کارت‌های بانکی حذف می‌شود!

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: مشتریان شبکه بانکی می‌توانند از طریق موبایل و نزدیک کردن آن به دستگاه‌های پوز، بدون استفاده از رمز، پرداخت‌های خود را انجام دهند.

کارت‌های بانکی حذف می‌شود!

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: مشتریان شبکه بانکی می‌توانند از طریق موبایل و نزدیک کردن آن به دستگاه‌های پوز، بدون استفاده از رمز، پرداخت‌های خود را انجام دهند.

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک‌ مرکزی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال جاری تکمیل پروژه پرداخت‌های مبتنی بر NFC است که در سال ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد و برای ارائه آن به مردم نیاز به همکاری بانک‌ها بود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر کارت‌های پنج بانک به پروژه کهربا متصل شده و مشتریان شبکه بانکی می‌توانند از طریق موبایل و نزدیک کردن آن به دستگاه‌های پوز، بدون استفاده از رمز، با کاربری آسان‌تر و امنیت بیشتری پرداخت‌های خود را انجام دهند. 

او گفت: با عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. 

کارت‌های برداشت؛ بیشترین صدور کارت

بانک‌های مختلف امکان باز کردن حساب‌های مختلفی را به مشتریان خود می‌دهند و مطابق با آن کارتی را برای دسترسی به موجودی آن حساب صادر کرده و در اختیار آن‌ها می‌گذارند. 

کارت برداشت کارتی است که امکان دسترسی افراد به موجودی حساب جاری یا پس‌انداز ریالی را فراهم می‌کند. به گزارش بانک مرکزی تعداد کل کارت‌های برداشت صادر شده در کشور در بهار سال جاری برابر با 863 میلیون و 510 هزار و 877 عدد بوده است که بیشترین مقدار را در بین انواع کارت‌های دیگر داشته است.

کارت اعتباری نوع دیگر از کارت‌های بانکی است که استفاده‌کنندگان خدمات یا خریداران کالا بدون سپرده‌گذاری و صرفا با اعتباری که از قبل مشخص شده از آن استفاده و در زمان مشخصی در آینده اقدام به تسویه می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد در بهار سال جاری به تعداد 17 میلیون و 909 هزار و 409 کارت اعتباری در بانک‌های مختلف صادر شده است. 

کارت خرید/هدیه نوع دیگری از کارت است که دارنده آن می‌تواند تا سقف موجودی آن برداشت یا خرید کند. در سه ماه نخست سال 1402 به تعداد 474 میلیون و 113 هزار و 737 عدد از این نوع کارت صادر شده است. 

 کارت پول الکترونیک نیز ابزاری است که امکان پرداخت از طریق گوشی تلفن همراه را فراهم می‌کند که آماری از آن برای اکثر بانک‌های کشور وجود ندارد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 133321

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر