هجوم مردم برای خرید دلار/ماجرای بازگشت صف به بازار دلار چیست

بعد از مدت‌ها روز دوشنبه بازار شاهد پدیده صف بود. در بازار جلوی صرافی ملی یکسری‌ها برای خرید ارز سهمیه جمع شده بودند.

هجوم مردم برای خرید دلار/ماجرای بازگشت صف به بازار دلار چیست

بعد از مدت‌ها روز دوشنبه بازار شاهد پدیده صف بود. در بازار جلوی صرافی ملی یکسری‌ها برای خرید ارز سهمیه جمع شده بودند. معامله‌گران می‌گویند می‌شود گفت صف‌های ارز سهمیه در امسال برای اولین بار است که مشاهده می‌شود. خرید ارز سهمیه که سال قبل اول به صورت حضوری از صرافی‌های مجاز بود، بعدش ثبت‌نام سایتی شد. در ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که خرید ارز سهمیه‌ای با کارت ملی به حساب ارزی مردم واریز خواهد شد. بعد از این بخشنامه صف‌ها در بازار جمع شد. وقتی با معامله‌گران در این‌باره صحبت می‌کردی می‌گفتند پیش‌بینی‌های بلندمدت قیمت دلار و تورمی که داریم این مردم را به بازار کشانده است، همچنین آن‌ها می‌گفتند نگاه اکثر بازار این است که الان فنر دلار نگه داشته شده و خود این هم مهم است. همچنین عده‌ای از معامله‌گران می‌گفتند قسمتی از صف هم برای خرید دینار سهمیه‌ای برای اربعین است.

همزمان با این صف‌ها برای خرید دلار یک شایعه هم در بازار دست به دست می‌شد مبنی بر اینکه ارز سهمیه‌ای قطع شد. البته معامله‌گران می‌گویند این چنین خبرها هم در هیجان بازار بی‌تاثیر نیستند و همیشه این قطع دلار سهمیه خریدار را به بازار می‌آورد.

در روز دوشنبه یک پیش‌بینی هم درمورد دلار تا پایان سال داشت دست به دست می‌شد. این پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال را با دو مدل برآورد کرده بودند، اولی شاخص PPP و بعدی با مدل اقتصادسنجی بود. همچنین در این پیش‌بینی گفته می‌شود سال پایه مهم است و در این مدل ۷۱ تا ۷۳ را سال‌ پایه فرض کرده بودند. طبق برابری قدرت خرید یا شاخص PPP قیمت دلار برای پایان سال ۱۴۰۲، ۶۱ هزار تومان را نشان می‌دهد و با مدل اقتصادسنجی قیمت دلار را خیلی بالاتر برآورد می‌کرد. البته اکوایران تاییدی بر این پیش‌بینی ندارد و صرفا بخاطر اینکه در بازار دست به دست می‌شد گزارش داده شده است.

درمورد قیمت دلار در روز دوشنبه معامله‌گران می‌گفتند دوشنبه هم روز آرامی بود و قیمت‌ها رنج بودند. قیمت دلار هرات در ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان شروع شد و بین ۴۹ هزار و ۳۵۰ تا ۴۹ هزار و ۵۵۰ تومان رنج زد و در نهایت در ۴۹ هزار و ۴۵۰ تومان بسته شد که ۱۰۰ تومان بیشتر از روز یکشنبه بود.

یک خبر هم به بازار رسید که وزارت امور خارجه ایران گفته عراق بدهی خودش به ایران را پرداخت کرده و این پول به کشور ثالث منتقل شده است و مذاکرات فنی ادامه خواهد داشت. معامله‌گران می‌گویند این خبر جدیدی نیست و تقریبا بیش از دو هفته‌ است که این خبر در بازار وجود دارد. آن‌ها معتقدند خبرهای این چنینی موجب تردید خریدار می‌شود و اینکه قیمت دلار جان بالایی ندارد نگاه بازار به بحث تبادل زندانی‌هاست.

بر اساس نگاه فنی‌های بازار سقف قیمت دلار از ابتدای هفته دارد کوتاه می‌شود و کف بالاتر آمده است. به عقیده آن‌ها دو نقطه برای دلار مهم است، اولی حمایت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان و دومی مقاومت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان است. از هر طرف بشکند و تثبیت بدهد روند شکل می‌گیرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 78954

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        مردم از بورس فاری دادند خوب حق دارن مردم با خرید دلار که حتما صعود بزرگ را شروع خواهد کرد ضررهای هنگفت بورس را جبران وارزش پول خودرا حفظ کنند بهترین بازار هم ارز وبهترین ارز دلار هست فنر آزاد بشه کسی جلودار اون نخواهد بود

      • ناشناس

        برای خریداران ارز آرزوی موفقیت دارم

      ارسال نظر