نحوه جلوگیری از حملات فیشینگ موبایل

این نوع از فیشینگ‌ها تا حد زیادی به روش‌های حمله جدید وابسته است، زیرا محدود به وب‌سایت‌های جعلی که از فونت‌ها و طرح‌های اصلی برای فریب ما استفاده می‌کنند، نیست. عمدتاً مهاجمان اکنون بر سرقت داده‌های شبکه‌های اجتماعی و خرابی دستگاه‌های امنیتی تمرکز می‌کنند.

نحوه جلوگیری از حملات فیشینگ موبایل

حمله سایبری فیشینگ بیشتر در حوزه‌های مالی اتفاق می‌افتد و کلاهبرداران در این روش، پول و دارایی مردم را به سرقت می‌برند.

انواع مختلفی از حملات وجود دارد که ما در حال حاضر در معرض آن‌ها هستیم که در میان آن‌ها می‌توان به معروف‌ترین و پرکاربردترین حمله، فیشینگ اشاره کرد، اما درگوشی‌های هوشمند، چیزی که فیشینگ گرچه جدید نیست، اما در طول زمان پیشرفته‌تر شده است.

این نوع از فیشینگ‌ها تا حد زیادی به روش‌های حمله جدید وابسته است، زیرا محدود به وب‌سایت‌های جعلی که از فونت‌ها و طرح‌های اصلی برای فریب ما استفاده می‌کنند، نیست. عمدتاً مهاجمان اکنون بر سرقت داده‌های شبکه‌های اجتماعی و خرابی دستگاه‌های امنیتی تمرکز می‌کنند.

در اینجا این سؤال اصلی مطرح می‌شود که آیا می‌توانیم از خود در برابر این حملات محافظت کنیم؟ پاسخ مثبت است، زیرا ما می‌توانیم از روش‌های مختلفی برای جلوگیری از این حملات به دستگاه‌های تلفن همراه خود استفاده کنیم.

فیشینگ تماس‌های صوتی

تلاش‌های فیشینگ مبتنی بر تماس‌های صوتی که به‌عنوان «ویشینگ» نیز شناخته می‌شوند، مستقیم‌تر از پیامک هستند، زیرا این مهاجمان جدیدترین فناوری‌ها مانند شناسه تماس‌گیرنده، شماره گیرنده‌های خودکار از راه دور، شماره‌های مبتنی بر کد منطقه، یا دسترسی به اطلاعات شخصی ما رادارند. ما همیشه باید مراقب این نوع تماس باشیم، زیرا شرکت‌های قانونی هرگز از طریق تلفن از شما اطلاعات خصوصی نمی‌خواهند، همان‌طور که این کار را از طریق ایمیل انجام نمی‌دهند.

حمله فیشینگ از طریق پیامک (SMS)

استفاده از پیامک سال‌هاست که وجود داشته است و عملکرد آن تغییر چندانی نکرده است، زیرا بر جلب‌توجه قربانی تمرکز می‌کنند.

با استفاده از این روش، مهاجمان به دنبال اطلاعات حساب بانکی و کارت اعتباری هستند و به اطلاعات اعتباری پلتفرم‌ها، رمزارز‌ها یا حساب‌های بانکی و ... دسترسی پیدا می‌کنند. سپس، این اطلاعات را می‌توان برای سود خوبی در دارک‌وب بفروشند. برای جلوگیری از این روش، بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که روی لینک‌ها، کلیک نکنیم.

فیشینگ با شماره تلفن

این حملات با شماره تلفن از جدیدترین کلاهبرداری‌های فیشینگ موبایلی است و بر سیستم امنیتی حساب‌های بانکی با احراز هویت دومرحله‌ای تمرکز دارد. مهاجمان اطلاعات شخصی مانند شماره تلفن، تاریخ تولد و ... را جمع‌آوری می‌کنند تا سیم‌کارت ما را به یک شرکت دیگر منتقل و مشخصات بانکی را دریافت کنند که کلاهبرداری مالی محسوب می‌شود.

ازآنجایی‌که فرآیند تغییر چندین ساعت یا چند روز طول می‌کشد، اگر متوجه شویم که تلفن نمی‌تواند عملکرد‌های اولیه مانند تماس یا ارسال پیامک را انجام دهد، می‌توانیم خود را دریکی از این موارد قرار دهیم، بنابراین کافی است با اپراتور مربوطه تماس بگیریم.

فیشینگ در شبکه‌های اجتماعی

پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا، جای تعجب نیست که شبکه‌های اجتماعی به اهدافی برای حملات فیشینگ تبدیل‌شده‌اند. در این حملات، مهاجمان می‌توانند به‌عنوان افراد مشهور، دوستان یا خانواده ظاهرشده تا ما را فریب دهند.

چه تماس قابل‌اعتمادی باشد و چه نباشد، باید هوشیار باشیم و هرگز داده‌ها یا اطلاعات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی با سایر مخاطبین در هیچ شرایطی به اشتراک نگذاریم. پس از اطلاع از این چهار حمله معروف فیشینگ که در بالا ذکر کردیم، امیدوارم همه شما یاد گرفته باشید که چگونه می‌توانیم از روش‌های مختلفی برای جلوگیری از این حملات در دستگاه‌های تلفن همراه خود استفاده کنیم./ پلیس فتا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 47204

ارسال نظر