سقوط سکه - عقب نشینی دلار | آخرین وضعیت بازار

قیمت دلار امروز را نیز در روند کاهشی آغاز به کار کرد. در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی است مرکز مبادله همچنان بر درج قیمت‌های هفته گذشته اصرار دارد.

سقوط سکه - عقب نشینی دلار | آخرین وضعیت بازار

قیمت دلار ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کاهش داشت.قیمت دلار و سکه امروز را نیز در روند کاهشی آغاز به کار کرد. در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی است مرکز مبادله همچنان بر درج قیمت‌های هفته گذشته اصرار دارد.همزمان قیمت سکه نیز همانند روز گذشته کاهش داشت. افت دمای سکه مختص سکه امامی و بهار بود و سایر قطعات سکه با قیمت روز قبل معامله می‌شوند. اما حباب تمام قطعات سکه امروز کاهش داشت.برخی گزارش‌ها از روند بازار ارز حاکی از آن است که در حال حاضر فشار فروش بر سر بازار سایه انداخته و کمتر کسی حاضر است دست به خرید‌های بزرگ بزند.

به گزارش عرشه آنلاین، پس از آنکه سید ابراهیم رئیسی اعلام کرد که قرارگاهی برای «بریدن ناف دلار» ایجاد شده، نرخ برابری ریال در برابر واحد پول ایالات متحده تا سقف ۵۵ هزار تومان رسید. هم اکنون با توجه به تزریق‌های پرفشار هر روزه بازارگردان، این عدد در کانال ۵۲ هزار تومان قرار داد، اما با توجه به نظر کارشناسان معلوم نیست منابع محدود بانک مرکزی تا کجا خواهد توانست  فنر دلار را از رها شدن باز دارد. در نظرسنجی یک مرکز وابسته به دانشگاه تهران بیش از ۴۰۰ اقتصاددان اعلام کردند که نرخ دلار در سال جاری به رقمی بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان خواهد رسید.

قیمت دلار امروز در روند کاهشی باز شد. این اسکناس آمریکایی در پایان معاملات دیروز ۹۴۷ تومان ارزان شد و به کانال ۵۲ هزار تومانی ورود کرد. در لحظه نگارش این گزارش دلار ۵۴۴ تومان ارزانتر از آخرین معامله شب گذشته معامله می‌شود. فعلا این اسکناس با قیمت ۵۲ هزار و ۷۶۰ تومان در بازار آزاد مبادله می‌شود.

دیروز معامله‌گران می‌گفتند علت کاهش قیمت دلار، فشار سیاست‌گذار به پتروشیمی‌ها برای بالابردن عرضه دلار نیمایی است و بانک مرکزی با این شیوه قیمت دلار را در دو هفته گذشته مهار کرده است. شیوه‌ای که به اعتقاد فعالان این حوزه قابل استمرار نیست و برای مهار کوتاه‌مدت قیمت دلار جواب می‌دهد.

مهمترین خبر دیروز صدور رای دادگاه ولی‌الله سیف و احمد عراقچی، مدیران پیشین بانک مرکزی، در خصوص مدیریت بازار ارز در سال ۹۶ بود. در حکم سیف، عراقچی و سالار آقاخانی مباشر وقت بانک مرکزی در بازار ارز، گفته شده متهمان، عنصر معنوی یعنی «قصد مجرمانه» برای اخلال در بازار ارز نداشته‌اند و هدف آنها «مدیریت بازار ارز» بوده است.

به نظر می‌رسد خط و نشان‌های فرزین در هفته گذشته برای فعالان اقتصادی برای در امان ماندن از عاقبت روسای پیشین است. فعلا سیاست‌گذار در تلاش است تا قیمت دلار در بازار ارز را مدیریت کند و مانع افزایش قیمت شود.

قیمت نرخ‌های مختلف ارز

امروز قیمت دلار و درهم با وجود کاهش قیمت همانند روزهای گذشته تغییری نداشته است. عدم تمایل به تغییر قیمت این دو ارز در سایت مرکز مبادله ارز و طلا در روزهای کاهشی قیمت در بازار آزاد به الگویی برای این مرکز تبدیل شده است. به نظر می‌رسد سیاستگذار قصد دارد به هدف خود که نزدیک کردن قیمت در این دو بازار است دست یابد.

از روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت تا به امروز قیمت دلار در مرکز مبادله دلار و طلا تغییری نداشته است. این اسکناس با رقم ۴۲ هزار و ۳۰۶ تومان و دلار حواله نیز با قیمت ۳۸ هزار و ۴۶۰ تومان در سایت بازار متشکل درج شده است.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

امروز اسکناس یورو در بازار آزاد با کاهش ۳۸۱ تومانی با قیمت ۵۸ هزار و ۵۶۱ تومان معامله می‌شود.

در روز جاری در سایت بازار متشکل، قیمت اسکناس یورو یک پله صعود داشت. این اسکناس به کانال ۴۷ هزار تومانی ورود کرد و ۷۴۲ تومان افزایش قیمت داشت. امروز یوروی حواله نیز با وجود کاهش ۹۵ تومانی دیروز به کانال ۴۳ هزار تومانی ورود کرد. حواله یورو با افزایش ۶۷۵ تومانی با قیمت ۴۳ هزار و ۷۵ تومان عرضه می‌شود.

امروز قیمت درهم در بازار آزاد کاهش ۲۵۰ تومانی با قیمت ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد.

امروز نیز مانند پنجشنبه قیمت درهم در سایت بازار متشکل ارزی تغییری نداشت. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۴۷۲ تومان مبادله می‌شود. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۵۱۹ تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت دلار درهم ۵۳ هزار و ۷۶۵ تومان محاسبه می‌شود.

سقوط سکه بهار آزادی به کانال 28 میلیونی

قیمت طلا و سکه امروز نیز همانند روز گذشته کاهش داشت. افت دمای سکه مختص سکه امامی و بهار بود و سایر قطعات سکه با قیمت روز قبل معامله می‌شوند. اما حباب تمام قطعات سکه امروز کاهش داشت.

امروز قیمت طلا و سکه با روند کاهشی باز شد. این کاهش قیمت از دیروز قوت گرفته است. در روز جاری با شروع معاملات، سکه با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت بازگشایی شد. اما بعد از گذشت ساعاتی این کاهش قیمت، دو برابر شد.

گفتنی است پایان معاملات دیروز با ورود دوباره سکه امامی به کانال ۳۲ میلیون تومانی مصادف شده بود.

قیمت سکه و طلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

در لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار با کاهش ۵۰۰ تومانی با قیمت ۵۲ هزار و ۸۵۲ تومان در بازار آزاد معامله می‌شود. این کاهش قیمت اسکناس آمریکایی توانسته قیمت طلا و سکه را متاثر سازد. علاوه بر آن عقبگرد طلای جهانی جمعه ۱۵ اردیبهشت در محدوده ۲۰۰۰ دلاری از دیگر دلایل کاهش قیمت در بازار طلا و سکه است.

یکتانت

در کنار طلای جهانی، برخی دیگر از تحلیلگران اقتصادی دلیل افت دمای فلز گرانبها در بازار داخلی را  اطلاعیه جدید بانک مرکزی مبنی بر نحوه تسویه اوراق سلف سکه مرکزی می‌دانند.

بانک مرکزی اعلام کرده است کلیه تعهدات بانک مرکزی در خصوص‌اوراق سلف سکه مرکزی به صورت فیزیکی و از طریق شعب منتخب بانک ملی ایران تسویه می‌شود.

بانک مرکزی با اعلام این خبر، تاکید کرده است که کلیه تعهدات این بانک (به‌جز سهام متعلق به بازارگردان) در سررسید از طریق شعب منتخب بانک ملی ایران به صورت فیزیکی تسویه و از تاریخ 1402.02.23 الی 1402.02.31 به مشتریان تحویل می‌شود.

علاوه بر این موضوع ارسال پیامک هشدار قوه‌ قضاییه به طلافروشان مزید بر علت شد تا فاز احتیاطی معامله‌گران قوت بگیرد و تقاضا در بازار فلز گران‌بها مسیر کاهشی داشته باشد.

در سامانه جامع تجارت هر نوع معامله‌ای در بازار طلا، سکه و جواهر باید ثبت شود. به اعتقاد فعالان بازار فلز زرد این سامانه مقدمه‌ای بر دریافت مالیات بر عایدی است.

گفتنی است بازارهای جهانی در تعطیلات پایان هفته هستند و قیمت انس جهانی طلا با رقم ثابت ۲۰۱۷ دلار معامله می‌شود. به نظر می‌رسد بازار فلزات گران‌بها فعلا چشم به اخبار داخلی و روند قیمت دلار دارد.

قیمت طلا و انواع سکه در بازار

امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ قیمت سکه امامی با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی، با قیمت ۳۲ میلیون و ۳۰۱ هزار تومان معامله می‌شود. این قطعه در پایان معاملات دیروز به کانال ۳۲ میلیون تومانی ورود کرد.

در زمان بازگشایی بازارها سکه بهار ۳۱۶ هزار تومان کاهش قیمت داشت. اما در لحظه نگارش این گزارش روند نزولی قیمت سکه بهار تسریع شد و به کانال ۲۸ میلیونی برگشت. فعلا این قطعه با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی با قیمت ۲۸ میلیون و ۷۹۹ هزار تومان معامله می‌شود.

سایر قطعات سکه امروز بدون تغییر و با همان رقم روز گذشته معامله می‌شوند. امروز نیم سکه با قیمت ۱۹ میلیون تومان معامله می‌شود. ربع سکه  نیز با همان قیمت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. همچنین سکه گرمی  با قیمت هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در لحظه نگارش این گزارش حباب تمام قطعات سکه کاهش داشت. سکه امامی با ۴۳۵ هزار تومان و سکه بهار با ۳۴۰ هزار تومان کاهش قیمت حباب، بیشترین افت را داشتند. کاهش حباب سایر قطعات نیز بیش از ۱۰۰ هزار تومان است.

قیمت طلا نیز روز امروز کاهش داشت. هر مثقال طلا ۶۹ هزار تومان افت کرد و با قیمت ١١ میلیون و ۴۱۶ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز کاهش ۱۸ هزار تومانی دارد و با قیمت دو میلیون و ۶۳۵ هزار تومان مبادله می‌شود. طلای دست دوم نیز با قیمت دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85957

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر