مراحل خروج از فرودگاه استانبول تا میدان تکسیم

مراحل خروج از فرودگاه استانبول تا میدان تکسیم

فرودگاه جدید استانبول در سمت اروپایی این شهر، در منطقه آرناووتکوی در شمال شهر واقع شده است. این فرودگاه حدود ۴۰ کیلومتر با میدان تکسیم و ۵۲ کیلومتر از منطقه سلطان احمد فاصله دارد. مراحل خروج از فرودگاه استانبول همانند سایر فرودگاه ها، شامل کنترل پاسپورت و دنبال کردن تابلوها تا درب خروجی ۹ یا ۱۳ است.

مقصد بیشتر پروازهای بین المللی به استانبول، همین فرودگاه بوده که با داشتن مساحت  ۷۶ میلیون متر مریع، دومین فرودگاه بزرگ جهان شناخته می شود. به دلیل وسعت بالای این فرودگاه و وجود گیت های ورودی و خروجی متنوع، بیشتر مسافران با رسیدن به ترمینال در جست و جوی درب های خروج ممکن است به سختی راه خود را پیدا کنند. در این مقاله مراحل خروج از فرودگاه استانبول تا میدان تکسیم در مرکز شهر بررسی شده است.

مراحل خروج از فرودگاه استانبول

مرحله اول: به گیت کنترل پاسپورت مراجعه کنید

پس از پیاده شدن از هواپیما و ورود به فرودگاه و دریافت چمدان باید با دنبال کردن تابلوهای آبی رنگ با نوشته passport control (passport ontrol) به سمت گیت های کنترل پاسپورت بروید تا مدارک شما بررسی و تایید شود. با توجه به اینکه برای سفر به ترکیه نیازی به ویزای توریستی ندارید، تنها با نشان دادن پاسپورت معتبر، می توانید تا حداکثر 90 روز در این کشور اقامت داشته باشید. حداقل اعتبار پاسپورت از تاریخ برگشت شما نیز باید 6 ماه باشد.

طبق قوانین پروازهای خارجی، هنگام خرید بلیت هواپیما باید بلیط دوطرفه را رزرو کنید که معمولا هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد، بلیط برگشت شما نیز چک می شود. اما طبق تجربه مسافران، هنگام ورود به فرودگاه استانبول نیازی به ارائه بلیط پرواز برگشت ندارید و تنها با نشان دادن پاسپورت و مدارک هویتی، می توانید از گیت کنترل پاسپورت عبور کنید. همچنین ممکن است در اینجا، محتویان چمدان شما بررسی شود.

درب خروجی 13 از فرودگاه استانبول

باجه های اطلاعات در فرودگاه استانبول

هنگام ورود به فرودگاه استانبول می توانید از باجه های هوشمند برای دریافت کمک استفاده کنید:

  • امکان برقراری ارتباط با دستگاه های ترجمه زبان که به 40 زبان و 88 گویش ترجمه می شوند
  • همچنین سرویس ویلچر برای همراهان مسافر تنها در باجه های اطلاعات قبل از کنترل گذرنامه موجود است.
  • کیوسک های اطلاعات دیجیتال در فرودگاه وجود دارد که امکان تماس زنده با کارمندان به صورت شبانه روزی و با زبان ترکی و انگلیسی با آن وجود دارد.
  • با استفاده از کیوسک های دیجیتال امکان جستجوی مکان مورد نظر در ترمینال وجود دارد. همچنین میی توانید مبدا و مقصد را مشخص کنید تا مسیر مورد نظر را ترسیم کند.

مرحله دوم: خروج از فرودگاه استانبول

در سومین مرحله از مراحل خروج از فرودگاه استانبول، باید درب های خروجی را پیدا کرده و از فرودگاه خارج شوید. درب های خروجی برای پروازهای بین المللی در فرودگاه استانبول، درب های ۹ و ۱۳ بوده که درب ۹ در سمت چپ و درب ۱۳ در سمت راست شماست. پس از خروج از یکی از این درب ها به ایستگاه تاکسی و مترو خواهید رسید. در صورتی که از قبل در استانبول تور رزرو کرده باشید، شخص مسئول ترنسفر شما در یکی از این درب ها منتظر شما خواهد بود.

نقشه خطوط تاکسی و اتوبوس فرودگاه استانبول

برای استفاده از مترو، می‌توانید از درب 9 یا 13 خارج شوید و علائم قرمز رنگ با نشان U را دنبال کنید تا به ایستگاه مترو دسترسی پیدا کنید. اگر از دروازه 9 خارج می شوید باید به سمت راست یا اگر از دروازه 13 خارج می شوید به سمت چپ بروید. همچنین می توانید از مسیرهای متحرک روبروی دروازه 11 برای دسترسی به ایستگاه استفاده کنید.

اگر ماشین شما در پارکینگ پارک شده است، می توانید هزینه آن را از میزهای پرداخت پارکینگ در طبقه P3 پارکینگ های بنفش و قرمز و دستگاه های پرداخت هزینه پارکینگ، پرداخت کنید. اگر نمی توانید وسیله نقلیه خود را پیدا کنید، می توانید از گزینه "وسیله نقلیه من کجاست" در اپلیکیشن همراه فرودگاه استانبول برای یافتن موقعیت آن استفاده کنید. نصب اپلیکیشن فرودگاه استانبول در یافتن مسیر سریع تر و بهتر بسیار کمک کننده است.

چگونه از فرودگاه جدید استانبول تا تکسیم برویم؟

برای رفتن از فرودگاه استانبول تا میدان تکسیم می توانید از تاکسی، مترو، اتوبوس شهرداری و اتوبوس هاوایست استفاده کنید. اتوبوس های شهرداری ارزان تر بوده و با استانبول کارت می توان هزینه آن را پرداخت کرد. اما اتوبوس های هاوایست شخصی بوده و هزینه بالاتری دارد، البته تعداد ایستگاه های آن نیز کمتر است. پس از خروج از درب 9 یا 13 می توانید با مترو و تاکسی به میدان تکسیم بروید. اما برای استفاده از اتوبوس باید به طبقه منفی 2 رفته و با دریافت بلیط اتوبوس، سوار آن شوید.

مراحل خروج از فرودگاه استانبول تا تکسیم با مترو

برای رفتن از فرودگاه استانبول به میدان تکسیم با مترو باید چندین خط مترو عوض کنید. مراحل خروج از فرودگاه استانبول تا میدان تکسیم در ادامه ذکر شده است:

  • از ایستگاه متروی فرودگاه استانبول سوار خط M۱۱ شده و پس از پنج ایستگاه به Kağıthane می رسید.
  • وقتی در ایستگاه Kağıthane پیاده شدید باید این ایستگاه را ترک کنید و به ایستگاه Kağıthane M۷ بروید تا از طریق خط M۷ (خط صورتی کم رنگ در نقشه) ادامه مسیر را طی کنید.
  • بدین منظور باید با پله برقی یا آسانسور به سطح شهر رفته که تابلویی با نشان «M» برای رسیدن به مترو را مشاهده خواهید کرد.
  • از ایستگاه Kağıthane با دو ایستگاه مترو M۷ به ایستگاه Şişli-Mecidiyekoy بروید.
  • در ایستگاه Şişli-Mecidiyekoy تابلوهای خط M۲ (خط سبز روی نقشه راه‌آهن) را دنبال کنید و به سمت Yenikapı رفته و پس از دو ایستگاه به میدان تکسیم خواهید رسید.

این سفر از فرودگاه استانبول تا مرکز شهر حدود 1 ساعت طول می کشد که شامل زمان انتقال بین خطوط مختلف می شود. خط M11 در حال توسعه بوده که به ایستگاه Gayrettepe متصل می شود. پس از تکمیل این فرآیند (احتمالاً در ماه می 2023)، مسافران می ‌توانند از خط فرودگاه M11 به خط M2 منتقل شده و مستقیماً به تکسیم بروند.

تابلوی کنترل پاسپورت فرودگاه استانبول

فاصله فرودگاه استانبول تا میدان تکسیم با اتوبوس

در ادامه مراحل خروج از فرودگاه استانبول، می توانید با استفاده از اتوبوس در طبقه منفی ۲ فرودگاه، به میدان تکسیم بروید. خط ۱۶ اتوبوس هاوایست تکسیم رفته که در مسیر چهار توقف دارد و قیمت بلیط آن ۸۷ لیر است. میانگین زمان سفر از فرودگاه استانبول به تکسیم بسته به ترافیک ۱.۵ ساعت است. اگر ترافیک زیادی وجود نداشته باشد، می توانید در عرض ۳۰ تا ۴۰ دقیقه وارد مرکز شهر شوید. اتوبوس شما را بیرون از هتل پوینت در تکسیم، با فاصله ۵۰۰ متر از میدان پیاده می کند.

فرودگاه استانبول تا میدان تکسیم با تاکسی

یک ایستگاه تاکسی درست در خارج از سالن ورودی و در نزدیکی درب های ۹ و ۱۳ وجود دارد. سه نوع تاکسی در فرودگاه وجود دارد که شامل تاکسی های مشکی، آبی و زرد است. تاکسی های زرد رنگ ارزان تر بوده و تاکسی مشکی هزینه بیشتری دارد.

نرخ کرایه تاکسی های زرد حدود ۱۰ لیر  بوده که برای تاکسی های آبی و مشکی به ۱۲ لیر و ۱۷ لیر افزایش می یابد. هنگامی که سفر شما شروع می شود، برای تاکسی های زرد ۷ لیر دیگر در هر کیلومتر کرایه محاسبه می شود. نرخ هر کیلومتر مسافت برای تاکسی های آبی ۸  لیر و برای تاکسی های مشکی ۱۱ لیر است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92598

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر