موج جدید ریزش قیمت دلار در راه است؟

قیمت دلار از ابتدای صبح امروز (شنبه 20 اسفندماه 1401)، پس از انتشار خبر مهم توافق ایران و عربستان، روند کاهشی یافته است.

موج جدید ریزش قیمت دلار در راه است؟

دیروز قیمت دلار تحت تاثیر خبر توافق ایران و عربستان چهار هزار و ۶۰۰ تومان ریزش داشت. این روند کاهشی با سفر رافائل گروسی به ایران آغاز شد و در آخرین هفته سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر خبری مبنی بر بهبود روابط ایران با عربستان ادامه پیدا کرد.

قیمت دلار دیروز شنبه ۲۰ اسفند در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در سطح ۴۱ هزار و ۲۳۶ تومان قرار گرفت و نسبت به پنجشنبه گذشته، کاهش داشت.

بیشتر بخوانید: دلار ۴۵ هزار تومان شد | پیش‌بینی مهم درباره ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی

سیگنال کاهش دلار در بازارهای موازی

در حالی که کاهش قیمت دلار در تهران از صبح دیروز کلید خورد، قیمت در بازارهای موازی نیز نزول قابل توجهی داشت. دلار هرات با قیمت ۴۵ هزار تومان معامله شد. دلار سلیمانیه ۴۴ هزار و ۹۴۰ تومان شد و قیمت درهم امارات که ۱۰ روز گذشته روند صعودی آن به چالشی برای بازارساز تبدیل شده بود به نرخ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

قیمت درهم در ابتدای هفته گذشته تا کانال ۱۶ هزار تومانی هم پیشروی کرده بود. فعلان بازار این افزایش قیمت حواله درهم را هشداری برای افزایش قیمت دلار در تهران می‌دانستند اما درهم امروز نسبت به روز پنجشنبه ۱۸ اسفند، هزار و ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

بیشتر بخوانید: ریزش سنگین در بازار طلا و سکه بعد از توافق ایران و عربستان | سکه امامی ۲۴ میلیون شد + جدول

البته در روزهای گذشته قیمت دلار افزایش نسبی و جزئی پیدا کرد اما امروز و با انتشار خبر توافق بین ایران و عربستان و ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، بازار ارز نیز پاسخ مثبت به این اتفاق نشان داد.

به گونه‌ای که هر دلار آمریکا در بازار غیر رسمی از حدود ۴۹ هزار تومان امروز را آغاز کرد و نهایتا تا لحظه انتشار این خبر با قیمتی حدود ۴۷ هزار و ۷۰۰ تومان نیز معامله شد. البته یورو نیز در بازار غیر رسمی امروز از حدود ۵۲ هزار و ۷۰۰ تومان تا بیش از ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت پیدا کرد.

با توجه به اخبار منتشرشده در هفته گذشته درباره توافق‌های صورت‌گرفته بین ایران و عراق، ایران و عربستان و ... همچنین با توجه به ادامه داشتن روند آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران پیش بینی می‌شود که بازار ارز در روزهای آتی نیز روند کاهشی به خود بگیرد.

تسهیل عرضه درهم

در همین راستا برخی خبرگزاری‌ها با اشاره به شنیده‌هایی از منابع موثق، نوشتند که گشایش در روابط بین بانکی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و تسهیل عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات بخشی از نتایج از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خواهد بود؛ به نظر می‌رسد سفر رییس کل بانک مرکزی در آینده نزدیک به یکی از کشور‌های منطقه در همین راستاست.

ریزش قیمت دلار دیروز علاوه بر اخبار مساعد از روابط ایران با سایر کشورها می‌تواند حاکی از این باشد که محدودیت‌های ارزی برای ایران کمتر شده و این مساله می‌تواند بر قیمت دلار اثر کاهشی داشته باشد.

ریزش قیمت دلار ادامه دارد

در همین راستا کامبیز افسری کارشناس و فعال بازار ارز به تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد سفر موفقیت‌آمیز علی شمخانی به پکن و امضای تفاهم‌نامه بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان و عادی‌سازی کامل روابط ایران و عربستان، شوک قیمتی به بازار ارز وارد کرده است.»

وی با اشاره به افزایش عرضه ارز در بازار خاطرنشان کرد:«سیگنال‌های خبری امروز، بازار ارز را در شرایط فروش قرار داده و‌ حداقل در یکی دو روز آینده با ریزش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به توافق‌نامه ایران و عربستان تاکید کرد:«عادی‌سازی روابط ایران و عربستان با محوریت چین، چیزی‌ فراتر از ‌روابط دو کشور است. به نظر می‌رسد توافقات اخیر, بازارهای مالی طلا، ارز، بیت کوین و سهام را در دنیا بالا و پایین خواهد کرد، زیرا این مذاکرات اوضاع منطقه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.»

افسری تاکید کرد:« با توافق ایران و عربستان امید برای از سرگیری مذاکرات برجام نیز بیشتر شده و این موضوع می‌تواند در روزهای آینده قیمت دلار را در کانال‌های پایین‌ قرار دهد.»

کاهش قیمت دلار پس از اعلام خبر توافق ایران و عربستان

پس از اعلام خبر توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دو جانبه، قیمت دلار در بازار آزاد و معاملات غیررسمی این ارز، با کاهش جدی مواجه شد. به این ترتیب این روزها دلار با سیگنال بهبود روابط خارجی ایران، مسیر نزولی را در پیش گرفته است. اما آیا موج ریزشی دیگری در راه است؟

قیمت دلار دیروز (جمعه 19 اسفندماه 1401) روی سطح 49 هزار و 600 تومان معاملات غیررسمی خود را آغاز کرده بود. از ابتدای صبح، انتشار خبری مهم، معامله‌گران دلار را در حالت انتظار قرار داده بود.

صبح دیروز (جمعه 19 اسفندماه 1401)، نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی از مذاکرات مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی در یک کشور خارجی خبر داده بود. بر اساس این گزارش دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران طی چند روز گذشته در یک کشور خارجی مشغول مذاکرات بسیار مهمی بوده است. نورنیوز عنوان کرده بود که به زودی نتایج این مذاکرات منتشر خواهد شد.

انتشار این خبر معامله‌گران را در حالت احتیاط قرار داد و روند قیمت دلار در معاملات غیررسمی را تا به شدت نوسانی کرد. بعد از ظهر امروز اما مشخص شد این مذاکرات میان ایران و عربستان در چین انجام گرفته و منجر به توافقی دوجانبه میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه شده است.

پس از اعلام رسمی احیای روابط ایران و عربستان، قیمت دلار در سراشیبی افتاد و کاهشی محسوس را تجربه کرد. به نحوی که به سرعت در سطح 48 هزار تومانی قرار گرفت و توانست برای ساعاتی در این سطح پایداری کند.

با این حال اما فروشندگان هم بیکار ننشستند و توانستند قیمت معاملات غیررسمی را به سطح 49 هزار تومان بازگردانند. در این بین اما نتیجه همین تلاش هم چندان پایدار نبود و سمت خریداران پرقدرت‌تر ظاهر شدند تا در نهایت تا عصر روز جمعه، قیمت دلار در معاملات غیررسمی، به 47 هزار و 700 تومان رسیده باشد.

باید اشاره داشت که دلار مسیر کاهشی خود را از هفته گذشته و در نتیجه سفر رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آغاز کرده و تا پایان هفته از سطح 60 هزار تومانی به سطح 49 هزار تومان سقوط کرده بود. با این حال روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد اندکی افزایش یافته و به سطح 50 هزار تومانی بازگشته بود اما خبر توافق امروز، دلار را دوباره به کانال 40 هزار تومان بازگرداند.

دلار در سراشیبی قرار گرفته است؟

اما آیا با گشایش بازارها در روز شنبه، قیمت دلار باز هم کاهش دوباره‌ای را تجربه خواهد کرد و معاملات نقدی قیمت دلار را در سراشیبی قرار خواهند داد؟

هنوز از جزئیات توافق ایران و عربستان خبری منتشر نشده است اما مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در توئیتی تصریح کرده است که یکی از موارد مورد توافق میان ایران و عربستان، سرازیرشدن درهم به بازار ارز ایران است. او در همین ارتباط توصیه کرده است که دارندگان دلار زودتر ارز خود را بفروشند.

توییت حریری درباره قیمت دلار

گفتنی است، قیمت درهم امارات اثر بسزایی در تعیین قیمت دلارآزاد ایران دارد و کاهش قیمت آن در بازار ایران در نتیجه وفور عرضه، می‌تواند ریزش دوباره‌ای را برای قیمت دلار رقم بزند.

حریری همچنین در گفت‌گو با ایرنا عنوان کرده است: بزرگ‌ترین مانع برای کنترل نرخ دلار، درهم بود که مسیر آن مسدود شده بود و با گشایش‌های انجام شده نرخ دلار کاهشی خواهد شد.

او افزود: طی یک ساعت گذشته نرخ دلار ۲ هزار تومان کاهش پیدا کرده است

حریری گفت: از روز یکشنبه تبادلات درهم از سوی صرافی‌ها تسهیل می‌شود و در نتیجه نرخ دلار نیز روند کاهش را طی خواهد کرد.

هشدار رییس اتاق ایران و چین به ذخیره کنندگان دلار

رئیس اتاق ایران و چین تاکید کرد: بخشی از افزایش نرخ دلار به دلیل جو روانی بوده است که با دسترسی به درهم، تاثیر روانی کاهش و نرخ آن نزولی خواهد شد.

ایبنا، رسانه بانک مرکزی هم در این باره نوشت: شنیده‌ها از منابع موثق حاکی از آن است که گشایش در روابط بین بانکی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و تسهیل عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات بخشی از نتایج از سر گیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خواهد بود؛ به نظر می‌رسد سفر رییس کل بانک مرکزی در آینده نزدیک به یکی از کشور‌های منطقه در همین راستاست.

آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق

لازم به ذکر است، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم از آزادسازی 500 میلیون دلار پول ایران در عراق خبر داده است که می‌تواند به معنای بازتر شدن دست بازارساز برای مدیریت منابع ارزی کشور باشد؛ به شرط آنکه پول‌های آزادشده به صورت اسکناس و نه در معنای تهاتر کالا و معادل‌سازی به دست ایران برسد.

حمید حسینی در گفتگو با تسنیم در ارتباط با پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشور عراق اظهار داشت: عراق پول برق و گاز ایران را در حساب بانکی به نام شرکت ملی گاز و توانیز واریز می‌کند اما این به‌ معنی دسترسی ایران به این پول‌ها نیست.

او افزود: پول‌های ایران در بانکی است که تحت نظارت آمریکا است و تنها اجازه واردات کالاهایی داده می‌شود که تحریم نیست، به‌طوری که سال گذشته در اسفند ماه یک میلیارد دلار کالا از این مسیر به ایران وارد  شد و بدهی ایران به ترکمنستان نیز از این محل پرداخت شد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: در سفر اخیر وزیر امور خارجه عراق، اجازه پرداخت 500 میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی داده شده است.

او تصریح کرد: وزارت خارجه عراق به آمریکا اعلام کرده است که «حدود 18 میلیارد دلار به ایران بدهکار هستیم». حسینی در ادامه عنوان کرده است که بانک مرکزی ایران میزان بدهی عراق به ایران را بیش از 10 میلیارد دلار اعلام کرده است.

ایسنا هم در این باره نوشته است: بر اساس اطلاعات به دست آمده، ایران بیش از چهار میلیارد دلار منابع مسدودشده ارزی در عراق دارد که بیش از 800 میلیون دلار آن در مراحل مختلف طی دو ماه گذشته آزاد شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 76738

ارسال نظر