دلار فردوسی قاچاق اعلام شد /قیمت دلار چند می شود

فرزین امروز گفته از این به بعد بانک مرکزی ارز را به صورت مستقیم خریداری خواهد کرد و به طور مستقیم هم خواهد فروخت. علاوه بر این امروز فرزین برای بازار آزاد از واژه بازار قاچاق استفاده کرده که برای معامله‌گران جالب توجه بود. ▫️

 دلار فردوسی قاچاق اعلام شد /قیمت دلار چند می شود

امروز دلار هرات در مرز مقاومت ۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان باز شد و بعد از اینکه نتوانست این مرز را بشکند کاهشی شد و قیمت دلار به کف ۵۳ هزار رسید. البته معامله‌گران هرات یک‌بار دیگر به این مقاومت حمله کردند و قیمت دلار هم بالای آن رفت اما چون گفته شد این مرزشکنی فیک بوده نرخ به سمت حمایت مهم ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان برگشت.

دلار تهران اما امروز کلا بالای ۵۳ هزار تومان معامله شد و فعلا با ۵۲ غریبه است. دلیل معامله‌گران برای مقاومت تهران بالای کانال ۵۲، قیمت درهم و کمبود جنس در بازار بود. 

سیگنال جدید فرزین به بازار  دلار 

اک.ایران نوشت : نکته بازار هم صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی و رجزخانی آن برای بازار آزاد بود. فرزین امروز گفته از این به بعد بانک مرکزی ارز را به صورت مستقیم خریداری خواهد کرد و به طور مستقیم هم خواهد فروخت. علاوه بر این امروز فرزین برای بازار آزاد از واژه بازار قاچاق استفاده کرده که برای معامله‌گران جالب توجه بود.

یکی از خبرهای مهم امروز  حضور رئیس کل بانک مرکزی در بهارستان بود. فرزین بار دیگر اعلام کرد که نرخ بازار ازاد را قبول ندارد.همچنین گفته از این به بعد بانک مرکزی ارز را به صورت مستقیم خریداری خواهد کرد و به طور مستقیم هم خواهد فروخت.

عده ای از معامله گران می گفتند خبر درمانی در بازار جواب نخواهد داد و نهاد سیاست گذار برای اینکه ترمز دلار را بکشد باید مجموعه ای از سیاست های اقتصادی و سیاسی مطلوب را به کار گیرد تا چشم انداز تورمی و... را بهبود ببخشد. 

 محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی

سیاست مهار دلار یا سکوی پرش

تجارت نیوز نوشت : به اعتقاد کارشناسان اقتصادی موضوع دلارزدایی از اقتصاد ایران محدودیت روابط تجاری کشورمان با سایر کشورها را از آنچه که اکنون هست سخت‌تر و محدود‌تر می‌کند.

در همین راستا مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه موضوع دلارزدایی را از دیدگاه رفتار کلی اقتصاد شاید بتوان مورد بررسی قرار داد به تجارت‌نیوز گفت: «به کارگیری چنین سیاست‌هایی توسط دولت برای مهار قیمت دلار عاملی برای پرش قیمت در ما‌ه‌های بعدی سال خواهد بود. این در حالی است که مولفه‌های موثر بر دلار تغییری نکرده و عاملی خارج از شرایط اقتصادی، بازار این ارز را به شکل دستوری مدیریت می‌کند.».

وی افزود: «سقف قیمت دلار را شرایط سیاسی کشور تعیین می‌کند. باید ببینیم این مناسبات به چه سمتی تمایل دارد. اما اگر قیمت دلار را با شرایط حال حاضر بسنجیم این اسکناس روند آهسته و پیوسته‌ای را در پیش گرفته و استراحت‌های موقت در بازار ارز را نباید نمود روند کاهشی دانست.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «برگشت دلار به پایین‌تر از کانال ۵۰ هزار تومانی نیازمند یک برجام قوی است تا متعاقب آن دلار به کشور سرازیر شود و تنش به طور کامل از روابط سیاسی کنار برود.»

بازار آزاد یا بازار قاچاق

طی چهار ماهی که از ریاست فرزین بر مسند بانک مرکزی می‌گذرد این چندمین بار است که علیه بازار آزاد دلار جبهه گرفته است. او پیش از این اعلام کرد که این بازار را به رسمیت نمی‌شناسد و نرخ آن را قبول ندارد. اما این بار به این بازار حمله کرد و گفت این بازار، قاچاق است. او حتی صادرکنندگان را متخلف دانست و گفت: صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نمی‌گردانند، متخلف هستند.

رئیس کل بانک مرکزی امروز در جلسه علنی مجلس از تشکیل کمیته‌ای در بانک مرکزی برای بررسی به تخلفات صادرکنندگان خبر داد. وی هدف از این اقدام را برگرداندن ارزهای صادراتی به کشور عنوان کرد.

او همچنین از روند جدیدی در بازار ارز خبر داده و آن ورود مستقیم بانک مرکزی به بازار خرید و فروش دلار است. فرزین امروز گفت: «از این به بعد بانک مرکزی ارز را به صورت مستقیم خریداری خواهد کرد و به طور مستقیم هم خواهد فروخت. بر همین اساس واسطه‌ها را حذف می‌کنیم تا این مشکل هم به زودی در کشور حل شود. تا بتوانیم اشراف اطلاعاتی و اشراف تخصیص لازم را داشته باشیم که زمینه سواستفاده وجود نداشته باشد.»

دلار رسمی به خواب رفت؟!

در سمت رسمی بازار ، قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا همچنان بدون تغییر مانده و در سطح عدد 42 هزار و 306 تومان قرار دارد.

با این حال  قیمت یورو  در این مرکز امروز 46 هزار و 620 تومان درج شده که نسبت به روز گذشته کاهش محسوس حدودا 800 تومانی داشته است. قیمت  درهم امارات  نیز همانند دلار در یک عدد فریز شده و رقم 11 هزار و 519 تومان را نشان می‌دهد.

نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب 38 هزار و 460 تومان، 42 هزار و 383 تومان و 10 هزار و 472 تومان درج شده است. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86369

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر