پیش‌بینی روزانه بورس برای فردا شنبه ۳ دی

بورس پاییز را به رنگ سبز تمام کرد و روند کلی رشد قابل توجهی را نشان می دهد. با این حساب هنوز هم محرک های خبری و بازارهای موازی بر بورس تاثیر گذار است. در این گزارش به حواشی مربوط به بورس می پردازیم.

پیش‌بینی روزانه بورس برای فردا شنبه ۳ دی

بورس در هفته آخر آذر ماه رشد و ریزش را همزمان تجربه کرد اما می‌توان به قاطعیت گفت میزان رشد بسیار چشمگیرتر و تاثیر گذارتر از حجم ریزش آن بود. بازار سرمایه در هفته آخر پاییز تغییر کانال شاخص کل را نیز تجربه کرد و از کانال یک میلیون و ۴۰۰ به کانال یک میلیون و ۵۰۰ رسید اما در ادامه هفته به جایگاه قبلی بازگشت. در نهایت شاخص کل بورس در پایان آذرماه با صعود ۰.۲۸ درصدی ضمن رشد ۴ هزار و ۱۰۴ واحدی توانست به ارتفاع یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحدی رضایت دهد.

مرحله اول واریز سود سهام عدالت در آخر پاییز

بعد از مدت‌ها اما و اگر توسط مسئولان، در نهایت عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نوید واریز سود سهام عدالت را در آخرین روز کاری بورس در آذرماه به سهامداران داد. بر همین اساس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از چهارشنبه ۳۰ آذرماه واریز سود به حساب بیش از ۴۳ میلیون و ۷۴۰ هزار نفر از سهامدار عدالت را آغاز کرده است و طبق گفته مسئولان مربوطه این ورایزی تا شنبه ادامه خواهد داشت.

باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد تفاوت مبلغ سودد واریزی به سهامدران عدالت اعلام کرد: علت اختلاف در مبلغ واریزی سود سهام عدالت افراد، به دلیل تفاوت در ارزش پرتفوی سهام آن هاست. سهامدارانی که پرتفوی سهام ۴۵۲.۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰.۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت می‌کنند.

مراحل واریز سود به حساب سهامداران عدالت توسط ۱۹ بانک آغار شده است و واریز سودها حدودا ۲۴ ساعت در شبکه بانکی زمان نیاز دارد. اگر خانواری هنوز سودی دریافت نکرده به این دلیل است که در صف انتظار دریافت سود قرار دارد و احتمالا این سود ظرف روز آینده به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

اثر یک تغییر مهم بر بازار سرمایه

هفته گذشته بعد از مدت‌ها انتظار خبر لغو شدن بازارگردانی اجباری برای ناشران بازار پایه فرابورس به گوش رسید. بر همین اساس، بسته اصلاحی سازمان بورس در خصوص بازارگردانی، در راستای انطباق فعالیت‌های بازارگردانی مطابق با استاندرادهای روز دنیا اجرایی خواهد شد.شرکت‌های بازارگردان از طرف سارمان بورس این اجازه را دارند که درخصوص نقد شوندگی نماد مورد نظر و همچنین جلوگیری از ایجاد روندهای کاذب صعودی و نزولی معاملات انجام دهند اما باید این موضوع هم مد نظر داشت که با وجود وظیفه بازارگردان‌ها و نقش آن‌ها در تعادل بازار هدف این‌گونه شرکت‌ها کسب سود همزمان با ایفای نقش است.

بنابراین نقش بازارگردان‌ها در بازار سرمایه ایجاد تعادل است و هر چقدر که این بازار قوی‌تر می‌شود، تقویت صندوق‌های بازارگردان واجب‌تر احساس می‌شود. وجود بازارگردان به ازای هر ورقه بهادار در بازار سرمایه امری ضروری و از مکانیزم‌های بازار سرمایه بوده و مطابق با مفاد دستورالعمل‌های پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، ناشران اوراق بهادار ملزم به داشتن حداقل یک بازارگردان هستند.

پیش بینی روند بازار بورس در هفته آینده

طبق نظر کارشناسان بازار سرمایه روند کلی بورس رو به رشد ارزیابی می‌شود. طبیعی است بعد از گذشت یک دوره صعود بازار نیاز به اصلاح پیدا کند اما کارشناسان وضعیت کلی بازار را مثبت پیش‌بینی می‌کنند. افزایش افسار گسیخته قیمت دلار و سکه در هفته‌های اخیر به برخی ثابت کرد که شاید بورس فضای مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاری باشد. با این حساب بازار بورس برای شروع زمستان با توجه به حضور خریدار در بورس، متعادل پیش بینی شده و بورس بازان امیدوارند سهام راه صعود را ادامه دهد.

منبع: گسترش نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 61707

ارسال نظر