اختلاف تازه بین بازنشستگان و تامین اجتماعی | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کی انجام می شود؟ | جزییات مبلغ

به روایت تشکل‌های صنفی بازنشستگی، از مجموع کل عایدی که قرار بود با اجرای برنامه متناسب‌سازی نصیب کارگران بازنشسته شود، ۲۵ درصد باقیمانده است. طبق تکلیف قانونی دولت باید آن را اعمال کند. علاوه براین، با توجه به تمدید قانون برنامه ششم توسعه برای یک بار دیگر، مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی باید ضمن پرداخت این طلب، برای یکبار دیگر متناسب‌سازی را به عنوان یکی از مفاد این برنامه از نو اجرا کند.

اختلاف تازه بین  بازنشستگان  و تامین اجتماعی | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کی انجام می شود؟ | جزییات مبلغ

 متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید ؟مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان این سازمان روایتی متفاوت از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دارند. اختلاف میان این دو روایت به حدی است که به نظر می‌رسد این سازمان به زودی در رابطه با مستمری‌بگیران خود با چالش جدیدی غیر از چالش افزای ش ۱۰ درصدی حقوق آنها روبرو می‌شود.

یکی از مطالبات تسویه نشده بازنشستگان تامین اجتماعی، بخش اجرا نشده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است که از زمان اجرا در اسفند سال ۹۹ تاکنون معطل مانده است.

به روایت تشکل‌های صنفی بازنشستگی، از مجموع کل عایدی که قرار بود با اجرای برنامه متناسب‌سازی نصیب کارگران بازنشسته شود، ۲۵ درصد باقیمانده است. طبق تکلیف قانونی دولت باید آن را اعمال کند. علاوه براین، با توجه به تمدید قانون برنامه ششم توسعه برای یک بار دیگر، مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی باید ضمن پرداخت این طلب، برای یکبار دیگر متناسب‌سازی را به عنوان یکی از مفاد این برنامه از نو اجرا کند.

اختلاف بر سر افزایش حقوق مستمری‌بگیران

البته این ماجرا به پیش از جنجالی شدن نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ مربوط است. در حقیقت این روزها در سایه روزه سکوت مجلس، اختلاف نظر میان دولت و بازنشستگان بر سر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان به شدت سابق برقرار است. در نتیجه کمتر راجع به طلب پرداخت نشده متناسب‌سازی صحبت می‌شود.

با این حال مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تازگی راجع به بخش اجرا نشده متناسب‌سازی، صحبت‌های داشت که با توقع بازنشستگان متفاوت بود. به صورت مشخص در روایتی که ایلنا آن‌ را از زبان میرهاشم موسوی آورده، آمده است: «این ۲۵درصد باقی‌مانده درست است ولی ۲۵درصد مزبور مربوط به زمان برقراری حقوق است. عددی که از این ۲۵درصد روی حقوق مستمری تاثیر می‌گذارد چیزی بین چهار تا پنج درصد است. به صورت جدی پیگیر اعمال تاثیر همین ۲۵درصد باقی‌مانده در سال جاری هستیم و این موضوع حق بازنشستگان است. ما نیز اعلام کردیم که انشاالله باید برای سایر سطوح بای اعمال شود.»

واضح است که در این روایت، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی چیزی از بخش دوم خواسته کارگران بازنشسته نمی‌گوید. این یعنی اینکه سازمان خود را مکلف نمی‌داند تا در چارچوب تمدید یک ساله قانون برنامه ششم توسعه، قانون متناسب‌سازی را یکبار دیگر اجرا کند.

 متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، اتفاقی بود که عاقبت بعد از فراز و فرود فراوان در انتهای سال ۹۹ انجام شد. در هر نظام اقتصادی، مستمری بازنشستگی به دلیل تورم سالیانه ‌به مرور ارزش اولیه خود را از دست می‌دهد. با توجه به تکرر نوسانات اقتصادی در ایران، مساله زوال حقوق بازنشستگان شیب شدیدتری دارد.

این به معنی آن است که اگر کارمند یا کارگری ۱۰ سال پیش با دریافت مستمری قابل قبولی بازنشسته شده بود، حالا حقوق بازنشستگی او دیگر ارزش سابق را ندارد. حتی در مقایسه با کارگر یا کارمند هم‌رتبه دیگری که در سال‌های بعد از او بازنشسته می‌شود، به صورت چشمگیری کمتر است.

نتیجه این وضعیت اجرای برنامه‌های ادواری متناسب‌سازی از سوی دولت‌هاست. زیرا باتوجه به ماهیت اجتماعی و بین‌النسلی صندوق‌های بازنشستگی، دولت‌ها در قبال استمرار فعالیت این صندوق‌ها مسئولیتی تضامنی دارند.

بر همین اساس بود که یک نوبت در انتهای دهه ۸۰ و نوبت دوم در انتهای دهه ۹۰ دولت‌های وقت به ترتیب برنامه‌های موسوم به همسان‌سازی و متناسب‌سازی را اجرا کردند تا از محل منابعی غیر منابع این صندوق‌ها امکان ترمیم قدرت خرید بازنشستگان را فراهم کنند.

با توجه به تفاوتی که بین دیدگاه‌های بازنشستگان و مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد، به نظر می‌رسد سوای از مساله افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان در سال ۱۴۰۱، تامین اجتماعی در رابطه با اجرای قانون متناسب‌سازی نیز به زودی با چالش دیگری روبرو می‌شود.

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 30650

  • بازتشسته

    باسلام خبر گزاری محترم به نکته دورستی اشاره کردید 25درصد مربوط سال 1400میباشد که طلب داریم که باید تمامن پرداخت شود ولی بابت سال1401مجلس 90هزار میلیار تومن تصویب کرده از محل بدهی دولت به سازمان بتواند متناسب سازی را انجام دهد طبق برنانه ششم نسبت به سال برقراری مستمری

  • سعید

    چرا باید بازنشستگان تامین اجتماعی توی هوای گرم وطاقت فرسا ی بالای ۵۰درجه خوزستان به خیابان بریزن برای گرفتن حق خودشان این آخر عاقبت یک عمر کار وتلاش. واقعا که

  • ناشناس

    دولت محترم وتامین اشتباهی دستشان باهم دریک کاست واضح تراین

  • ناشناس

    فعلاً شمشیر را از رو بسته‌اند و قدرت خرید بازنشستگان نسبت به زمان بازنشستگی به یک پنجم تقلیل یافته (بازنشستگان دهه هشتاد)خدا خودش رحمی کند از اینها دیگی گرم نمیشود

  • بازنشسته

    پس با این حال :
    " این قصه سر دراز دارد "

  • مجیدمستمری بگیر

    باسلام،خیلی جالب هست که حقولبازنشستگان تاوقتی نسبت به هم حسادت میکنندچراکه او بنده خدا که با سه میلیونوخورده ای باسختی زندگی می گذرانند، تاز حقوقشان به پنج ونیم رسید ،سال قبل که همسانسازی شد ندیدند که فقط حقوق کسانی که بالا بود بالاتر رفت طرف ۵میلیون میگرفتم شد ۱۱میلیون ،امسال اصلا نباید حقوق بیست میلیون به بالا روببرن چه برسد که ۳۸درصد یعنی از دریافتی کل حقوق یک حداقل بگیر هم ۲میلیون بیشتر میشوددرست شاید مقداری حق بیمه بیسر داده باشد ولی نکه این قدر تفاوت ،ما چون آزاد پرداخت کردیم وحق بیمه بیشتری نسبت به کارگری دادیم ولی از مزایای کمتر وحقوق کمتری برخورداریم ،بااین حال کار درست امسال دولت انجام داده

  • محمد

    دولت قانون ماده۹۶تامین اجتماعی مصوبه ای که خودش درشورایعالی کارامضاکرد راقبول نداردو۳۸درصدراباوقاحت بی قانونی ۱۰درصدکرد حالافکرمیکنیدسازمان زیربار۲۵درصدمتناسبسازی برود بعیداست

  • ناشناس

    این حرف اقای هاشمی که پرداختی های بازنشسته هاشامل ضریب همسان سازی است.یک چیزمن درآوردی است.

  • مهران

    راستش دیگر از این همه کش وقوس بر سر در واقع این مبالغ ناقابل که دریافت میکنیم خسته شدیم و جالبتر اینکه بیمه تامین اجتمایی که باید حداقل جانب ما را به عنوان اینکه 30 سال یابیشتر حق بیمه به سازمان دادیم بگیرد و به چشم صاحبان اصلی بنگرد جانب دولت را میگیرد نمیدانم شاید در خفا به دولت هم خط بدهند و این سازمانی که با پول ما و کارفرما به این بزرگی رسیده است و سهم ما بازنشسگان همان حقوق ناجیز است که متاسفانه باید از آن هم بزنند. فقط خدا به این درد و رنجی که میکشیم واقف است وبس.

  • سعید خسروی مقدم

    اقایان محترم و رئیس سازمان تامین اجتماعی چالش وجود ندارد طبق قانون صندوق بازنشستگی افزايش طبق مصوبات شورای عالی کار و هیئت امنای تامین اجتماعی اجرا و سپس‌ ۲۵ درصد ومتناسب سازی اجام و خنم کلام طبق مصوبات اجرا گردد

  • احمد

    حقوق مسئولان بدلیل قانون مدیریت خدمات کشوری که باید حداکثر هفت برابر حداقل بگیران باشه با افزایش ۵۷٪حداقل بگیران اینها هم خودکار حقوقشان ۶۰٪اضافه شد(۱۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان) انوقت سایر سطوح بازنشستگان کارگری ۱۰٪.واقعا ظلمه:ما بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی سایر سطوح،حداقل طی سی سال آنهمه حق بیمه زیاد واریز کردیم حالا کمترین پرداخت کنندگان ۵۷٪ وما ۱۰٪حقوق اضافه بشه حتی از لحاظ ریالی هم کمتر پس عدالت کجاست

  • ناشناس

    مگه قرار نبود حداکثر تا ۲۳ تیر قالیباف نظرشو در مورد لغو مصوبه افزایش ده درصدی حقوق دولت اعلام کنه پس چرا غیبش زده و خودشو زده به اون راه و چیزی نمیگه.معلومه که دولت و مجلس در خوردن حق بازنشسته ها با هم تبانی کردن ولی بازنشسته ها ولتون نمیکنن!!!!!

  • بازنشسته

    آقایان دوستان شمارا به خدا دیگه طاقتتمون تموم شده واقعا داریم از نظر روحی به مشکل میخوریم بابا مگه ما چقدر دیگه میخوایم عمر کنیم بابت پول ازقبل پس اندازه شده خودمون مارو اینقدر اذیت نکنید خدا رو خوش نمیاد شک نکنید چوبشو میخورید

  • ناشناس

    باسلام ، مهره دوم میر هاشم موسوی است ، که مطالبات باز نشستگان را از بین ببرد، خدایی این آدم ها را از کجا می‌آورید، کسی که ماده 96 و ۱۱۱ را به نفع دولت ،تغییر دهد ، بس است این همه سیاه بازی ؟

ارسال نظر