متقاضیان مسکن ملی بخوانند | آخرین مهلت ثبت‌نام نهضت ملی مسکن

ثبت نام متقاضیان نهضت ملی مسکن ۱۵ روز تمدید شد.

متقاضیان مسکن ملی بخوانند | آخرین مهلت ثبت‌نام نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان  وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: ثبت نام برای  ۴۶۰ شهر که از ابتدا در طرح نهضت ملی مسکن جانمایی شده بودند، همچنان در سایت امکان پذیر است و این ثبت نام ۴۶۰ شهر برای آخرین بار  تا ۱۵ روز  بعد از ۳۰ آذر تمدید می‌شود.

او ادامه داد: برای سایر شهر‌هایی که به مرور به سامانه اضافه شدند ۲ ماه مهلت ثبت نام داده می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای هر شهر از زمان قرار گرفتن در سامانه، ۲ ماه مهلت ثبت نام وجود دارد که ممکن است برای برخی از شهر‌های ۴۰ روز باقی مانده باشد و ممکن است برای برخی ۲۰ روز که این زمان برای هر شهری متفاوت است.

محمودزاده بیان کرد: در حال حاضر این آخرین زمان مهلت ثبت نام است و تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر از ثبت نام کنندگان پالایش شده اند. از ابتدای دی ماه به مرور پیامک تایید به متقاضیان واجد شرایط ارسال خواهد شد و افراد باید به اقدام به تکمیل مدارک خود کنند.

او بیان کرد: تاکنون بیش از ۲ میلیون و  ۱۳۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند که با توجه به درخواستی که وجود دارد این ثبت نام‌ها همچنان ادامه دارد.

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان طرح ساخت مسکن دولت سیزدهم، با ادغام در طرح اقدام ملی مسکن قصد ساخت چهار میلیون واحد مسکونی برای افراد بدون مسکن را دارد.

۲ شرط مهم برای ثبت نام در مسکن ملی

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره تسهیل در شرایط ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن، گفت: مقرر است تا ۲ شرط از شرایط ثبت‌نام شامل سابقه مالکیت و سابقه سکونت، در شرایط ثبت‌نام متقاضیان سهل شود.

وی گفت: پیش‌تر سابقه مالکیت بیش از ۱۶ سال بود که به پنج سال کاهش می‌یابد و سابقه سکونت نیز به غیر از تهران در همه شهرها به یک‌ سال کاهش خواهد یافت.

محمودزاده همچنین از احتمال تمدید مهلت ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن بر اساس تقاضای مردم خبر داد و گفت: در شهرهایی که جدید به آمار قبلی اضافه خواهند شد به‌طور حتم ثبت‌نام در مهلت زمان مناسب انجام خواهد شد، اما در شهرهایی که از قبل ثبت‌نام انجام شده ممکن است این زمان افزوده نشود تا بتوانیم ثبت‌نام های متقاضیان را پالایش کرده و نتایج را به اطلاع متقاضیان برسانیم.

وی درباره ساماندهی بازار اجاره و روند بررسی و تصویب آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای، اعلام‌کرد: آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای در کمیسیون‌های زیربنایی دولت در دست بررسی است و چنان‌چه تعیین‌تکلیف شود در دولت می‌آید و قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف استانداران به عنوان رییس شورای مسکن استان موضوع تامین زمین است، ادامه‌داد: یکی از راهکارهایی که ‌می‌تواند به اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن منجر شود و به کار سرعت و کیفیت مناسب را بدهد، حمایت و پشتیبانی استانداران از طرح و چاره‌سازی برای رفع مشکلات تامین زمین در استان است.

او بیان‌ داشت: با تاکید رییس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی این امیدواری وجود دارد که در برخی از استان‌ها که مشکلاتی در اجرا وجود دارد، این موضوع مدنظر قرار گرفته و موانع در تحقق طرح نهضت ملی مسکن برطرف شود.

محمودزاده همچنین در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی، گفت: هم اکنون بیش از ۹۵۰ هزار واحد آماده اخذ تسهیلات در نظام بانکی وجود دارد که امید می‌رود در همراهی بانک‌ها روند تسهیلات دهی به متقاضیان مسکن سرعت یابد.

وی همچنین با یادآوری این مطلب که طبق تازه‌ترین آمار بیش از ۲ میلیون نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، بیشترین میزان مشارکت را مربوط به تهران دانست که شامل ثبت‌نام ۳۵۹ هزار واحد بوده است.

بیشتر بخوانید: جزییات جدید درباره مسکن ملی از زبان معاون وزیر راه

اعلام نتایج ثبت نام متقاضیان مسکن ملی

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از اعلام نتایج پالایش متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در دی ماه خبر داد.

محمودزاده گفت: بر اساس آئین‌نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن که ملاک‌عمل در تمامی طرح‌های حمایتی است، افرادی که واجد شرایط برای طرح نهضت ملی مسکن تلقی می‌شوند باید دارای ۴ شرط باشند که شامل عدم استفاده از امکانات دولتی در حوزه مسکن از اول انقلاب (فرم ج سبز)، عدم وجود مالکیت خصوصی از اول فروردین ۱۳۸۴، تأهل و سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضاست.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ادامه از تسهیل در شرایط ثبت‌نام خبر داد و اعلام کرد: بر اساس مصوباتی که به تازگی از دولت اخذ شد، دو شرط از این شروط تسهیل بیشتری پیدا کرد که شامل سابقه مالکیت خصوصی از بیش از ۱۶ سال به ۵ سال و همچنین کاهش سابقه سکونت در شهر موردتقاضاست. در خصوص سابقه سکونت تصمیم وزارت راه و شهرسازی بر این است که سابقه سکونت در کلانشهرها همان ۵ سال باقی بماند ولی در سایر شهرها این شرایط تسهیل شود و کاهش یابد.

محمودزاده ادامه داد: جدول و شرایط کاهش سابقه سکونت در شهرهای مورد تقاضا که توسط وزارت راه و شهرسازی بررسی و تعیین شده است به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی شرایط دریافت تسهیلات و مناطق دریافت تسهیلات برای متقاضیان تهرانی را نیز اعلام کرد و افزود: برای متقاضیانی که در شهر تهران متقاضی مسکن هستند در شرایط فعلی دو انتخاب وجود دارد. چنانچه متقاضیان تهرانی شرایط خودمالکی را انتخاب کنند از طریق گروهی و یا مشارکت با سازندگان تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی به آنها پرداخت می‌شود که می‌توانند نسبت به ساخت هم در بافت فرسوده و هم در سایر شهرها، اقدام کنند.

محمودزاده ادامه داد: متقاضیان تهرانی که بخواهند از تسهیلات دولتی استفاده کنند در شهرهای جدید اعلام شده امکان ثبت‌نام را دارند و تسهیلات به آنها پرداخت خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: هم‌اکنون برای تهرانی‌ها ثبت‌نام در سه شهر جدید در حال انجام است که بعد از پالایش و وارد شدن افراد، نتایج نهایی به آنها اعلام خواهد شد. برای این دسته از متقاضیان امکان استفاده از سقف ۴۵۰ میلیون تومان نیز به عنوان وام خودمالک مهیا است و می‌توانند با شرایط اعلامی از بانک‌های مختلفی تسهیلات را دریافت کنند.

محمودزاده میزان مشارکت بانک‌ها را برای ارائه تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن مناسب ارزیابی کرد و گفت: هم‌اکنون اکثر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در این طرح مشارکت دارند و تسهیلات ارائه می‌دهند.

وی در خصوص میزان استقبال از این طرح و آماری از میزان مشارکت اعلام کرد: تا امروز بیش از یک میلیون و ۹۰۰ خانوار در این طرح ثبت‌نام کردند که در این مرحله در حال پالایش اطلاعات آنها هستیم. تلاش خواهیم کرد تا اوایل ماه آتی نتایج پالایش به متقاضیان واجد شرایط اعلام شود تا مراحل بعدی ثبت‌نام را طی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: از آنجایی که این واحدها توسط بخش خصوصی احداث می‌شود و دولت سازنده نیست چنانچه آورده متقاضیان و منابع ساخت که شامل تسهیلات بانکی و آورده متقاضی است در موعد معین واریز شود حتماً این پروژه‌ها می‌تواند در زمان کوتاه‌تری تحویل بشود.

محمودزاده تصریح کرد: پیش‌بینی وزارت راه و شهرسازی برای تحویل واحدها حداقل یک سال و نیم تا دو سال است.

مهلت ثبت نام در نهضت ملی مسکن

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی از تمدید مهلت ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن تا پایان آذر ماه خبر داد و گفت: با توجه به استقبال و درخواست متقاضیان برای ثبت نام در شهرهای مختلف مهلت ثبت نام در این طرح تمدید شد.

او ادامه داد: تا‌کنون حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

گفتنی است مقرر شده ۲ شرط اساسی برای ثبت نام کنندگان این طرح حذف شود  که به زودی اعلام می شود . یکی از شروط سابقه سکونت است که برای همه شهر‌های کشور ۵ سال محاسبه نمی‌شود به ویژه افرادی که از شهر‌های بزرگ به شهر‌های کوچک می‌روند زمان به ۲ تا ۳ سال تقلیل خواهد یافت.

همچنین در خصوص سابقه مالکیت خصوصی نیز بر اساس آیین‌نامه قبل، افراد باید حداقل بیش از ۱۶ سال مالکیت نداشته باشند که این حداکثر به ۵ سال کاهش پیدا می‌کند.

در حال حاضر بیش از ۵۵۰ اراضی برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی تامین شده است.

وام مسکن ملی چقدر است؟

شورای عالی مسکن اخیراً تصویب کرده تا تسهیلات احداث واحد مسکونی ذیل قانون جهش تولید مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۳۵۰ میلیون تومان، در سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۰۰ میلیون تومان باشد.

تسهیلات مذکور به حساب سازنده واریز شده و پس از اتمام دوره ساخت، به خریدار منتقل شده که دوره بازپرداخت آن ۲۰ ساله و نرخ سود این تسهیلات ۹ تا ۱۲ درصد است.

این در حالی است که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیش از این اعلام کرده بود هنوز هزینه تمام شده ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن نهایی نشده و در صورتی که در پایان مراحل ساخت و ساز، هزینه تمام شده از رقم تسهیلات بیشتر شد، مابه التفاوت آن بر عهده متقاضی است و به عنوان آورده او محسوب می‌شود.

از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده آن دسته از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که به بانک‌های عامل برای تشکیل پرونده و افتتاح حساب معرفی می‌شوند، اگر در دهک‌های اول تا سوم باشند ۲۰ و سایر دهک‌ها ۴۰ میلیون تومان به عنوان مرحله اولیه آورده واریز کنند.

وزیر راه: فرمول هزینه ساخت را با کمک انبوه سازان تهیه می‌کنیم

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشست با انبوه سازان درباره بحث قیمت‌گذاری واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تصریح کرد: در کارگروه مشترکی شیوه‌نامه قیمتی تهیه می‌کنیم که هم انبوه‌ساز بتواند کار خود را انجام دهد و هم اینکه بتوانیم روندی را پیش بگیریم که فشار کمتری به مردم وارد شود.

طرح ملی مسکن؛ متری ۲.۷ میلیون تومان

در حالی هنوز فرمول هزینه تمام شده ساخت واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن تهیه نشده که پیش از این در طرح اقدام ملی مسکن رقم هزینه احداث هر متر مربع واحد مسکونی از سوی سازمان برنامه و بودجه، ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود که این رقم بر اساس فهرست بهای ۴ ماهه آخر سال گذشته (زمستان ۱۳۹۹) به متری ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

هر چند که بر اساس قراردادهای امضا شده میان یکی از دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی با انبوه سازان برای ساخت مسکن در شهرهای کوچک که به این نهاد واگذار شده بود، امکان محاسبه هزینه ساخت در پایان قرارداد وجود داشت که به گفته برخی متقاضیان طرح ملی مسکن در شهرهای کوچک، پیمانکار به آنها اعلام کرده بود که احتمال رسیدن هزینه تمام شده ساخت به متری ۵ میلیون تومان هم وجود دارد.

قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن متری چند؟

از برآیند اظهارات مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی چنین برمی آید که در صورت اتمام ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن با رقمی بالاتر از رقم تسهیلات مصوب شورای عالی مسکن، متقاضی می‌بایست مابقی آن را تأمین کند.

به عنوان مثال اگر هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند که یکی از ۵ شهری است که در حال حاضر در سامانه ثمن (سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن) برای تهرانی‌ها امکان انتخاب وجود دارد، برای واحدهای ۱۰۰ متری به متری ۵ میلیون تومان منتهی شود، متقاضی باید علاوه بر بازپرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی، آورده ۵۰ میلیون تومانی نیز واریز کند.

هر چند که با توجه به قیمت مصالح خصوصاً سیمان و میلگرد و نیز دستمزد نیروی انسانی، برخی انبوه سازان از احتمال افزایش قیمت تمام شده ساخت به متری ۶ میلیون تومان خبر می‌دهند.

در این صورت متقاضی باید ۱۵۰ میلیون تومان به عنوان آورده خود علاوه بر تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی پرداخت کند که مجموعاً به ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

قیمت فروش واحدهای مسکن مهر پرند و هشتگرد کمتر از وام نهضت ملی مسکن

این هزینه‌ها در حالی است که در حال حاضر واحدهای مسکن مهر پرند با ارقام ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان از ۷۵ تا ۱۰۰ متر در حال فروش هستند.

آپارتمان نوساز ۸۲ متری در پرند با پارکینگ و آسانسور ۳۰۰ میلیون تومان (متری ۳ میلیون و ۶۵۹ هزار تومان)، ۹۰ متری نوساز ۴۸۷ میلیون تومان، ۷۵ متری ۳۳۰ میلیون تومان، ۷۲ متری یک سال ساخت ۳۶۵ میلیون تومان و… در پلتفرم‌ها برای عرضه فایل شده اند.

در بسیاری از این فایل‌ها، فروشنده، قیمت عرصه (زمین) را نیز به شرکت عمران شهر جدید پرند پرداخت کرده است و این نرخ‌ها با احتساب هزینه عرصه، محاسبه شده اند؛ این در حالی است که در نهضت ملی مسکن، هزینه تمام شده ساخت بدون احتساب قیمت زمین محاسبه خواهد شد و اراضی در قالب ۹۹ ساله به خریدار عرضه می‌شوند.

در شهر جدید هشتگرد نیز واحدهای آپارتمانی مسکن مهر از ۲۵۰ تا ۳۵۰ و برخی واحدهای ویلایی از ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان در حال عرضه هستند.

همچنین آپارتمان‌های تحویل گرفته شده و کلیدنخورده مسکن مهر پردیس نیز با ارقامی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان (برخی فازها) به فروش می‌رسد.

مثلاً واحد ۸۷ متری یک سال ساخت فاز ۱۱ با آسانسور، پارکینگ و انباری ۶۸۵ میلیون تومان، واحد ۸۷ متری تحویل امسال فاز ۱۱ به قیمت ۷۸۰ میلیون تومان، واحد ۸۸ متری فاز ۱۱ تحویل سال جاری ۶۵۰ میلیون تومان و… از سوی دارندگان این واحدها فایل شده است./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3303

ارسال نظر