید چقدر خواهد بود باید برای دارو، گندم و غیره مدیریت کنند، البته به صورت یارانه نقدی نیست، بلکه بصورت کارت اعتباری یارانه کالایی می‌دهند که بانک مرکزی زیرساختی را برای فروشگاه‌هایی که کارتخوان مخصوص دارند که با کد بانک مرکزی است و مردم آنجا خرید می کنند و این پول نقد نیست که مانند یارانه نقدی در عابربانک قابل دریافت باشد یا در جای دیگر هزینه کنند. بلکه فقط برای خرید کالاست. درباره کالا هم صحبت این است که فقط کالای اساسی یا انتخاب مردم برای کالاها آزاد باشد و بانک مرکزی می گوید برای همه کالاها تنظیم شده و کالای خاص نیست.

پیش‌بینی من این است که مسیر آن طرفی می رود که ارز ترجیحی نباشد و یارانه مستقیم باشد. یعنی ارز ترجیحی برداشته می شود، اینکه از چه زمانی باشد، در اختیار دولت است. احتمالاً سال آینده می شود.

** افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت

یک نماینده پیشنهاد داد که ده درصد افزایش دهند و مجلس قبول نکرد. در خصوص کل بودجه، رویکرد این است که حجم نقدینگی را افزایش ندهند. اوراق مشارکت محدود شده و تصمیم ها به سمتی برود که افزایش بی‌رویه پیدا نکند، برای بانک ها مخصوصاً بانک مرکزی محدودیت ایجاد کرده تا حجم نقدینگی افزایش نیابد که ریشه اصلی تورم هم اینجاست.

یکی از موضوعات چالشی که در تلفیق رای آورد، واردات خودرو است. واردات خودروی سواری ۵۰ هزار تا در سال ۱۴۰۱ و علاوه بر آن خودروی تجاری و ماشین‌آلات سنگین، راهداری و معادن نیز تصویب شده است. اینجا هم یک اختلاف بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت وجود دارد. نسبت به مصوبه قبلی بوده و هنوز مراحل آخر را طی می کند ولی ما معتقدیم شرایط جامعه به مرحله ای رسیده که واردات خودرو باید آزاد شود، مخصوصاً با انتقاداتی که حضرت آقا نسبت به صنعت خودرو داشتند، خودرو با این شرایط که در واردات بسته باشد، تکان نخورد و نتوانست وضعیت خودش را بهبود ببخشد و مردم نیز ناراضی هستند و قیمت ها هم مناسب نیست، اگر واردات خودرو آزاد شود، بنا داریم با اعضای محترم تشخیص مصلحت، چون شورای نگهبان مخالف نیست و نظر مجمع تشخیص مصلحت با توجه به سیاست های کلی منطبق نیست و الان ۵-۴ سالی است که بحث ارز و محدودیت های ارزی بوده و هیچ قانونی هم این را منع نکرده است. دولت با توجه به محدودیت های ارزی واردات خودرو را ممنوع کرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 9753

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • حمانت

        تازمانی که واردات کالا وخودرو آزادند، رقابتی وجود نخواهد داشت وانحصار راباجرات کی باید شکست نمی‌دانم

      • محسن محمد پور

        آخه چرا اینقدر دروغ میگید!؟
        من و خانواده ام جزو ضعیفترین حقوق بگیران تأمین اجتماعی هستیم. دریغ از سهام عدالت و یارانه هایی که گوش آدمو کر می کنه! فقط یارانه45/500 برامون واریز میشه! معلوم نیست معیار سنجشتون چیه! ؟

      ارسال نظر