نحوه خرید خودرو از بورس چگونه است؟ + روش ثبت نام

نحوه کار بورس کالا چه برای تعیین قیمت خودرو و چه هر کالای دیگری به این شکل است که کارشناسان بعد از بررسی‌های لازم برای کالای مربوطه یک قیمت مشخص تعیین می‌کنند. همانطور که گفتیم هدف از عرضه خودرو در بورس کالا این است که خریداران خودرو بتوانند این محصولات را با قیمت بهتر تهیه کنند.

نحوه خرید خودرو از بورس چگونه است؟ + روش ثبت نام

برای تنظیم بازار آشفته خودرو در سال‌های اخیر راه‌حل‌های زیادی پیشنهاد شده است. یکی از آن‌ها عرضه خودرو در بورس کالا بود که البته از مرداد امسال این قابلیت در بورس فراهم شده است. اگرچه از نظر سیاست‌مداران این کار برای فروش خودروهای تولید داخل به قیمت مناسب و منصفانه انجام می‌شود، اما باید منتظر تأثیر آن بر بازار بود. در اینجا قصد داریم که درباره بورس کالا و نحوه خرید ماشین در بورس صحبت کنیم.

بورس تنها یکی از بازارهای مالی کشور است که خود انواع گوناگونی دارد. این بازار شامل فرابورس، بورس اوراق قرضه، بورس انرژی و بورس کالا می‌شود. در اینجا هدف ما بررسی نحوه خرید و ثبت نام خودرو در بورس کالا خواهد بود، زیرا در این بازار تولید‌کنندگان کالاهای مختلف محصولات خود را به اشکال گوناگون عرضه می‌کنند.

نحوه کار بورس کالا چه برای تعیین قیمت خودرو و چه هر کالای دیگری به این شکل است که کارشناسان بعد از بررسی‌های لازم برای کالای مربوطه یک قیمت مشخص تعیین می‌کنند. همانطور که گفتیم هدف از عرضه خودرو در بورس کالا این است که خریداران خودرو بتوانند این محصولات را با قیمت بهتر تهیه کنند.

اما برای خرید و ثبت نام خودرو در بورس کالا مانند دیگر بازارهای بورسی باید در این سامانه عضو شوید. با عضویت در این سامانه به شما یک کد بورس کالا تعلق می‌گیرد که از طریق آن می‌توانید برای ثبت نام ماشین در بورس کالا اقدام کنید. برای اینکه بتوانید کد بورس کالا را دریافت کنید، باید طبق مراحل زیر پیش بروید.

۱٫ اولین کاری که باید انجام دهید ثبت‌نام در سامانه سجام است.

۲٫ پس از احراز هویت در این سامانه باید فرم مربوط به حساب وکالتی بورس (فرم موجود را پر کرده و آن را چاپ کنید) را دریافت کرده و برای طی کردن سایر مراحل به بانک مراجعه کنید.

۳٫ در ادامه باید در سامانه انبارها عضو شوید.

۴٫ مرحله بعد نوبت به ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت می‌رسد. در این سامانه باید تعیین کنید که قصد خرید چه نوع کالایی را دارید. این کار پس از دریافت کد نقش و وارد کردن اطلاعات لازم در سامانه امکان‌پذیر است.

۵٫ در نهایت پس از طی کردن مراحل فوق باید در سامانه اوراق بهادار کارگزاری عضو شوید.

مدارک لازم برای خرید و ثبت نام خودرو در بورس کالا

اگر قصد خرید و ثبت نام خودرو در بورس کالا دارید، باید قبل از طی کردن مراحل عضویت در سامانه‌های مختلف، مدارک لازم را جمع‌آوری کنید. برخی از این مدارک اجباری و تعدادی از آن‌ها اختیاری است. به همین دلیل ما در اینجا به ذکر مدارکی می‌پردازیم که شما باید حتماً تصویر آن‌ها را از قبل آماده کرده باشید.

• تصویر صفحات اول، دوم و آخر شناسنامه

• تصویر جلو و پشت کارت ملی جدید یا قدیم (امکان استفاده از رسید ثبت‌نام کارت ملی جدید وجود دارد)

• انجام امضاء در یک صفحه سفید و ارائه تصویر آن

• ثبت اثر انگشت در یک صفحه سفید و ارائه تصویر شفاف و واضح از آن

معرفی خودروهایی که در بورس خواهند بود

تا اینجا به بررسی نحوه خرید و ثبت نام خودرو در بورس کالا پرداختیم. اما سؤال اصلی این است که چه خودروهایی در این بازار عرضه می‌شوند؟ با توجه به سیاست‌های تعیین شده قرار است خودروهای متفاوتی در بورس عرضه شوند.

برای مثال خودروسازی سایپا قرار است در این بازار خودروهای شاهین، کوییک اتوماتیک و کوییک دنده‌ای را عرضه کند. هرچند در ادامه تعداد این خودروها و روند حذف آن‌ها از قرعه‌کشی را انجام خواهد داد.

از طرف دیگر خودروهایی که قرار است در طرح واردات در بازار عرضه شوند نیز از طریق بورس کالا در اختیار مشتریان قرار خواهند گرفت. برای اطلاع از لیست این خودروها باید ببینیم که چه مدل‌ اتومبیل‌هایی مجوز ورود به کشور را دریافت می‌کنند.

در این بین اما ایران خودرو تنها به فروش و عرضه هایما پرداخته است. البته این شرکت اعلام کرده که خودروهای دیگری از جمله پژو پارس و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در آینده از طریق بورس کالا در اختیار مشتریان قرار خواهند گرفت. به این ترتیب با حذف دلالی، قیمت خودروهای تولید داخل به‌صرفه‌تر و منصفانه‌تر می‌شود.

نکته جالب در این ماجرا شرط وزارت صمت برای عرضه خودرو در بورس کالاست. بر این اساس گفته می‌شود که تنها ۲۰ درصد تولیدات شرکت‌های خودروسازی قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند. با این اوصاف اگر چنین شرایطی ادامه داشته باشد و سایر خودروهای پرتیراژ به بازار عرضه نشوند، به نظر نمی‌رسد که بورس کالا هم تأثیر زیادی در تنظیم بازار خودرو داشته باشد. اگرچه کمی بعد با انجام جلسات متعدد این محدودیت از سوی وزارت صمت حذف شد. اما برخی دیگر از خودروهای عرضه شده در بورس کالا شامل موارد زیر می‌شوند.

• فروش فیدلیتی و دیگنیتی

• خودروهای لاماری و دایون

• وانت دوکابین کاپرا

• کامیونت ۶ تن فاو تایگر Tiger V))

• کامیون فورس و امپاور

• کشنده تک محور CA ۴۱۸۰))

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی عرضه خودرو در بورس کالا و نحوه خرید ماشین در بورس اشاره کردیم. اگرچه آینده این طرح همچنان مبهم است، اما شاید در کنار واردات خودروهای خارجی بتوان هنوز نسبت به بهبود بازار خودرو امیدوار بود.

منبع: خودرو 45

دیگر رسانه ها

کدخبر: 39904

ارسال نظر