تورم خرداد ۴۲.۶درصد شد

تورم نقطه به نقطه خرداد ۴۲.۶درصد شد

تورم خرداد ۴۲.۶درصد شد

مرکز آمار پس از کش و قوس‌های فراوان و پس از یک وقفه طولانی، مجددا از اواسط اردیبهشت انتشار آمار تورم را از سرگرفت. مطابق آمار اعلامی، عدد تورم نقطه به نقطه بر اساس سال پایه ۱۴۰۰ در فروردین به ۵۵.۵درصد رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شد. در ادامه و در اردیبهشت سال جاری این عدد با کاهش ۰.۹واحد درصدی به ۵۴.۶ رسید، اما نکته جالب اینکه باید منتظر کاهش بیش از ۱۰واحد درصدی تورم در خرداد ماه باشیم..

براساس اعلام مرکز آمار؛درخرداد ماه ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشوربه عدد ١٨٩.٣ رسیده که نسبت به ماه قبل، ٢.٠ درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار ایران گزارش تورم خرداد سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در سومین ماه سال، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشوربه عدد ١٨٩,٣ رسید که نسبت به ماه قبل، ٢.٠ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٤٢.٦ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٨.٥ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر تورم ماهانه خرداد ۲ درصد بوده است. این موضوع را شب گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اعلام کرد و گفت نرخ تورم کاهنده بوده است.

مرکز آمار تورم ماهانه اردیبهشت را ٢,٨ درصد اعلام کرد. این ارقام کاهش ۲۸.۵۷ درصدی نرخ تورم ماهانه خرداد را نسبت به اردیبهشت نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه خرداد برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۱.۸ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۲ درصد بوده است.

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. به این معنا که خانوارهای کشور در ماه مورد نظر، به طور میانگین برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» چقدر بیشتر یا کمتر هزینه کرده‌­اند.

کاهش تورم نقطه به نقطه

اما مرکز آمار می‌گوید تورم نقطه به نقطه نیز در ماه گذشته کاهشی بوده است. در خرداد ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٤٢,٦ درصد بوده است. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٤٢.٦ درصد بیشتر از خرداد ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند. تورم نقطه به نقطه خرداد ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ١٢,٠ واحد درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار تورم نقطه به نقطه اردیبهشت را ٥٤,٦ درصد اعلام کرده بود. به این معنا که خانوارهای کشور به طور میانگین، ٥٤.٦ درصد بیشتر از اردیبهشت  ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده بودند. تورم نقطه به نقطه اردیبهشت در مقایسه با ماه قبل آن، ٠,٩ واحد درصد کاهش داشت.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

چرا کاهش تورم نقطه‌ای بدیهی بود؟

اما روند کاهشی تورم نقطه به نقطه به نقطه قابل پیش‌بینی بود. در واقع، همانگونه که تجارت‌نیوز چندی پیش گزارش داده بود، بدیهی است که تورم نقطه به نقطه باید در خرداد کاهشی شود چرا که اثرات جراحی اقتصادی خرداد ۱۴۰۱ بر تورم از این ماه حذف می‌شود.

خرداد ماه سال گذشته بود که در پی طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، نرخ تورم جهش بزرگی را تجربه کرد. با این حال شوک حذف ارز ترجیحی در همان خرداد ماه تخلیه شد و نرخ تورم سالانه در ماه‌های آتی رفته رفته کاهش یافت. با این وجود نرخ تورم نقطه به نقطه همچنان در سطوح بالا باقی ماند. علت این موضوع نیز به تعریف تورم نقطه به نقطه باز می‌گردد.

تورم نقطه به نقطه در واقع افزایش قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در یک نقطه از زمان را نسبت به نقطه زمانی مشابه در سال گذشته می‌سنجد.

بر اساس این تعریف، تداوم نوسان نرخ تورم نقطه به نقطه در سطوح بالای ۴۴ درصد در ماه‌های اخیر، به این دلیل بوده که همواره قیمت‌های پس از طرح حذف ارز ترجیحی با قیمت‌های قبل از این اتفاق مقایسه شده است.

روند افزایشی نرخ تورم مسکن

یکی از بخش‌های مهم گزارش مرکز آمار برای عموم مردم، تغییرات مربوط به بخش مسکن است. در این گزارش البته صرفا به تغییرات اجاره‌بها و خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی اشاره شده. تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه این بخش در خرداد برای خانوارهای کشور به ترتیب ۲.۶، ۳۹.۱ و ۳۵.۳ بوده است. البته اگر بخش اجاره را جدا در نظر بگیریم این شاخص‌ها عبارتند از: ۲.۶، ۳۸.۹ و ۳۵.۲.

این در حالی است که در اردیبهشت نرخ تورم ماهانه بخش مسکن، ۱.۸، تورم نقطه به نقطه ۳۸.۵ و تورم سالانه ۳۴.۶ درصد اعلام شده بود.

مطالعه بیشتر:مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی تمدید شد

شاخص‌های مورد اشاره برای اجاره، به ترتیب عبارت بودند از: ۱.۷، ۳۸.۳ و ۳۴.۵ درصد.

این ارقام روند افزایشی تورم بخش مسکن را در خرداد نشان می‌دهند.

کاهش تورم کالاهای بادوام

یک بخش مهم دیگر در گزارش تورم، مربوط به کالاهای بادوام است که به طور عمده شامل خودرو و لوازم خانگی می‌شود.

مرکز آمار تورم ماهانه این بخش را منفی ۴.۷ درصد اعلام کرده است. اما تورم نقطه به نقطه و سالانه کالاهای با دوام به ترتیب عبارتند از: ۵۵.۳ و ۴۵.۹.

این مرکز نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه این بخش را در اردیبهشت به ترتیب ۰.۶، ۶۷.۷ و ۴۴.۴ درصد اعلام کرده بود.

ایران پنجمین کشور در جدول تورم مواد غذایی

با وجود اینکه مرکز آمار ایران، روند نرخ تورم در کشور را کاهنده می‌داند، این به معنای کاهش قیمت‌ها نیست. به ویژه نرخ برخی کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند.

تازه‌ترین گزارش بانک جهانی درباره امنیت غذایی نیز نشان می‌دهد که ایران در رده پنجم جدول تورم مواد غذایی در جهان قرار دارد.

آنگونه که فرارو گزارش داده، بانک جهانی در توییتی جدول ۱۰کشور جهان با بالاترین میزان تورم را منتشر کرده است. در این جدول ونزوئلا با نرخ تورم ۴۷۱ درصد در رده اول و ایران با تورم ۷۸ در رتبه پنجم جدول رده‌بندی تورم قیمت مواد غذایی در جهان قرار گرفته‌اند.

با این وجود اوضاع از خرداد ماه سال جاری به بعد متفاوت شده است؛ چرا که از این پس، هر دو ماهی که برای محاسبه تورم نقطه به نقطه استفاده می‌شوند، بعد از حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی هستند و اثر این جراحی اقتصادی، عملا در محاسبه تورم نقطه به نقطه حذف می‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93623

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر