صف وحشتناک 10 میلیون نفری برای 20 هزار خودرو!

قرعه‌کشی فروش فوق العاده ۴ محصول ایران خودرو در روز سه‌شنبه ۲۷ دی ماه منوط به تعطیل نبودن ادارات استان تهران است.

صف وحشتناک 10 میلیون نفری برای 20 هزار خودرو!

طرح فروش فوق‌العاده چهار محصول ایران‌خودرو رکورد تعداد متقاضیان را شکست؛ به‌طوری‌که برای ۲۰هزار خودرو تا ساعت ۲بعدازظهر دیروز ۹میلیون و ۲۵۰هزارنفر در قرعه‌کشی حضور یافتند. بازگشت دوباره شورای رقابت و به تبع آن انتظار تعیین قیمت جدید (دستوری) برای محصولات و همچنین پیش‌بینی عرضه تمام خودروها در بورس کالا، نشانه مشخصی بر تشدید انتظارات تورمی در بازار خودرو است. طبق محاسبه برنده یک پژو پارس در این قرعه‌کشی سودی معادل دستمزد حدود ۴۵ماه کارگر را کسب می‌کند.

قرعه کشی فروش فوق العاده ۴ محصول ایران خودرو در روز سه شنبه ۲۷ دی ماه منوط به تعطیل نبودن ادارات استان تهران است.

طرح فروش فوق‌‌‌العاده چهارمحصول ایران‌خودرو، رکورد تعداد متقاضی را به طرز عجیبی شکسته است. به نظر می‌رسد تورم انتظاری خودرو تنها دلیل ثبت چنین رکوردی است. بازگشت دوباره شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو و به تبع آن انتظار قیمت‌گذاری جدید خودرو و همچنین پیش‌بینی عرضه تمامی محصولات خودرویی در بورس‌کالا، متقاضیان را به این نتیجه رسانده است که در آینده‌‌‌ای نزدیک قیمت کارخانه‌‌‌ای خودرو افزایش خواهد داشت.

ایران خودرو اعلام کرد: با توجه به اینکه دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی باید در روند اجرای قرعه کشی حضور داشته باشند و مشخص نیست تعطیلات اخیر برای صرفه جویی در مصرف گاز تا چه زمانی ادامه دارد، تاریخ قرعه کشی محصولات ایران خودرو نیز همچنان نامشخص است.

همچنین کلیه واحدهای تولید، پشتیبانی و ستادی ایران خودرو به منظور صرفه جویی در مصرف گاز و برق امروز یکشنبه ۲۵ دی ماه نیز تعطیل می‌باشند.

ثبت نام فروش فوق العاده ۴ محصول ایران خودرو برای متقاضیان عادی، مادران دارای دو فرزند و بیشتر و دارندگان خودروهای فرسوده امروز (۲۵ دی ماه) به پایان می‌رسد. در این طرح فروش چهار محصول سورن‌پلاس دوگانه‌سوز، پارس سال سفارشی (ELX)، پارس سال سفارش با موتور XU ۷ P و راناپلاس برای سه گروه متقاضیان عرضه شده است.

بسیاری از متفاضیان واقعی و غیرواقعی ترجیح داده‌‌‌اند آخرین شانس‌‌‌ خود را برای خرید خودرو به قیمتی که در آذرماه سال گذشته تعیین شده بود، امتحان کنند. شاهد این تورم انتظاری، رکورد جدید تعداد ثبت‌نام در قرعه‌‌‌کشی جدید ایران‌خودرو است. در این طرح پیش‌‌‌فروش ۹میلیون و ۲۵۰‌هزار نفر (تا ساعت۲ بعدازظهر دیروز) برای عرضه تنها ۲۰‌هزار خودرو ثبت‌نام کرده‌‌‌اند. بنابراین از هر ۵/ ۴۶۲ نفر یک نفر موفق به خرید خودرو خواهد شد. به عبارت دیگر شانس هر ثبت‌نام‌کننده برای خرید خودرو تنها ۲/ ۰‌درصد است. بهتر است برای فهم بهتر این ارقام به مراحل قبلی قرعه‌کشی خودرو استناد کنیم. در مردادماه سال‌جاری ۱۰۴‌هزار خودرو در دومین مرحله قرعه‌کشی خودرو در سامانه یکپارچه عرضه شده بود، ۶میلیون نفر نیز در این مرحله ثبت‌نام کرده بودند که مشمول متقاضیان طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و همچنین طرح نوسازی خودروهای فرسوده نیز می‌شد. شانس هر فرد عادی که امتیاز ویژه‌‌‌‌‌‌ای برای خرید خودرو نداشت در این مرحله حدود یک به ۱۹۴نفر بود؛ رقمی که اکنون به حدود یک به ۵/ ۴۶۲نفر رسیده است.

سود خرید خودرو با حقوق یک کارگر

در طرح فروش فوق‌‌‌العاده، چهار محصول سورن‌پلاس دوگانه‌سوز، پارس سال سفارشی ELX، پارس سال سفارشی با موتور XU۷P و راناپلاس عرضه شده است. برای مثال به‌سراغ پژو پارس برویم. اگر شخصی آنقدر خوش‌‌‌شانس باشد که بتواند برنده یک‌پژو پارس ELX شود، برای خرید آن باید ۲۰۹میلیون و ۱۲۵‌هزار تومان به ایران‌خودرو پرداخت کند. این درحالی است که این خودرو روز گذشته در بازار به قیمت ۵۱۰میلیون تومان خرید و فروش می‌‌‌شد. بنابراین برنده این خودرو می‌‌‌تواند بیش از ۳۰۰میلیون سود کسب کند که معادل سود ۱۴۴درصدی است. این سود بادآورده و رانت توزیعی را با دستمزد سالانه یک‌کارگر مقایسه کنید.

یک کارگر با دو فرزند با همه حقوق از جمله حق مسکن و حق فرزند و... در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۸۰میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان دستمزد می‌گیرد. برنده یک‌پژو پارس در این قرعه‌کشی سودی معادل دستمزد حدود ۴۵ماه یعنی ۳سال و ۹ماه کارگر را کسب می‌کند. وقتی سیاستگذار به‌راحتی چنین رانتی را توزیع می‌کند، ثبت‌نام بیش از ۹میلیون نفر برای تنها ۲۰‌هزار خودرو اصلا جای تعجب ندارد. البته این تنها تعداد افرادی است که خود اقدام به ثبت‌نام خودرو کرده‌‌‌اند. بازار زیرزمینی خرید و فروش حواله نیز به‌قوت خود باقی است و حواله خودروهای عرضه‌شده در قرعه‌‌‌کشی از ۱۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. حواله پژو پارس که سود آن را مورد بررسی قرار دادیم، در این بازار سیاه حدود ۱۸۰میلیون تومان است.

علاوه بر این حتی مادر بودن نیز به ابزاری برای دلالان تبدیل شده است. همان‌طور که پیش از این نیز «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی به این موضوع پرداخته بود، تنها کدملی مادران دارای دو فرزند و بیشتر حدود ۱۵میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. علت این امر شانس بالاتر این مادران در قرعه‌‌‌کشی خودرو است که مطابق ماده ۱۲ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» ۵۰‌درصد از محصولات خودروسازان به آنها تخصیص پیدا می‌کند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 66633

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر