ارقام عجیب در بهره وام نهضت ملی مسکن / سود ۱.۵میلیارد تومانی وام ۴۵۰میلیونی!

در حالی وزیر راه از برنامه‌ریزی برای پلکانی‌‌شدن بازپرداخت وام نهضت ملی مسکن خبر داده که سود وام ۴۵۰میلیونی در بازپرداخت ۲۰ساله حدود ۱.۵میلیارد تومان خواهد بود.

ارقام عجیب در بهره وام نهضت ملی مسکن / سود ۱.۵میلیارد تومانی وام ۴۵۰میلیونی!

در حالی وزیر راه از برنامه‌ریزی برای پلکانی‌‌شدن بازپرداخت وام نهضت ملی مسکن خبر داده که سود وام ۴۵۰میلیونی در بازپرداخت ۲۰ساله حدود ۱.۵میلیارد تومان خواهد بود.

طبق آنچه رستم قاسمی، وزیر راه‌وشهرسازی در حاشیه عملیات اجرایی ۴۱۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در استان قم خبر داده، وزارت راه‌وشهرسازی در حال توافق با بانک مرکزی برای پلکانی‌شدن بازپرداخت اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن است.

به گزارش تسنیم، وزیر راه در این‌باره گفته است:‌ «زمان بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است که در حال توافق با سازمان مدیریت و بانک مرکزی هستیم تا اقساط این طرح پلکانی و منطبق با توانمندی مردم تعیین شود. از سوی دیگر بخشی از این اقساط را دولت پرداخت خواهد کرد که هزینه‌های مردم کاهش پیدا کند. البته میزان این حمایت دولتی بعدتر اعلام خواهد شد.»

هفته گذشته نیز معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام اینکه نهضت ملی مسکن تنها طرح حمایتی کشور در تاریخ انقلاب است که مبلغ و سود تسهیلات در آن ثابت نبوده و مبتنی بر نیاز و توان خانوار تعیین می‌شود، گفته بود: «میزان تسهیلات از ۲۵۰ تا ۴۵۰میلیون تومان و نرخ بهره از ۵ تا ۱۸درصد متغیر است که یارانه نرخ بهره به همه اقشار به یک میزان پرداخت نمی‌شود.»

محمودزاده تاکید کرد: «تمرکز در مرحله اول این طرح دهک اول تا سوم و در مرحله بعدی تا دهک پنجم درآمدی است.»

اگر قرار باشد وام ۴۵۰میلیون تومانی با نرخ بهره ۵درصدی به متقاضیان نهضت ملی مسکن پرداخت شود، مبلغ قسط ماهانه این وام در سال اول ۲میلیون و ۳۲۰هزار تومان است.

این مبلغ در دوره پنجم (سال ۵) به ۲میلیون و ۶۱۱هزار تومان افزایش می‌یابد و در سال دهم به ۳میلیون و ۲۷هزار تومان می‌رسد. در سال پانزدهم میزان اقساط ماهانه به ۳میلیون و ۵۱۰هزار تومان و در سال بیستم میزان اقساط به ۴میلیون و ۶۹هزار تومان افزایش خواهد یافت.

در مجموع کل پرداخت و سود این تسهیلات به ترتیب ۷۴۸میلیون و ۲۹۸هزار تومان و ۲۹۸میلیون و ۲۹۸هزار تومان است.

اما اگر این وام با سود ۱۸درصد به متقاضیان نهضت ملی مسکن پرداخت شود، میزان اقساط ماهانه در دوره اول (سال نخست) ۶ میلیون و ۱۹هزار تومان و در سال پنجم ۶میلیون و ۷۷۵هزارتومان خواهد بود.

در سال دهم از دوره بازپرداخت ۲۰ساله مبلغ قسط ۷میلیون و ۸۵۴هزار تومان است. در ۱۲ ماه سال پانزدهم اقساط ماهانه وام ۴۵۰میلیون تومانی نهضت ملی مسکن ۹میلیون و ۱۰۵ هزار تومان خواهد بود. درنهایت در سال بیستم مبلغ اقساط به ۱۰میلیون و ۵۵۶هزار تومان افزایش می‌یابد.

در واقع متقاضی نهضت ملی مسکن پس از ۲۰ سال و در سال ۱۴۲۰ برای وام ۴۵۰میلیون تومانی با نرخ بهره ۱۸درصد یک‌میلیارد و ۹۴۱میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد کرد. سود این وام حدود ۱.۵میلیارد تومان است.

همچنین اقساط  وام ۲۵۰میلیون تومانی با نرخ بهره ۵درصد در سال اول حدود ۱.۳میلیون تومان، سال پنجم حدود یک‌میلیون و ۴۵۱هزار تومان، سال دهم حدود یک‌میلیون و ۶۸۲هزار تومان، در سال پانزدهم یک‌میلیون و ۹۵۰هزار تومان و در سال بیستم ۲میلیون و ۲۶۰ هزار تومان است.

کل بازپرداخت این وام در ماه دوازدهم سال بیستم ۴۱۵میلیون و ۷۲۱هزار تومان خواهد بود. کل سود این وام ۱۶۵میلیون و ۷۲۱هزار تومان است.

اقساط همین وام با نرخ بهره ۱۸درصد به ترتیب در سال اول ۳میلیون و ۳۴۴هزار تومان، سال پنجم ۳میلیون و ۷۶۴هزار تومان، سال دهم ۴میلیون و ۳۶۳ هزار تومان، سال پانزدهم ۵میلیون و ۵۸هزار تومان و در سال بیستم ۵میلیون و ۸۶۴هزار تومان است.

کل بازپرداخت این وام یک‌میلیارد و ۷۸میلیون تومان است،‌ یعنی سود حدود ۸۲۸میلیون تومانی برای وام ۲۵۰میلیون تومانی.

 

منبع: شهروندآنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 5435

ارسال نظر