فوری؛ سقوط دلار با ضربه کاری | پادشاهی قیمت دلار تمام شد؟

سقوط قیمت دلار، قیمت سکه، قیمت طلا و قیمت ارز همچنان ادامه دارد.

فوری؛ سقوط دلار با ضربه کاری | پادشاهی قیمت دلار تمام شد؟

قیمت دلار امروز «شنبه، ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۲» بار دیگر کاهش یافت. قیمت دلار همچنان روند کاهشی دارد. قیمت دلار امروز، به کانال ۴۲ هزار تومان بازگشت. قیمت دلار با کاهشی چشمگیر، وارد کانال قیمتی پایین‌تر شد و به ۴۲ هزار و ۸۶ تومان رسید. قیمت دلار نسبت به هفته‌های قبل با روند کاهشی همراه شده است.

سقوط قیمت دلار، قیمت سکه، قیمت طلا و قیمت ارز همچنان ادامه دارد. آخرین قیمت دلار، قیمت سکه، قیمت طلا و قیمت انواع ارز اعلام شد.

قیمت دلار

قیمت دلار اسکناس به ۴۲ هزار و ۸۶ تومان رسیده و قیمت دلار حواله نیز به ۳۸ هزار و ۲۵۶ تومان رسید. قیمت یورو اسکناس نیز به ۴۵ هزار و ۲۳۴ تومان رسید، یورو حواله نیز به قیمت ۴۱,۱۲۲ تومان رسید.

درهم اسکناس نیز به قیمت ۱۱,۴۵۸ تومان رسیده و قیمت درهم حواله به ۱۰,۴۱۷ تومان معامله شد. نرخ دلار آزاد در سبزه میدان نیز با کاهش قیمت نسبت به هفته گذشته به ۴۸,۵۲۰ تومان رسید.

امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18عیار هر گرم 2 میلیون و 345 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 25 میلیون و 500 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 28 میلیون و 500 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 15 میلیون و 500 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 10 میلیون و 500 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 6 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، 10 میلیون و 161 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی 1962 دلار است.

بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار امروز (شنبه، 20 خرداد ماه) با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل 42 هزار و 82 تومان و قیمت حواله دلار 38 هزار و 256 تومان اعلام شد.

در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی در روز جاری، نرخ اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل 45 هزار و 234 تومان، و نرخ حواله یورو 41 هزار و 122 تومان اعلام شده است.

همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز 11 هزار و 458 تومان و نرخ حواله درهم نیز 10 هزار و 417 تومان اعلام شده است.

آخرین قیمت دلار، یورو و ارز 

نوع  قیمت لحظه (تومان)   

قیمت دلار (اسکناس) 42 هزار و 82 

قیمت دلار (حواله)   38 هزار و 256

قیمت یورو (اسکناس)  45 هزار و 234

قیمت یورو (حواله)  41 هزار و 122

قیمت درهم (اسکناس)  11 هزار و 458

قیمت درهم (حواله)  10 هزار و 417

آخرین قیمت سکه

نوع      قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهار آزادی  25 میلیون و 500 هزار

قیمت سکه بهار آزادی (طرح جدید)  28 میلیون و 500 هزار

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی   15 میلیون و 500 هزار

قیمت ربع سکه بهار آزادی    10 میلیون و 500 هزار

قیمت سکه گرمی   6 میلیون و 300 هزار

آخرین قیمت طلا

نوع    قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار  2 میلیون و 345 هزار

مثقال طلا  10 میلیون و 161 هزار

انس طلا (دلار)  1962

آخرین قیمت ارزها در مرکز مبادلات

در تابلوی معاملاتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، امروز شنبه ۲۰ خرداد ماه، قیمت هر اسکناس دلار ۴۲ هزار و ۸۲ تومان و نرخ حواله دلار ۳۸ هزار و ۲۵۶ تومان اعلام شد.

بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار امروز (شنبه 20 خرداد ماه 1402) با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل 42 هزار و 82 تومان و قیمت حواله دلار 38 هزار و 256 تومان اعلام شد.

در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی در روز جاری، نرخ اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل 45 هزار و 234 تومان، و نرخ حواله یورو 41 هزار و 122 تومان اعلام شده است.

همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز 11 هزار و 458 تومان و نرخ حواله درهم نیز 10 هزار و 417 تومان اعلام شده است.

قیمت دلار چطور کوتاه آمد؟

در هفته‌های گذشته روند ثبات و سپس کاهش قیمت دلار ادامه دار بوده است؛ به گونه‌ای که در آخرین قیمت هفته گذشته و ساعات اولیه امروز در بازار غیررسمی ارز، هر دلار آمریکا به کف کانال ۴۹ هزار تومانی رسید و در ساعاتی به پایین‌تر از آن و محدوده ۴۸ هزار هزار تومانی هم رسیده است.

عوامل بسیاری برای کاهش قیمت ارز در بازار می‌توان برشمرد که برخی از آن‌ها به عنوان اقدامات بانک مرکزی نقشی پررنگ‌تر در این اتفاق داشته‌اند. کاهش فشار تقاضا بر منابع ارزی بانک مرکزی، امکان دسترسی سریع به منابع پایدار جدید ارزی، کوچک شدن بازارهای حاشیه‌ای و کوچ تقاضا به بازارهای رسمی باعث شده تا قدرت بانک مرکزی برای حضور در بازار ارز ایران بیشتر شود و  بتواند با اختیار در بازارها مداخله کرده و افسار قیمت را در دست گیرد.

در حال حاضر با وجود کاهش قیمت‌ها، بازارهای حاشیه‌ای همچنان کم رمق بوده و تقاضای آنچنانی در بازار ارز وجود ندارد چرا که نقطه مقابل آن در در بازار رسمی دیده می‌شود و عرضه و تقاضای ارز در بخش خدماتی و تولیدی رونق دارد. آمار نشان می‌دهد از زمانی که بازارساز برای سامان بخشی به معاملات و ایجاد یک بازار رسمی برای تعیین مرجعیت قیمت انواع ارز و طلا، مرکز مبادله را راه اندازی کرده است، به تدریج تمامی تبادلات ارزی به این بازار آمده و تقاضا از سایر بازارها کوچ کرده است.

از سوی دیگر مرکز مبادله در ابتدا خود را به عنوان مرجع رسمی کشف قیمت‌ها معرفی کرد و از آنجا که تامین انواع نیاز ارزی در این مرکز انجام شد، انگیزه ورود تقاضا از سایر بازارها از بین رفت. همچنین الزام بازگشایی حساب ارزی برای متقاضیان دریافت ارز با کارت ملی ابتکاری از سوی بانک مرکزی بود که سبب شد دلالان نتوانند با اجاره کارت ملی سایر افراد، بازار را ملتهب نشان دهند.

این موارد در کنار دستاوردهای اخیر بانک مرکزی و ایجاد راه های جدید ضد تحریمی برای مبادلات پولی و مالی بازرگانان ایرانی باعث شد تا انتظارات نیز در خصوص بهبود شرایط آتی اقتصاد و تقویت ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی مثبت قلمداد شده و این موضوع نیز بر ریسک سرمایه گذاری در افزایش بیشتر قیمت دلار می‌افزود.

۴ پیش‌بینی مهم از قیمت دلار 

قیمت دلار روز گذشته بالاخره به ۴۹ هزار تومان رسید و قیمت دلار هرات هم تا نیمه این کانال پایین آمد. کارشناسان درباره روند قیمت دلار چه می‌گویند؟ آیا روند کاهشی دلار ادامه‌دار است؟

قیمت دلار دیروز در کانال ۴۹ هزار تومان رفت و برگشت داشت و معاملات فردایی دلار با قیمت ۴۹ هزار تومان انجام شد. پیش از این کارشناسان هشدار داده بودند که اگر  قیمت دلار  کف حمایتی ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان را از دست بدهد، ورود آن به کانال ۴۹ هزار تومان قطعی است.

اما نکته مهم این است که دلار باید چندین روز در این کانال مقاومت کند و باید دید اخبار سیاسی، می‌تواند دلار را در این کانال نگه دارد یا خیر.

نشست شورای حکام تا روز جمعه ادامه دارد و بسیاری هنوز امیدوارند که پرونده برجام تا این روز بسته شود؛ قبل از اینکه شورای حکام علیه ایران قطعنامه‌ای صادر کند. اما چشم‌انداز مذاکرات همچنان مبهم است و هیچ‌ فرد و مقامی تا این لحظه درباره احیای برجام و موضع قطعی طرفین اظهارنظری نکرده است و مانند هر بار قرار است در دقیقه ۹۰ غافلگیر شویم.

کف قیمت دلار چقدر است؟

کارشناسان اقتصادی هم می‌گویند روند کاهشی قیمت دلار بدون برجام، ابتر می‌ماند و روند کاهشی دلار موقتی است و اگر ایران در پی کاهش قیمت دلار است باید سیاست تنش‌زدایی خود را از منطقه به کل جهان تسری دهد و برجام را احیا کند.

از آن جمله برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی به سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور اشاره کرد و گفت: سیاست تنش‌زدایی در منطقه بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور ندارد. این کارشناس اقتصادی درباره آینده قیمت دلار گفت: اگر در حوزه برجام اتفاق خاصی رخ دهد، ممکن است قیمت دلار به طور موقتی به زیر کانال ۵۰ هزار تومان برود اما با توجه به شرایط کلان اقتصادی ماندگاری چندانی در این محدوده ندارد.

به گفته برزو حق‌شناس، ارزش ذاتی کنونی دلار در محدوده ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان است و این کارشناس می‌گوید هم شرایط اقتصادی و هم سیاستگذار ارزی اجازه کاهش بیشتر قیمت دلار را نمی‌دهند. به خصوص اکنون که دولت با کسری بودجه مواجه است و تمایلی به کاهش بیشتر قیمت دلار ندارد.

پیش از این هم کارشناسان بسیاری اعلام کرده بودند که دلار اکنون به ارزش ذاتی خود نزدیک شده و کاهش بیشتر آن، منجر به خروج سرمایه از کشور می‌شود.

اما حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی نظری خلاف این را دارد و می‌گوید سیاستگذار ارزی در تلاش است که قیمت دلار را وارد کانال ۴۰ هزار تومان کند و در همین محدوده نگه دارد. او می‌گوید «بانک مرکزی با ابزارهایی مانند صندوق تثبیت ارزی، اوراق مبادله سلف ارزی، اوراق صندوق‌های دلاری و کالایی بورسی را به کار گرفته تا انتظارات تورمی را کاهش دهد و پوشش ریسک ایجاد کند تا دلالان از فضای بازار دلار و ارز خارج شوند.»

این کارشناس هم معتقد است که تعیین‌کننده قیمت دلار در روزهای آینده بانک مرکزی نیست. بلکه رویدادها و اخبار سیاسی است. این کارشناس می‌گوید هدف مردم حفظ ارزش دارایی‌هایشان است به همین دلیل به سمت سرمایه‌گذاری در بخش طلا و دلار گرایش دارند تا سرمایه‌گذاری در بخش تولید.

علت کاهش قیمت دلار چیست؟

اخبار سیاسی همچون گزارش نسبتا مثبت آژانس درباره پرونده هسته‌ای ایران و بازگشایی سفارت ایران در عربستان دو خبر مهمی است که این هفته به بازار مخابره شد. اما به گفته علی صادقین، کارشناس اقتصادی، بازار ارز همچنان سردرگم است و اگرچه قیمت دلار در محدوده مشخصی حبس شده اما بازار منتظر تعیین تکلیف موضوعات سیاسی است.

اما محدوده حرکت قیمت دلار چقدر است؟ پیش از مطرح شدن بحث احیای برجام، کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که قیمت دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان در نوسان خواهد بود. اما حالا علی صادقین می‌گوید «فعلا قیمت دلار با توجه به شرایط سیاسی، تردید معامله‌گران نسبت به مبادله و حالت انتظاری بازار، می‌تواند بین ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان نوسان داشته باشد.»

به گفته این کارشناس، اینکه قیمت دلار به کدام سمت میل کند، در بلندمدت به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بستگی دارد. تا پایان نشست شورای حکام و گزارش آژانس، نوسان قیمت دلار به صورت اندک و محدود است.»

سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی نیز درباره رفت و برگشت قیمت دلار با هر سیگنال سیاسی به تجارت نیوز گفت: «حرکات رفت و برگشتی قیمت دلار را نمی‌توان به مثابه یک روند در نظر گرفت. کاهش قیمت در بازار ارز نوسان محدودی است که دوام زیادی نیز ندارد.»

این کارشناس اقتصادی روند دلار را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: «بالا و پایین‌های فعلی قیمت دلار نوسان است و فعالان اقتصادی نباید به آن توجهی کنند. چشم‌انداز قیمت دلار با توجه به مولفه‌های موثر بر آن صعودی است و حرکت‌های کاهشی فعلی استراحت در مسیر افزایشی است.» اما همچنان این سوال مطرح است که آیا روند صعودی دلار مهار می‌شود؟ بوربور در پاسخ به این سوال گفت: «غیر از سرکوب دلار، هیچ کاری از دست دولت برنمی‌آید.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91067

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر