طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران چه مزیت‌هایی دارد؟

بارها بارها اخبار متعدد درباره طرح طبقه بندی مشاغل را شنیده اید. اما بسیاری از کارگران از این موضوع بی اطلاع هستند

طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران چه مزیت‌هایی دارد؟

همه کارگران در کارگاه های مشمول قانون کار باید با طرح طبقه بندی مشاغل تطبیق یابند. اما طرح طبقه بندی چیست؟

 بارها بارها اخبار متعدد درباره طرح طبقه بندی مشاغل را شنیده اید. اما بسیاری از کارگران از این موضوع بی اطلاع هستند.

طرح بندی مشاغل چیست ؟

در طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه‌ها، کارگران بر اساس تحصیلات، تجربه و مهارتی که دارند دستمزد بیش تری دریافت کنند.

در این طرح برای ساده کردن کار ضریب ۱ در نظر گرفته می‌شود و شغل‌ها باتوجه به پیچیدگی و مهارت‌های مورد نیاز ضرایب بیش‌تری می‌گیرند همچنین هر چه سابقه فرد بیش‌تر شود گروه شغلی او بالاتر می‌رود یعنی نسبت به  دستمزد  ساده‌ترین کار باید درصد بیش‌تری مزد بگیرد پایین‌ترین مزد همان دستمزدی است که توسط وزارت تعاون،کار و  رفاه اجتماعی  هر ساله اعلام می‌شود بنابراین اگر این طرح اجرا شود کارگاه‌ها از این حالت که  حداقل دستمزد  را به تمام کارکنان خود بدهند خارج می‌شوند.

طرح طبقه بندی مشاغل به این منظور است که کارفرما نتواند برای تمامی اعضاء لیست بیمه با عنوان کارگر ساده بیمه رد کند. کارگران برحسب وظیفه شغلی، ریسک‌های کار، بدی آب وهوا، مأموریت، سختی کار، ضریب خورده، رتبه‌های شغلی متفاوتی دارند؛ بنابراین طبق رتبه شغلی افراد تحت لیست بیمه، کارشناس اداره کار، ضریب شغلی را در نظر می‌گیرد و طرح طبقه بندی را یادداشت می‌کند. سپس کارفرما باید توسط کانون اداره کار، طرح نوشته شده را تائید کند و سپس در سایت اداره کار بارگذاری کند.

به منظور استقرار مناسبات صحیح کارگاه با  بازار کار  در زمینه مزد و مشخص بودن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل مختلف در‌ کارگاه کارفرمایان مشمول این  قانون  موظفند با همکاری کمیته طبقه‌بندی مشاغل کارگاه و یا موسسات ذی‌صلاح، طرح طبقه‌بندی مشاغل را تهیه کنند و پس از تایید وزارت کار و امور اجتماعی به مرحله اجراء درآورند.

‌تبصره ۱ - وزارت کار و امور اجتماعی دستورالعمل و آیین‌نامه‌های اجرایی طرح ارزیابی مشاغل کارگاه‌های مشمول این ماده را که ناظربه تعداد‌کارگران و تاریخ اجرای طرح است تعیین و اعلام خواهد کرد.

 

طرح طبقه بندی مشاغل و چه مزیتی برای کارگران دارد؟

بر اساس قانون واحد‌هایی که ۵۰ کارگر یا بیش‌تر دارند باید این طرح را در کارگاه خود اجرایی کنند همچنین اگر کارگاه اصلی دارای طبقه‌بندی مشاغل باشد همه‌ی پیمانکاران با هر نوع کاری که انجام می‌دهند و هر تعداد کارگری که دارند مشمول اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند.

پس از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگرانی که مدرک تحصیلی لازم را ندارند، اما تجربه دارند و می‌توانند از تجربه خود در کار استفاده کنند سابقه خدمت تجربی می‌تواند جایگزین کمبود تحصیلات آن‌ها شود البته مشاغلی که نیاز به مدرک تحصیلی خاصی دارنداز این قاعده مستثنی هستند.

مزایای پرداختی در طرح طبقه‌بندی مشاغل حق مسکن، بن خوار و بار، حق اولاد، هزینه ایاب و ذهاب و انواع  عیدی  و پاداش که به کارگران تعلق می‌گیرد است.

در مواد ۴۸ و ۴۹ قانون کار هدف از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه ها جلوگیری از بهره کشی از کار دیگری و استقرار مناسبات صحیح کارگاه با بازار کار در زمینه مزد و نیز مشخص بودن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل مختلف در کارگاه عنوان شده است. در دو نوع از کارگاه ها اجرای طرح طبقه بندی مشاغل موضوع مواد ۴۸ و ۴۹ قانون کار الزامی است:

۱- کارگاه های دارای ۵۰ نفر کارگر و بیشتر

۲- شرکت های خدماتی (پیمانکاری و تامین نیروی انسانی) طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی

در کارگاه های مشمول طبقه بندی مشاغل کارفرما مکلف است طرح را پیاده سازی کرده و طرح را برای کلیه کارگران اعم از قرارداد دائم، موقت، پاره وقت و … اعمال نماید. حتی اگر کارگاه اصلی مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشد و در همان کارگاه پیمانکاری وارد شود پیمانکار نیز مکلف است ضوابط طرح طبقه بندی کارگاه اصلی را در خصوص کارگران خود رعایت نماید.

مزد کارگران طرح طبقه بندی مشاغل از دو قسمت تشکیل می گردد: ۱- مزد شغل یا مزد گروه و ۲- مزد پایه (برای کارگران با سابقه یک سال تمام و بیشتر)؛ که مجموع مزد شغل یا مزد گروه و مزد پایه مزد مبنا را تشکیل می دهد.

نحوه تعیین مزد شغل یا مزد گروه کارگران مشمول طرح طبقه بندی مشاغل

۱- کارگاه های با تعداد ۵۰ نفر کارگر و بیشتر

در این کارگاه ها طرح ویژه هر کارگاه توسط اشخاص و افراد دارای مجوز اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از وزارت کار طرح طبقه بندی کارگاه را طبق شرایط هر کارگاه تهیه می نمایند. طرح تهیه شده به تایید وزارت کار رسیده و پس از آن در کارگاه اجرا می شود. تاریخ اجرای طرح نیز از تاریخ شمول طرح در کارگاه است.

بنابراین در چنین کارگاه هایی تعیین مزد گروه و مزد شغل طبق طرح ویژه همان کارگاه قابل تعیین است و بدون دسترسی به طرح کارگاه تعیین مزد کارگران مقدور نیست.

در چنین کارگاه هایی کمیته طبقه بندی مشاغل تشکیل شده و کلیه امورات مربوط تغییر گروه، شغل، وظایف و … کارگران باید به تایید کمیته مزبور برسد.

صلاحیت موسسات و افراد اجرایی در طرح طبقه بندی مشاغل

‌تبصره ۲ - صلاحیت موسسات و افرادی که به تهیه طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل بر کارگاه‌ها می‌پردازند باید مورد تایید وزارت کار و اموراجتماعی‌باشد.

‌تبصره ۳ - اختلافات ناشی از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل با نظر وزارت کار و امور اجتماعی در هیات حل اختلاف قابل رسیدگیاست.

جدول تعیین حداقل حقوق کارگران  ۱۴۰۰

جدول حقوق و مزایای حداقل بگیران و سایر سطوح در سال ۱۴۰۰

ردیف شرح روزانه (ریال) ماهیانه (ریال)
سطح پایه (حداقل)
۱ حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ۸۸۵,۱۶۵ ۲۶,۵۵۴,۹۵۰
۲ بن کارگری ۲۰۰,۰۰۰ ۶,۰۰۰,۰۰۰
۳ حق مسکن ۱۵۰,۰۰۰ ۴,۵۰۰,۰۰۰
۴ حق اولاد (برای هر فرزند) ۸۸,۵۱۶ ۲,۶۵۵,۴۹۵
۵* پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار) ۴۶,۶۶۶ ۱.۳۹۹.۹۸۰
سایر سطوح
۱ درصد افزایش نسبت به حقوق سال قبل ۲۶ درصد
۲ مبلغ ثابت اضافه پرداختی ماهیانه ۸۲,۷۸۵ ۲,۴۸۳,۵۵۰
۳ پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار) ۴۶,۶۶۶ ۱.۳۹۹.۹۸۰
۴ بن کارگری ۲۰۰,۰۰۰ ۶,۰۰۰,۰۰۰
۵ حق مسکن ۱۵۰,۰۰۰ ۴,۵۰۰,۰۰۰
۶ حق اولاد (برای هر فرزند) ۸۸,۵۱۶ ۲,۶۵۵,۴۹۵

 

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1953

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر