اطلاعیه مهم و خودرویی صمت

سازمان صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای از ممنوعیت پیش‌فروش و ثبت‌نام خودرو بدون اخذ مجوز از مراجع قضایی خبر داد.

اطلاعیه مهم و خودرویی صمت

ثبت‌نام خودرو و پیش‌فروش خودرو بدون اخذ مجوز از مراجع قضایی ممنوع شد. سازمان صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای از ممنوعیت پیش‌فروش و ثبت‌نام خودرو و در نمایشگاه‌های خودرو خبر داد. جزئیات ممنوعیت ثبت‌نام خودرو و پیش‌فروش خودرو در نمایشگاه‌های خودرو اعلام شد.

سازمان صنعت، معدن و تجارت از نمایشگاه‌های خودرو خواست از فعالیت در قالب پیش‌فروش و ثبت‌نام خودرو بدون اخذ مجوز از مراجع قضایی خودداری کنند.

ثبت نام خودرو

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین از نمایشگاه‌های خودرو خواست از فعالیت در قالب ثبت‌نام و پیش‌فروش خودرو بدون اخذ مجوز از مراجع قضایی خودداری کنند.

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اعلام کرد: کلیه واحد‌های صنفی نمایشگاه خودرو و غیره، ائم از حقیقی و حقوقی با داشتن پروانه کسب، صرفا مجاز به فعالیت در حیطه صنف خود مبنی بر حق العمل کاری می‌باشند و فعالیت در قالب ثبت نام و پیش فروش خودرو بدون اخذ مجوز از مراجع قضایی قابل پیگیری می‌باشد.

چند مدت پیش متهمان پرونده خرم خودروی دشتابی روانه زندان شدند.

رجبی دادستان قزوین گفت: با شکایت ۱۷۰ نفر از شهروندان از این شرکت مبنی بر کلاهبرداری، پرونده قضایی در یکی از شعب بازپرسی دادسرای شهرستان تاکستان تشکیل شد و متهمان این پرونده تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

رجبی افزود: این متهمان با استفاده از شیوه‌های متقلبانه و جلب اعتماد با انتساب خلاف واقع خود به برخی اشخاص صاحب منصب و در قالب پیش ثبت نام خودرو اقدام به دریافت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از مردم کرده بودند که در موعد مقرر هم خودرویی تحویل نداده اند.

در چند ماه اخیر این دومین پرونده کثیرالشاکی برای شرکت‌های پیش فروش خودرو پس از کلاهبرداری شرکت تاج خودرو است.

دادستان قزوین تاکید کرد: عرضه و پیش فروش خودرو توسط اینگونه شرکت‌ها امکان پذیر نیست و بدون شک فعالیت آن‌ها وجاهت قانونی ندارد و شهروندان فریب تبلیغات واهی این شرکت‌ها را نخورند.

دادستان تاکستان از شرکت‌های پیش فروش خودرو خواست همه تعهدات خود را انجام دهند.

شرکت‌های پیش فروش خودرو، علاوه بر وصول مطالبات سرمایه گذاران، موظفند از تنظیم قرارداد با شروط تحمیلی که منجر به تاخیر در اجرای تعهدات می‌شود، خودداری کنند.

از سرمایه گذاران خواسته شد قبل از امضاء هر گونه سندی مفاد آن را با دقت مطالعه کنند و مشورت‌های حقوقی بگیرند.

اطلاعیه و هشدار مهم به خریداران و متقاضیان ثبت‌نام خودرو

دادستانی تاکستان در اطلاعیه‌ای، با تشریح وضعیت شرکت‌های پیش‌فروش خودرو در این شهرستان اعلام کرد حساب بانکی و اموال شرکت‌های ثبت‌نام خودرو در تاکستان مسدود نشده است.

بنابر اعلام روابط عومی دادگستری کل استان قزوین، دادستانی شهرستان تاکستان در خصوص وضعیت فعالیت شرکت‌های پیش فروش خودرو و تصمیمات کارگروه اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است:

«برخی از اقدامات صورت گرفته در کارگروه‌های مربوطه در راستای احیای حقوق سرمایه‌گذاران راجع به شرکت‌های پیش فروش خودرو به شرح ذیل به سمع و اطلاع مردم می‌رسد:

۱- دستگاه قضائی با تشکیل کارگروه ویژه متشکل از نهادهای ذی‌ربط و با دغدغه جدی احقاق حق تمامی سرمایه‌گذاران به موضوع ورود پیدا کرده است و تا وصول حق تمامی سرمایه‌گذاران در کنار مردم و شهروندان خواهد بود.

۲- وصول مطالبات به‌حق همه سرمایه‌گذاران که حاصل دسترنج و زحمات خود را در این شرکت‌ها سپرده‌اند، دغدغه اصلی همه اعضای کارگروه استانی و شهرستانی بوده و به صورت شبانه روزی موضوع رصد و پیگیری‌های لازم انجام می‌گردد.

۳- شرکت‌های مربوطه و مدیران آن مکلف هستند با احترام به دغدغه سرمایه‌گذاران و با حسن نیت تمام تلاش خود را در جهت ایفای تعهدات تا ریال آخر انجام داده و این امر مورد تأکید دستگاه قضائی و کارگروه مربوط است.

۴- شرکت‌های مورد نظر مکلف هستند با در نظر گرفتن تاریخ سررسید تعهدات و به خصوص تعهداتی که تاریخ سررسید آن سپری شده است و بدون تنظیم قرارداد با شرایط و زمان جدید و در یک مدت زمان معقول و منطقی که مورد توافق سرمایه‌گذار نیز باشد، نسبت به اجرای تعهدات اقدام کرده و از تنظیم قراردادهای جدید و با شروط تحمیلی که منجر به تأخیر در اجرای تعهدات می‌گردد خودداری کنند.

۵- تقاضا می‌شود در جهت تسهیل در امر و رعایت نظم، سرمایه گذاران محترم صرفاً در صورت حلول سر رسید قرارداد و پس از آن به شرکت‌ها مراجعه داشته باشند و در زمان امضا هر گونه سندی با مطالعه دقیق مفاد آن دقت نظر لازم را داشته و مشورت‌های حقوقی مربوط را اخذ نمایند و در صورت وجود هر گونه شرایط نامتعارف تحمیلی با تحصیل مستندات مراتب را به دادستانی منعکس نمایند تا اقدام لازم انجام گردد.

از تمامی شهروندان شریف و سرمایه‌گذاران محترم تقاضا می‌گردد با صبر و آرامش و بدون تحت تأثیر قرار گرفتن برخی اطلاعات نادرست و شایعات، یاریگر مراجع قانونی در وصول حق خود بوده و تحت تأثیر تحریکاتی که با هدف اخلال در نظم عمومی انجام می‌شود قرار نگیرند.

۶- سرمایه گذاران محترم توجه داشته باشند انجام هر امری با تحصیل اسناد و مدارک معتبر لازم انجام شود و با توجه به سوداگری و سودجویی برخی افراد به هیچ وجه قراردادها و اسناد پرداختی شأن را جهت وصول و یا معامله در اختیار دلالان و… قرار ندهند و در صورت مواجهه با چنین افرادی مراتب را با ارائه دلیل به مأمورین انتظامی جهت برخورد گزارش نمایند.

۷- با عنایت به جلسات کارگروه‌ها با مدیران شرکت‌ها در خصوص الزام آنان به ایفای تعهدات و پرداخت وجوه، به اطلاع می‌رساند برخی از شرکت‌ها طبق مستندات ارائه‌شده در حال حاضر در حال ایفای تعهدات خود هستند و برخی نیز متعهد گردیده‌اند در آینده نزدیک که زمان آن به نحو مقتضی به اطلاع سرمایه‌گذاران خواهد رسید، شروع به ایفای تعهدات نموده و تعدادی نیز تقاضای مهلت حداکثر یک ماهه جهت حسابرسی و تأمین منابع جهت پرداخت نموده‌اند.

۸- بدون تردید دستگاه‌های متولی، تضییع حقوق سرمایه‌گذاران و تاخیر در اجرای تعهدات را تحمل نخواهند نمود و در صورت هرگونه تخلف و بدعهدی اقدامات قانونی لازم را انجام خواهند داد.

۹- در راستای ایجاد شفافیت و آرامش ذهنی سرمایه‌گذاران محترم شرکت‌های مربوط مکلف به ارائه گزارش دقیق اقدامات انجام شده شامل لیست دقیق تعهدات سررسید شده، تعداد افراد و مبالغ دقیق پرداخت شده به صورت هفتگی به کارگروه و دادستانی هستند و به نحو مقتضی باید اطلاع‌رسانی لازم را در خصوص این اقدامات به سمع و نظر مردم برسانند.

۱۰- تاکید می‌گردد تاکنون حساب‌های بانکی و اموال هیچ یک از شرکت‌های ثبت‌نام خودرو از سوی مراجع قضایی، اعضای کارگروه و این دادستانی توقیف نگردیده است و عدم انجام تعهدات با دستاویز قرار دادن این قبیل اکاذیب مردود بوده و این ادعا از اساس کذب است و با کسانی که این اکاذیب را منتشر می‌کنند و از آن سوءاستفاده می‌نمایند، برخورد قانونی لازم انجام خواهد شد.

۱۱- بدیهی است، حفظ نظم عمومی همسو با حفظ و احقاق حقوق سرمایه‌گذاران دارای اهمیت بوده و با مخلین به این امور برخورد قانونی خواهد شد.

قانون جدید خرید و فروش و ثبت‌نام خودرو

جزئیات راه‌اندازی سامانه جدید برای ثبت نقل و انتقال و خرید و فروش خودرو اعلام شد.

مدیر پروژه استقرار ثبت سامانه‌ای معاملات خودرو با تشریح جزییات این سامانه، گفت: تمام نقل و انتقال خودروها به هر روش و مدل تنها باید از طریق سامانه ثبت معاملات خودرو انجام شود.

سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی که در دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد، توانست عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز را سروسامان دهد و مردم با شرایط بهتری بتوانند خودرو خریداری کنند، اما همچنان شاهد آن هستیم که برخی‌ها با پرداخت پول به افرادی که پلاک فعال ندارند، در طرح‌های فروش خودرو مشارکت می‌کنند. حال برای اینکه فرایند تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، شفاف شود و سودجویان از این بازار که برای آنها سودهای میلیونی دارد، خارج شوند، ثبت سامانه‌ای معاملات خودرو در نظر گرفته شده است؛ سامانه‌ای که به‌زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

حسین کاظمی، مدیر پروژه استقرار ثبت سامانه‌ای معاملات خودرو در مصاحبه‌ای با روزنامه دولت «ایران» در خصوص سامانه ثبت معاملات خودرو انجام داده است که متن آن به شرح ذیل است.

*هدف از ایجاد سامانه ثبت معاملات خودرو چیست؟

کاظمی: این سامانه با چندین هدف مهم و استراتژیک ایجاد شده است؛ یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد سامانه یاد شده، مبارزه با پولشویی است. برای آنکه قانون پولشویی در تمام بخش‌ها اجرایی و از هر گونه عملیات پولشویی جلوگیری شود، وزارت صمت به سمت ایجاد سامانه ثبت معاملات خودرو رفته است. هدف دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، مدیریت جامع در نقل و انتقال معاملات خودروی کشور است.

بر این اساس خودروهایی که از خودروساز خریداری می‌شود، معلوم نیست که روند نقل و انتقال آن چگونه است؛ اینکه خودرویی که یک فرد از کارخانه خریداری و به فرد دیگر واگذار کرده چه مشخصاتی دارد، هیچ اطلاعاتی به صورت یکپارچه موجود نیست و این اطلاعات در مراجع دیگر مانند مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری خودرو وجود دارد.

در چنین فضایی احتمال دارد یک خودرو چندین بار قولنامه‌ای خرید و فروش شود، اما هیچ اطلاعاتی درباره اینکه چه فردی خودرو را خریداری کرده، با چه پولی خریداری شده و… موجود نیست؛ لذا در سامانه ثبت معاملات خودرو می‌توان مدیریت جامع و مناسب از نقل و انتقال خودرو داشت. قاعدتاً چنین امری فضای خرید و فروش خودرو را روشن و شفاف می‌کند و از سفته‌بازی که در بازار خودرو جریان دارد، جلوگیری می‌کند.

مبحث دیگری که با راه‌اندازی سیستم جامع معاملات خودرو، دنبال خواهد شد، بسترسازی برای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه است. این طرح ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و اکنون در شورای نگهبان است. این طرح هر نوع نقل و انتقال املاک، وسایل نقلیه موتوری، طلا، زیورآلات و جواهرآلات و انواع ارز را در کلیه نقاط کشور از جمله مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه (منظور از عایدی سرمایه، مازاد قیمت زمان انتقال دارایی نسبت به قیمت زمان تملک آن است) کرده است.

با ایجاد سامانه ثبت معاملات خودرو ضمن شفاف شدن فرایند خرید و فروش خودرو، می‌توان از نقل و انتقال غیرواقعی، هر گونه فساد احتمالی و فعالیت دلال‌گونه، پیشگیری کرد. وقتی در بانک اطلاعاتی به صورت کامل همه مراحل نقل و انتقال خودرو قید شود، خودروهایی که به صورت قولنامه‌ای و صوری خرید و فروش می‌شود پایان پیدا می‌کند و دیگر سودجویان امکان کلاهبرداری ندارند.

* در حقیقت با ایجاد سامانه ثبت معاملات خودرو، فرایند خرید و فروش خودرو شفاف می‌شود؟ بارها دیده شده در خرید و فروش به شیوه قولنامه‌ای، افراد متضرر شده‌اند؟

کاظمی: بله. خرید و فروش تمام خودروها باید در سامانه ثبت معاملات خودرو صورت گیرد و عملاً نقل و انتقال خودرو در یک فضای امن انجام می‌شود. بدین جهت مردم با شرایط بسیار بهتر، با خیال آسوده و بدون نگرانی، می‌توانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند. از سویی باید تأکید کنم که در سامانه یاد شده قراردادهای نقل و انتقال خودرو یکسان می‌شود. دیگر هر فردی به صورت دلخواه و روی یک کاغذ نمی‌تواند قولنامه خرید و فروش خودرو را بنویسد. همه نقل و انتقال‌ها باید روشن و شفاف و طبق اصول قید شده در سامانه باشد.

* طرح یادشده مانند کد رهگیری است که در حوزه مسکن راه‌اندازی شده است؟

کاظمی: کد رهگیری هم داده خواهد شد تا امکان هر گونه سوء‌استفاده گرفته شود. قرار است از یک تاریخ به بعد که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد، تمام نقل و انتقال‌های خودرو در سامانه معاملات خودرو ثبت شود. بر این اساس از تاریخی که اعلام خواهد شد، تمام افراد موظف هستند اطلاعات خودرویی خود را ثبت کنند. همچنین ضرورت دارد که از سال‌های قبل، فرد خوداظهاری کرده و خودروهای قبلی خود را ثبت و عنوان کند که خودروهای قبلی خود را به چه فردی منتقل کرده است.

درست است که ما یکسری از اطلاعات را از پلیس و شرکت خودروساز دریافت می‌کنیم، اما خوداظهاری هم به شفافیت نقل و انتقال خودرو کمک خواهد کرد. در چنین شرایطی بانک اطلاعاتی سامانه ثبت معاملات خودرو شفاف می‌شود.

* سامانه ثبت معاملات خودرو، با سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی در یک چارچوب است؟

کاظمی: در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، فروش خودرو ادامه خواهد داشت و سامانه ثبت معاملات خودرو به سامانه یادشده لینک می‌شود.

* با این اتفاق خرید و فروش‌های وکالتی به پایان می‌رسد؟

کاظمی: تمام نقل و انتقال خودروها به هر روش و مدل تنها باید از طریق سامانه ثبت معاملات خودرو انجام شود.

* در سامانه ثبت معاملات خودرو، چه کسی اطلاعات را درج می‌کند، در حقیقت نهاد بالادستی کدام بخش است؟

کاظمی: یک مرحله خوداظهاری است که مربوط به نقل و انتقال قبل است. اطلاعات از خودروسازان و سایر ارگان‌ها گرفته خواهد شد و در سامانه ثبت می‌شود. برای اینکه نقل و انتقال خودرو به حداقل خطا و سوء‌استفاده برسد، واحدی در نظر گرفته خواهد شد که فرایند نقل و انتقال از طریق آن انجام شود.

* آیا این سامانه ضمانت اجرایی دارد؟

کاظمی: معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت اقدام به راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات خودرو کرده است و دستگاه‌های مختلف از جمله قوه قضائیه، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و دستگاه‌های نظارتی در این طرح همکاری دارند. اهداف و برنامه‌های کلی این سامانه در چهارچوب قوانین و مقررات کشور از جمله قانون مبارزه با پولشویی، قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، قانون مالیات‌های مستقیم و دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورای رقابت اجرا خواهد شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91389

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر