خبر خوش محسن رضایی چه شد / گلایه مردم از وعده های یارانه ای دولت

درحالی که در حالی آذرماه رو به پایان است این سوال مطرح است آیا صحبت های محسن رضایی که وعده داده بود در آذرماه خبر خوبی به گوش هموطنان می رسد وعده ای پوچ بود یا اینکه محقق می شود

خبر خوش محسن رضایی چه شد / گلایه مردم از وعده های یارانه ای دولت

خبر خوب محسن رضایی در آذر ماه چه شد؟ محسن رضایی دهم آبان ماه گفته بود که "برای کنترل گرانیها، ستاد تنظیم بازار شکل گرفته و اکنون در همه استانها مستقر شده است و برای جبران هزینه هایی که به زندگی مردم تحمیل شده است نیز برنامه ریزی هایی انجام شده و امیدوارم در این زمینه در آذرماه خبرهای خوشحال کننده ای برای مردم داشته باشیم."

درحالی که در حالی آذرماه رو به پایان است  این سوال مطرح است آیا صحبت های محسن رضایی که وعده داده بود در آذرماه خبر خوبی به گوش هموطنان می رسد وعده ای پوچ بود یا اینکه محقق می شود .

اما در آذرماه قیمت دلار و سکه بالا رفت ، بازار خودرو برهم خورد و قیمت ها بالا رفت و فروش نیز در وضعیت نامشخص قرار گرفت و بازار سهام نیز روزهای خوشی نداشت. درحالی که دولت هر روز یک وعده اقتصادی می دهد مردم این پرسش را دارند که چرا دولت و اعضای اقتصادی دولت برنامه ای مشخص برای یارانه و تورم ندارند و هر روز یک وعده اقتصادی میدهند .

گمانه زنی ها درباره خبر خوش محسن رضایی

خبر خوش اقتصادی که رضایی وعده داد چیست؟از همان لحظه که محسن رضایی وعده داد گمانه های زیادی دراین خصوص مطرح شد . از بازار مسکن و یارانه گرفته تا بازار خودرو و بورس و...همه گونه احتمال مطرح شد اما بیشترین احتمال از  اظهارات رضایی  این بود که اتفاق اقتصادی در حوزه معیشت رخ خواهد داد.

یک گمانه پرداخت کارت اعتباری یارانه 

از آن زمان تا به امروز در رسانه های مختلف گمانه زنی ها در خصوص این خبر خوب گسترش یافته است و اکثر گمانه زنی ها به این موضوع بازمی گردد که دولت در نظر دارد با اعطای کمکی از جنس یارانه و یا کارت رفاهی به بهبود معیشت اقشار دهک های ضعیف جامعه کمک کند؛ چرا که از مدت ها قبل سید ابراهیم رئیسی وعده داده است که به ۵ دهک اول جامعه کارت رفاهی پرداخت می شود و بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض الحسنه با کارمزد دو درصد اختصاص یابد.

بیشتر بخوانید :واریز یارانه، تعیین حقوق کارمندان و پرداخت حقوق بازنشستگان؛ سه اتفاق مهم اقتصادی هفته آینده

برآوردهای صورت گرفته پیش بینی می کند که منظور دولت از ۵ دهک اول هدف کارت اعتباری معیشتی خانوار همین ۴۲ میلیون نفر باشند. البته دولت به حدود ۳۴ میلیون نفر یارانه ۱۰۰ هزار تومانی پرداخت کرد. همچنین در آذر پارسال مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا را پرداخت کرد که در آن زمان هفت میلیون خانوار مشمول این طرح حمایتی شدند.  تاکنون خبر قطعی از این وعده محسن رضایی منتشر نشده و مشخص نیست که دقیقاً دولت قرار است در آذرماه چه اقدامی را برای بهبود معیشت مردم انجام دهد.بسیاری از کاربران در تماس با ما نسبت به نحوه اطلاع رسانی درباره پرداخت یارانه و وعده دولت و نیز میزان آن گلایه دارند 

گمانه جدید : یارانه 140 هزار تومانی در سال 1401 برای خانوارهای ایرانی

دولت با ساماندهی پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای سال ۱۴۰۱، یکصدهزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و ضعیف جامعه در نظر گرفته است.

این مطلب را هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد تایید کرده و درباره ساماندهی پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی گفته است: مبلغ یکصد هزار میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه سال آینده برای حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای حمایت از این اقشار باشد.

با این حال، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود تاکید کرده است: ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود بلکه شیوه پرداخت آن تغییر خواهد کرد، یعنی یارانه به اقشار آسیب پذیر تعلق خواهد گرفت.براین اساس این گمانه ها این احتمال مطرح است که در بودجه سال آینده یارانه جدیدی از محل ارز4200 تومانی تعیین شود 

آیا مردم سهامدار شرکت‌های دولتی می‌شوند؟

گمانه بعدی تامین کسری بودجه دولت از طریق عرضه اولیه شرکت‌های دولتی در بورس است که به زعم دولت می‌تواند موجب کاهش تورم شود.با توجه به این که دولت با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبه روست، احتمالا خبر خوب دولت درباره تامین کسری بودجه باشد.

پیگیری‌ها نشان می دهد که دولت قصد دارد بخشی از کل کسری بودجه خود را از طریق فروش اموال مازاد دولت و عرضه اولیه در بورس تامین کند. یک گمانه دیگر برای خبر خوب معاون اقتصادی رئیس جمهور جبران کسری بودجه دولت به طریقی‌ست که منجر به افزایش تورم نشود. در شرایط مردم می‌توانند با خرید عرضه اولیه‌های شرکت‌های دولتی سهامدار بورس شوند.

امروز نیز رییس جمهوری گفت : تصمیم گرفته شد در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار و اختیار لازم به استان‌ها واگذار شود تا بتوانند تحول و پیشرفت متناسب با هر استان را رقم بزنند.پیش از این نیز در دولت دوازدهم موضوع گشایش اقتصادی مطرح شد. دولت روحانی قصد داشت با فروش نفت در بورس بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند اما سهامداران از طرح دولت استقبالی نکردند.

باید منتظر ماند که روز یکشنبه سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور در مجلس و هنگام ارایه بودجه سال 1401 چه برنامه ای را برای معیشت مردم و پرداخت یارانه دارد . نقشه اقتصادی دولت در روزیکشنبه کمی شفاف خواهد شد و شاید وعده محسن رضایی هم تحقق یابد و یک خبر خوش داده شود باید تا آن روز صبر کرد .

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3851

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر