گلرنگ سهام تپسی را خرید/تپسی تعلیق شد؟

سهامداران تپسی از صبح امروز با پیام تعلیق نماد این شرکت در بازار سهام مواجه شده‌اند. آن طور که از شواهد پیداست، شایعه اواخر آبان‌ماه به حقیقت پیوسته و گلرنگ، پشت درهای بسته سهام عمده تپسی را خریداری کرده است

گلرنگ سهام تپسی را خرید/تپسی تعلیق شد؟

از اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) خبر می‌رسد تاکسی اینترنتی تپسی توسط هلدینگ بزرگ گلرنگ خریداری شده و این تغییر سهام‌دار عمده، دلیل تعلیق نماد تپسی در بورس تهران از روز گذشته بوده است.

به گزارش عرشه آنلاین ، خرید سهام شرکت‌های کوچک توسط شرکت‌های بزرگ، نه اتفاق غیرمعمولی است و نه اتفاق نامیمونی اما مدل‌های ایرانی سرمایه‌گذاری شرکت‌ها به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، کمی از مدل‌های رایج در جهان متمایز است و بنابراین انتشار هر خبری در این حوزه، به همان اندازه که می‌تواند خوشحال‌کننده باشد، به همان اندازه هم می‌تواند خطرناک و نگران‌کننده باشد. اخباری که درباره تغییر سهامداران تپسی به گوش می‌رسد، از جنس اخبار نگران‌کننده است.

سامانه هوشمند حمل‌ونقل آنلاین تپسی در بهار ۱۳۹۵ تاسیس شد و پس از مدتی توانست سهم بازار قابل توجهی کسب کند به‌طوری که به رقیبی جدی برای اسنپ تبدیل شد. تپسی توانست با جلب سرمایه، خود را چنان وسعت دهد که ایده ورود به بورس، دور از دست و رویایی به نظر نرسد. بنابراین فرآیند تجدید ساختارها و تنظیم دفاتر و اسناد مالی بر مبنای استانداردهای بازار سرمایه از اواخر ۱۳۹۸ آغاز شد. شرکت «پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس» به عنوان شرکت مادر تپسی در آذر ۱۴۰۰ در فرابورس پذیرفته شد و در نهایت، اواخر بهار ۴۰۱ عرضه اولیه شد.

یلاد منشی‌پور از بنیان‌گذاران و مدیرعامل تپسی این عملیات را رهبری کرد و در نشست خبری معارفه سهام تپسی، از ارزش هزار و ۶۴۲/۷ میلیارد تومانی کل شرکت و ارزش ۱۴۰۳/۴ تومانی هر سهم آن خبر داد. عرضه اولیه انجام شد و تپسی به نمادهای قابل معامله بازار پیوست. در این فعل و انفعالات ۳۰ درصد سهام تپسی وارد بورس شد و مابقی سهام در اختیار بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران جدید، مدیران و… باقی ماند.

سهام تپسی در مجموع از سهم‌های موفق بازار قلمداد می‌شود و در یک‌سال گذشته بازدهی بیش از ۸۷ درصدی برای صاحبان خود داشته است.

خبر خیز گلرنگ برای خرید ۷۰ درصد سهام تپسی، در آبان ماه گذشته ناگهان منتشر شد اما در بیست‌وهشتمین روز آن ماه، تپسی با صدور بیانیه‌ای که در سامانه کدال هم منتشر شد، این اتفاق را تکذیب کرد: «به استحضار می‌رساند اخبار منتشر شده در خصوص نقل و انتقال سهام عمده این شرکت و تغییر سهامدار عمده آن صحت نداشته و منطبق بر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس هرگونه تغییر سهامدار عمده بدون طی فرآیندها و روندهای قانونی در سامانه معاملات عمده فرابورس ممکن و میسر نمی‌باشد. بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان افشا می‌شود.»

اما از ابتدای آذر، تحولات در تپسی سرعت گرفت؛ ابتدا دعوتنامه سهام‌داران به مجمع عمومی فوق‌العاده برای ۱۳ آذر منتشر شد و سپس خبر پس‌گرفتن دعوت و لغو مجمع منتشر شد. هنوز تاریخ جدید مجمع اعلام نشده بود که نماد تپسی دیروز (دوشنبه، ۲۰ آذر ۴۰۲) تعلیق شد و ناظر بازار علت این تعلیق را که تا حداکثر ۴ دی‌ماه خواهد بود، «بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر» عنوان کرد.

بررسی خبرنگار انصاف نیوز نشان می‌دهد ماجرای تپسی به همین‌جا ختم نشده و اطلاعیه‌ای توسط این شرکت در نخستین ساعات امروز، سه‌شنبه ۲۱ آذر ۴۰۱ (ساعت ۱ و ۱۱دقیقه بعد از نیمه‌شب) روی سامانه کدال قرار گرفته به این شرح: «به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان، به اطلاع می‌رساند پیرو شایعه منتشرشده در پایگاه خبری -مبنی بر- به استحضار می‌رساند انتقال بلوکی سهام طی روزهای معاملاتی اخیر، مطابق درخواست سهامداران شرکت به هیات پذیرش فرابورس جهت رفع توثیق سهام و موافقت هیات مذکور و در نتیجه تجمیع سهام در کد اصلی سهامداران می‌باشد.»

این اطلاعیه گرچه به صورت شفاف، ورود گلرنگ به بازار فاوا و سرمایه‌گذاری استارتاپی‌اش را تایید نکرده اما اطمینان می‌دهد «انتقال بلوکی سهام» طی روزهای اخیر انجام شده است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ورود شرکت‌های ثروتمند به حوزه فاوا و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها، امری معمول در جهان است که اتفاقا از آن هم استقبال می‌شود اما چیزی که مورد ایران را پیچیده و نگران‌کننده می‌کند، همین رفتارهای ناشفاف است.

گرچه حفظ اطلاعات و محرمانگی فعالیت‌ها در بازارهای رقابتی پذیرفته است اما شیوه شرکت‌های بزرگ ایرانی برای ورود به این بازار، مانند تکذیب یا تلاش برای تغییر ساختارهای مدیریتی شرکت‌ها، بیشتر این شائبه را تقویت می‌کند که صاحبان سرمایه، بازار فناوری‌های اطلاعات و ارتباط و شرکت‌های فعال در این اکوسیستم را مانند هر بازار پول‌ساز دیگری نگاه می‌کنند و می‌خواهند از لقمه‌های آماده برای پول گذاشتن روی پول بهره ببرند؛ بنابراین ورودشان به این حوزه ویژگی‌های تحسین‌برانگیز کاهش ریسک و تقویت زیرساخت و افزایش توان مالی برای تحقیق و توسعه را ندارد.

تعلیق تپسی 

سهامداران تپسی از صبح دوشنبه با پیام تعلیق نماد این شرکت در بازار سهام مواجه شده‌اند. آن طور که از شواهد پیداست، شایعه اواخر آبان‌ماه به حقیقت پیوسته و گلرنگ، پشت درهای بسته سهام عمده تپسی را خریداری کرده است. بر همین اساس نماد تپسی برای شفاف‌سازی درباره این معامله که به نظر می‌رسد بدون رعایت اصول قانونی بازار سرمایه انجام شده، تا چهارم دی‌ماه متوقف خواهد بود.

تغییر سهامدار عمده تپسی و فروش ۷۰ درصد از سهام این شرکت عضو بازار سهام به شرکت گلرنگ، خبری بود که اواخر آبان امسال در فضای بازار سرمایه پیچید. در همان زمان، میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی در نامه‌ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی بازار سرمایه که در کدال هم منتشر شد، به سرعت این خبر را تکذیب و تاکید کرد که این شرکت تنها در صورت طی فرآیندهای قانونی اقدام به تغییر سهامدار عمده خود خواهد کرد.

تکذیب تغییر سهامدار عمده

انتشار این نامه در کدال که به تکذیبیه شرکت تپسی جنبه قانونی و رسمی می‌داد، مهر پایانی بر شایعات زد. با این حال اما طی دو روز گذشته خبر تغییر سهامدار عمده تپسی در صدر اخبار بازار سرمایه نشسته است. نشر دوباره این خبر به صورت گسترده، در کنار رشد 15 درصدی قیمت سهام تپسی در بازار طی روزهای اخیر، ناظر بازار را بر آن داشت که نماد تپسی را از امروز تا چهارم دی‌ماه تعلیق کرده و به شرکت فرصت دهد تا درباره این خبر شفاف‌سازی کند.

آن طور که اخبار و شایعات مطرح می‌کنند، خرید 70 درصد از سهام تپسی توسط شرکت گلرنگ که علاقه ویژه‌ای به تصاحب استارت‌آپ‌ها دارد، پشت درهای بسته و بدون طی فرآیندهای قانونی صورت گرفته است. این در حالی است که بر اساس قانون، برای انجام فرآیند عرضه و فروش سهام عمده یک شرکت عضو بازار سرمایه، شرکت موظف است ابتدا بلوک سهام خود را برای عرضه آگهی کند؛ روندی که در مورد تپسی طی نشده و خبری از آگهی عرضه نیست!

بررسی فهرست سهامداران تپسی هم نشان می‌دهد تا پایان معاملات امروز، شرکت خورشیدسان 19.11 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری راستین ارزش سپهر 13.49 درصد، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی کیان 2.49 درصد، شرکت توسعه ساختمانی سلین 2.12 درصد، شرکت آرین کارن کیش 2.12 درصد، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی موج فیروزه 1.41 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر 1.13 درصد در شرکت تپسی صاحب سهم هستند و 34 درصد، متعلق به اشخاص حقیقی است.

سهامداران تپسی در پایان روز ۲۰ آذر

حالا باید منتظر ماند و دید که این بار تپسی چگونه شفاف‌سازی خواهد کرد؟ آیا معاملاتی پشت پرده در جریان بوده و تپسی به آن اعتراف می‌کند یا شایعات با هدف دیگری، هر ماه به سراغ این شرکت بازار سرمایه می‌آید؟

منبع :تجارت نیور - انصاف نیوز 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 117727

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر