اطلاعیه مهم وزارت صمت درباره ثبت‌نام و قیمت خودروها در سامانه یکپارچه

وزارت صمت درباره ثبت‌نام و قیمت خودروهای خودروسازهای کشور در سامانه یکپارچه فروش خودرو اطلاعیه‌ای صادر کرد.

اطلاعیه مهم وزارت صمت درباره ثبت‌نام و قیمت خودروها در سامانه یکپارچه

ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو، از اخبار داغ این روزهای اقتصاد ایران است. مرحله اول ثبت‌نام خودرو در سامانه فروش یکپارچه برگزار و شرایط مرحله جدید ثبت‌نام خودرو در سامانه فروش اعلام شد. آخرین اخبار و اطلاعیه‌های ثبت‌نام خودروهای ایران خودرو، سایپا و سایر خودروهای داخلی در این مطلب آمده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت و ثبت‌نام خودروها در سامانه یکپارچه فروش اطلاعیه‌ای صادر کرد.

بیشتر بخوانید: خبر مهم وزیر صمت درباره ثبت‌نام و فروش اقساطی خودرو | زمان ثبت‌نام مجدد خودرو و تحویل خودروهای وارداتی اعلام شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت و ثبت‌نام خودروها در سامانه یکپارچه فروش اطلاعیه‌ای صادر کرد و درباره عودت مبالغ مازاد ثبت‌نام خودرو که برخی خودروسازها دریافت کرده‌اند، توضیحاتی ارائه کرد.

شرایط دور جدید ثبت‌نام بدون قرعه‌کشی سایپا و ایران خودرو 

سخنگوی وزارت صمت در رابطه با ثبت نام دور دوم طرح یکپارچه عرضه خودرو، بیان کرد: از روز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرآیند ثبت‌نام متقاضیان در طرح یکپارچه عرضه خودرو آغاز می‌شود.

متقاضیان خرید خودرو بعد از اعلام زمان‌ و شرایط ثبت نام، نسبت به افتتاح حساب وکالتی و ثبت نام در طرح مذکور اقدام کنند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هرگونه افزایش قیمت خودروهای مونتاژی منوط به اعلام قیمت شورای رقابت است و اگر شرکتی اقدام به افزایش قیمت کرده باشد، باید قیمت‌ها را به قبل بازگرداند.

امید قالیباف اظهار داشت: بیش از ۲۰۸ هزار نفر از متقاضیان ثبت‌نام کننده در مرحله اول طرح یکپارچه عرضه خودرو که نوبت تحویل خودروی آنها به سال ۱۴۰۳ موکول شد، در مهلت تعیین شده برای تغییر نوع خودرو به سامانه easalcar.ir مراجعه کرده و نسبت به تغییر نوع خودرو ‌برای تغییر اولویت بندی اقدام کردند.

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: نتایج نوبت دهی افرادی که در مقطع تعیین شده برای ویرایش نسبت به تغییر خودرو اقدام کردند، اواسط هفته آینده اعلام می شود.

او در رابطه با ثبت نام دور دوم طرح یکپارچه عرضه خودرو، بیان کرد: از روز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرآیند ثبت‌نام متقاضیان در طرح یکپارچه عرضه خودرو آغاز می‌شود، متقاضیان خرید خودرو بعد از اعلام زمان‌ و شرایط ثبت نام، نسبت به افتتاح حساب وکالتی و ثبت نام در طرح مذکور اقدام کنند.

قالیباف تاکید کرد: قبل از اطلاع رسانی برای آغاز فرآیند ثبت نام طرح یکپارچه عرضه خودرو، متقاضیان نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام نکنند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ‌پیش از اطلاع رسانی برای ثبت نام مرحله دوم طرح یکپارچه افتتاح حساب وکالتی مجاز نیست، بنابراین متقاضیان مرحله دوم در بازه زمانی که اعلام می‌شود نسبت به ایجاد حساب وکالتی اقدام کنند.

وی همچنین با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت خودروسازان مونتاژی مجاز نیست، گفت: سازمان حمایت به این خودروسازان اعلام کرده است که اجازه تغییر قیمت خودرو را ندارند و شورای رقابت نیز به آنها اعلام کرده است تا زمانی که این شورا قیمت‌ها را اعلام نکرده است خودروسازان مونتاژی اجازه افزایش قیمت ندارند.

قالیباف تصریح کرد: ‌هر گونه افزایش قیمت خودروهای مونتاژی منوط به اعلام قیمت شورای رقابت است و اگر شرکتی اقدام به افزایش قیمت کرده باشد باید قیمت‌ها را به قبل بازگرداند.

زمان دور دوم ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش تغییر کرد

مدیر سامانه یکپارچه خودرو گفت: زمان ثبت‌نام دوره دوم یکپارچه تخصیص خودرو، ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ نیست. در این زمینه قطعا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۸ هزار نفر از متقاضیان ثبت‌نام‌کننده در مرحله اول طرح یکپارچه عرضه خودرو که نوبت تحویل خودروی آن‌ها به سال ۱۴۰۳ موکول شد، در مهلت تعیین‌شده برای تغییر نوع خودرو به سامانه easalcar.ir مراجعه کرده و نسبت به تغییر نوع خودرو برای تغییر اولویت بندی اقدام کردند.

او در خصوص دور دوم ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه گفت:هنوز زمان دقیق نمی‌ توان اعلام کرد چرا که باید زمان‌بندی تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی تعیین تکلیف شوند.

تقدسی گفت: در این زمان تعیین شده برای ویرایش خودرو، برخی متقاضیان در استعلام گواهینامه مشکل داشتند یا در طرح جوانی جمعیت نمی‌توانستند درخواست خود را ثبت کنند که این مشکل نیز رفع شد و ۷۵۰ نفر حائز شرایط شناخته شدند و توانستند مجدد اطلاعات خود را ویرایش کنند.

مدیر سامانه یکپارچه خودرو این را هم گفت: زمان ثبت نام دوره دوم یکپارچه تخصیص خودرو ۱۶ اردیبهشت نیست و قطعا اطلاع رسانی خواهد شد.

اطلاعیه درباره قیمت و ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش

در حالی که پس از قریب به یک ماه از اطلاعیه تصمیم‌گیری شورای رقابت برای قیمت خودروهای مونتاژی می‌گذرد و هنوز تصمیم نهایی اخذ نشده، برخی شرکت‌های خودروساز محصولات عرضه شده در طرح فروش یکپارچه خودروها را با اعمال افزایش قیمت فاکتور یا قیمت جدید اعلام کرده‌اند که طبق تاکید وزارت صمت قانونی نیست.

بیشتر بخوانید: خبر مهم برای متقاضیان ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه | تکلیف فروش فوق‌العاده خودروهای کرمان موتور مشخص شد + جدول و لینک ثبت‌نام

۱۶ فروردین ماه 1402، شورای رقابت در بیانیه‌ای ضمن تشریح عواملی که در تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروها موثر بوده است، اعلام کرد که قیمت‌ خودروهای مونتاژی (CKD) نیز پس از طی فرآیند مشابه (مشابه تعیین قیمت خودروهای داخلی)، ابلاغ خواهد شد؛ موضوعی که پس از قریب به یکماه، هنوز تعیین تکلیف نشده و به جلسات بعدی شورای رقابت موکول می‌شود.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه مهم ایران خودرو و سایپا درباره ثبت‌نام خودرو

بیشتر بخوانید: خبر خوش برای متقاضیان ثبت‌نام خودروهای ایران خودرو و سایپا

در این بین اما پس از تصویب افزایش قیمت خودروهای داخلی و اعمال افزایش قیمت مصوب درب کارخانه (مصوبه شورای رقابت) بر خودروهای عرضه شده در نخستین طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی، برخی خودروسازان خصوصی (تولیدکنندگان بصورت CKD) نیز قیمت محصولاتی که در این طرح عرضه کرده بودند، پیش از دریافت مجوز، افزایش قیمت را اعمال کردند و بر اساس آن برای افرادی که اولویت نوبت آن‌ها تا تابستان ۱۴۰۲ تعیین شده، دعوتنامه با قیمت‌های جدید ارسال کرده‌اند.

بر این اساس تعداد بسیاری از مشتریان در این حوزه دچار چالش شده‌اند؛ چرا که شرکت‌ها مبالغ بیشتر را مطالبه کرده‌اند؛ موضوعی که رسما، پیش از تصمیم‌گیری شورای رقابت و ابلاغ آن، غیرقانونی است؛ بدین ترتیب شرکت‌ها مجاز به اعمال افزایش قیمت به صورت خودسرانه نبوده و نیستند. اما تعدادی از مشتریان در تماس با ایسنا، از این اقدام شرکت‌ها گلایه داشتند، ضمن اینکه باتوجه به اتمام مهلت برای واریز وجه‌ها، نگران از این بودند که مابه‌التفاوت را واریز نکنند، اولویت‌هایشان از بین برود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این موضوع غیر قانونی بودن اعمال افزایش قیمت پیش از اعلام مصوبه شورای رقابت و اعلام قیمت توسط سازمان حمایت را تایید کرده و در اطلاعیه‌‌ای اعلام داشته است: «با توجه به اینکه طبق اعلام شورای رقابت، ممکن است قیمت برخی خودروهای مونتاژی کاهش نیز داشته باشند، شرکت‌ها باید مبالغ مازاد دریافتی (اخذ شده از مشتریان طرح یکپارچه با اولویت نزدیک) را عودت دهند.»

گفتنی است که طبق آخرین پیگیری‌ها، از شورای رقابت پیرامون زمان تعیین تکلیف قیمت خودروهای مونتاژی، سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه بررسی این قیمت‌ها با مشکلاتی روبه‌رو بوده است، اعلام کرد: احتمالا فردا (سه‌شنبه 12 اردیبهشت) و پس از جلسه این شورا، قیمت خودروهای مونتاژی اعلام خواهد شد.

او مسئولیت اعلام قیمت‌های جدید را هم به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده و تاکید دارد که قیمت‎ها باید از سوی وزارت صمت اعلام شود؛ موضوعی که احتمالا وزارت صمت نیز بار آن را متحمل نخواهد شد!

جزئیات مهم درباره ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه

طی روزهای اخیر، بخشنامه‌ای در سایت‌ها و فضای مجازی در خصوص ثبت‌نام خودروهای داخلی در سامانه یکپارچه و فروش فوق‌العاده خودروها منتشر شده بود که بر اساس آن اعلام شده بود که یک گروه خودروسازی قصد دارد از تاریخ ۱۱ تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، فروش محصولات خود را در سامانه یکپارچه اجرایی کند اما این شرکت عنوان کرد که تنها یک محصول خود را خارج از سامانه آغاز کرده است.

با توجه به اینکه خودروسازان موظف هستند تنها محصولات خود را در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و در قالب طرح‌های مشخص که مرحله اول آن برگزار و نوبت‌دهی‌ها نیز انجام شده و مرحله دوم  از ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، عرضه کنند؛  بنابراین موضوع عرضه سواری گروه صنعتی کرمان موتور که در فضای مجازی منتشر شده بود تخلف به حساب می‌آمد.

در نتیجه پیگیری‌ها، از گروه کرمان‌موتور، مشخص شد که این بخشنامه فروش صرفا برای پیکاپ KMC T8 اجرایی خواهد شد که مشمول این الزام نیست و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مجوز فروش این محصول را به شرکت داده است.

گفتنی است که خودروهای سواری‌ خودروسازان الزاما بایستی تنها در سامانه یکپارچه عرضه شوند و بر اساس اطلاعات اعلامی شرکت کرمان‌موتور شرایط و زمان بندی فروش خودروهای سواری این شرکت KMC J۷، جک j۴، جک S۵ و جک S۳ بر اساس تصمیمات شورای رقابت و پس از  تصمیم گیری این نهاد اعلام خواهد شد.

ثبت‌نام خودروهای کرمان موتور خارج از سامانه یکپارچه

طرح فروش فوق‌العاده پیکاپ T۸  کرمان‌موتور با قیمت قطعی یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان و موعد تحویل ۹۰ روز (کاری) با مدل ۱۴۰۲ از امروز (یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) به مدت ۱۶ روز (تا ۲۶ اردیبهشت ماه) از طریق سایت فروش اینترنتی این شرکت به نشانی kermanmotor.com اجرایی خواهد شد.

در شرایط این طرح آمده است که متقاضی نبایست خرید از محصولات کرمان‌موتور (اعم از نقد و اقساط) در ۲۴ ماه گذشته داشته باشد و حداقل سن ۱۸ سال، واریز از یک شماره حساب (عدم لزوم حساب به نام خود فرد متقاضی) و تطابق سماره تلفن همراه با نام متقاضی اعمال می‌شود.

طبق اعلام گروه صنعتی کرمان‌موتور، طرح فروش خودروی پیکاپ کرمان‌موتور از امروز خارج از سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی انجام می‌شود.

به گفته مدیران شرکت کرمان‌موتور، این شرکت با برنامه‌ریزی برای افزایش تولید خودروهای سواری خود در سال جاری تصمیم دارد تا هر چه بیشتر به نیاز بازار پاسخ گفته باشد و ضمن عرضه تولید سواری‌ها، در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای سواری در ایجاد ثبات و تعادل بازار خودرو به کمک وزارت صمت و شورای رقابت بیاید.

ثبت نام خودرو کرمان موتور

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 84997

  • ح ج

    مسعولی که نتواند از پس چند تا خودرو ساز بر بیاد از یک بز هم کمتراست مردم دیگه تحملشان تموم شده ازدست این گرانی ها خوبه امسال را سال مهار تورم گذاشتن

  • محمدعلی گلمحمدی

    سلام.چراخودروفرسوده ثبت نام نمی کنید

  • زهرا

    پس طرح مادران چی میشه

  • ناشناس

    مگه فاطمه امین رو تو زباله دان تاریخ نفرستادنش؟!وزیر سمت دیگه ی که هنوز معرفی نکردن!خدا به داد ما مردم برسه باز یک دژ بدتر از فاطمی امین خائن ندارن...

  • علی

    اطلاعیه بخوان یه لبخندی بزن جانان دل 😃

  • داود

    سلام چرا مرحله دوم ثبت نام نمیکنید چی شد پس

ارسال نظر