خبرتازه از چهارراه استانبول | ریزش بورس دلار را گران می کند؟ سیگنال دوباره بانک مرکزی به بازار ارز

قیمت دلار امروز با نوسانات افزایشی روبروست. ریزش بازار سهام در روز جاری این سیگنال را به بازار ارز ارسال کرده است که احتمالا پول‌های فراری از بورس به این بازار کوچ خواهند کرد.

خبرتازه از چهارراه استانبول | ریزش بورس دلار را گران می کند؟ سیگنال دوباره بانک مرکزی  به بازار ارز

قیمت دلار امروز با نوسانات افزایشی روبروست. ریزش بازار سهام در روز جاری این سیگنال را به بازار ارز ارسال کرده است که احتمالا پول‌های فراری از بورس به این بازار کوچ خواهند کرد.

به گزارش عرشه آنلاین روز گذشته قیمت دلار با روند نزولی روبرو شد و این روند اسکناس آمریکایی را در کانال ۵۲ هزار تومانی قرار داده بود. با این حال اما مسیر سرخ بازار سهام در روز جاری سبب شد تحرکات تازه‌ای در بازار ارز شکل بگیرد و قیمت دلار را در سطح 53 هزار و 100 تومان قرار داد.

امروز قیمت دلار تحت تاثیر روند ریزشی بازار سهام قرار گرفت و همزمان با افزایش شیب نزولی بازار سهام، شیب صعودی را تجربه کرد. طی معاملات روز جاری در بورس تهران، بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رخ داد که به معنای بیرون آمدن سرمایه حقیقی‌ها از سهام است.

گفتنی است روز گذشته هم بیش از چهار هزار میلیارد تومان پول حقیقی از سهام خارج شده بود. اکنون این سوال مطرح است که آیا این میزان پول قرار است به کلی از بازار سرمایه کوچ کند؟ در این صورت مقصد بعدی این پول کدام بازار خواهد بود؟

معامله‌گران بازار ارز، پاسخ این سوال را با تحرکات جدید قیمتی داده و این گمانه را تقویت کرده‌اند که دلار به زودی مجددا پذیرای پول فراری‌های بازار سرمایه خواهد بود. این دیدگاه البته در بازار طلا و سکه هم امروز حاکم بود.

قیمت نرخ‌های مختلف

امروز هم قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا تغییری نداشت. از روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت تا امروز قیمت دلار در مرکز مبادله دلار و طلا تغییری نداشته است. این اسکناس با رقم ۴۲ هزار و ۳۰۶ تومان و دلار حواله نیز با قیمت ۳۸ هزار و ۴۶۰ تومان در سایت بازار متشکل درج شده است.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

امروز اسکناس یورو در بازار آزاد به قیمت ۵۸ هزار و 600 تومان رسید. در سایت بازار متشکل نیز قیمت اسکناس یورو در کانال ۴۷ هزار تومانی نوسان داشت و به 47 هزار و 429 تومان رسید. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۳ هزار و 117 تومان عرضه شد.

امروز قیمت درهم در بازار آزاد رشد داشت و با قیمت ۱۴ هزار و 750 تومان معامله شد. در همین حال امروز مانند روزهای گذشته، قیمت درهم در سایت بازار متشکل ارزی تغییری نداشت. حواله درهم نیز مانند روز گذشته با قیمت ۱۰ هزار و ۴۷۲ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز بدون تغییر و با رقم ۱۱ هزار و ۵۱۹ تومان عرضه شد.

محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی

سیگنال دوباره فرزین به بازار ارز/ دلار از مبادلات ایران حذف می‌شود؟

رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر تاکید کرده که سیاست راهبردی بانک مرکزی ایران قطع رابطه با دلار در مبادلات ارزی و تجاری است. گفته‌ای که بسیاری آن را سیگنال جدید ارزی برای بازار دلار می‌دانند.

هفته قبل بود که ابراهیم رئیسی تاکید کرد که قرار است بند ناف دلار از مبادلات اقتصادی ایران قطع شود. گفته‌ای که تنها ظرف دو روز، قیمت دلار را بیش از دو هزار تومان افزایش داد و بازار را از رکود بهاری خارج کرد.

حالا بار دیگر رئیس کل بانک مرکزی بر دلارزدایی از اقتصاد ایران تاکید کرده و در دیدار با وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان، با اشاره به آمادگی کامل بانک مرکزی ایران برای کاهش و حذف تبادلات دلاری از چرخه معاملات تجاری و اقتصادی بین ایران و عمان گفت: زمینه‌های انجام معاملات اقتصادی و تجاری بر اساس واحد پول ملی ایران و کشورها و شرکای تجاری از جمله عمان کاملاً فراهم است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مذاکرات و تعهدات خوب سال گذشته میان ایران و عمان درباره توسعه روابط پولی و بانکی به همراه مناسبات تجاری بین دو کشور تصریح کرد: ایران آمادگی دارد در تعاملات تجاری با عمان و شرکای اقتصادی کشورمان از روش‌های بین المللی اتاق پایاپای پولی، پیمان پولی چندجانبه و پیمان پولی دو جانبه استفاده کند.

این گفته‌های فرزین در حالی است که بسیاری می‌گویند این گفته‌ها فعلا ضمانت اجرایی ندارد و بیشتر نوعی سیگنال منفی به بازار ارز ارسال می‌کند. سیگنالی که بار قبل هم باعث افزایش قیمت دلار شد.

فرزین در ادامه به گسترش مناسبات تجاری ایران و عمان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با اراده سیاسی که میان ایران و عمان شکل گرفته است. حجم مناسبات اقتصادی میان دو کشور در سال گذشته ۴۰ درصد رشد کرده و به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است که این حجم از مبادلات حتماً می‌تواند با استفاده از پول ملی دو کشور در قالب پیمان پولی دو جانبه یا اتاق پایاپای پولی انجام گیرد

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 61656

ارسال نظر