نبض دلار در دست توافق / ردپای طالبان در بازار دلار ایران / تغییر قیمت در راه است؟

قیمت دلار در چند ماهه اخیر دستخوش تغییرات زیادی بوده است. دلار چند نرخی باعث افزایش قیمت دلار در بازار شده است. روند نوسانی قیمت دلار در بازار ادامه دارد. با این حال با آغاز دور جدید مذاکرات برجام التهاب بازار ارز تا حدی فروکش کرده است

نبض دلار در دست توافق / ردپای طالبان در بازار دلار ایران / تغییر قیمت در راه است؟

قیمت دلار در چند ماهه اخیر دستخوش تغییرات زیادی بوده است. دلار چند نرخی باعث افزایش قیمت دلار در بازار شده است. روند نوسانی قیمت دلار در بازار ادامه دارد. با این حال با آغاز دور جدید مذاکرات برجام التهاب بازار ارز تا حدی فروکش کرده است و قیمت‌ دلار روند کاهشی داشته است. این‌ روزها مذاکرات وین به حساس‌ترین لحظات خود نزدیک شده  و بازار ارز با هر خبری که از‌وین به گوش می‌رسد، نوسان قیمت را تجربه می کند. اما باید دید حال که باقری در وین در حال مذاکره است، بازار به این مذاکرات چه واکنشی نشان می‌دهد و در کانال ۲۵هزارتومان پایین‌تر خواهد آمد؟

قیمت دلار

قیمت دلار امروز چقدر شد؟

دلار آزاد در قیمت ۲۵هزار و ۸۰۰تومان معامله می‌شود.

بیشتر بخوانید: سیگنال‌ مهم دور جدید مذاکرات به بازار ارز | منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

بازار ارز معاملات آخرین روز هفته را تقریبا بدون تغییر نسبت به روز گذشته آغاز کرد. به این ترتیب دلار آزاد در قیمت ۲۵هزار و ۸۰۰تومان معامله می‌شود.روز گذشته آخرین قیمت معاملاتی ارز آزاد، ۲۵هزار و ۷۵۰تومان بود.همچنین کانون صرافان، قیمت دلار را ۲۴هزار و ۳۱۶تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۶۱۳تومان برای فروش اعلام کرده است.کانون صرافان روز گذشته دلار را ۲۴هزار و ۳۰۰تومان برای خرید و ۲۴هزار و ۵۹۲تومان برای فروش قیمت زده بود.

یورو نیز در صرافی‌های رسمی با قیمت ۲۶هزار و ۷۰۵تومان‌ برای خرید و ۲۷هزار و ۷۹تومان‌ برای فروش خرید و فروش می‌شود.یورو روز چهارشنبه در صرافی‌های رسمی قیمت ۲۷هزار و ۷۲تومان برای خرید و ۲۷هزار و ۴۰۵تومان برای فروش معامله می‌شد.صرافی ملی نیز قیمت دلار را یا اندکی کاهش نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۴هزار و ۵۱۱تومان برای فروش و ۲۴هزار و ۲۶۷تومان برای خرید

اعلام کرد.

ردپای طالبان در بازار دلار ایران

ممنوعیت خروج ارز از هرات از سوی طالبان به بانک مرکزی ایران در مدیریت قیمت دلار بازار تهران کمک کرده است.نرخ دلار که طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بیش از ۹۰۰ تومان بالا رفته بود، در پایان معاملات چهارشنبه با ۶۰۰ تومان کاهش به ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. کاهش نرخ دلار در هرات بیشتر از تهران بود و  ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد تا اختلاف نرخ دلار در این دو بازار به بیش از هزار تومان برسد.

بنا به گزارش اکوایران، با افزایش اختلاف نرخ در تهران و هرات، دوباره این گمانه‌زنی در بازار شکل گرفت که بازارساز بوسیله هرات سعی در کنترل نرخ تهران را دارد. آن‌ها معتقدند بودند که در گذشته بدین‌گونه بود که هر زمان اختلاف به بالای ۲۰۰ تومان می‌رفت بوسیله آربیتراژ دلار از هرات به تهران، بازار تنظیم می‌شد، اما الان طالبان اجازه خروج دلار را نمی‌دهد و بازارساز فقط با نرخ دهی در هرات، دلار تهران را حرکت می‌دهد.

کمک ارزی طالبان به بانک مرکزی ایران

در واقع از دید معامله گران محدودیت طالبان یک نوع کمک ارزی به بانک مرکزی ایران به حساب می آید زیرا ممنوعیت خروج دلار از هرات موجب شده بازار ساز بهتر بتواند بازار نقدی تهران را مدیریت کند.

حباب سکه مثبت شد

از سوی دیگر روند کاهشی سکه اما از نیمه دوم معاملات با ریزش اونس جهانی شروع شد، این درحالیست که نرخ دلار تا ظهر ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرده بود. با این کاهش اونس و دلار و سکه، حباب سکه بعد از چهار روز دوباره مثبت شد.

شمارش معکوس برجامی در بازار ارز

حال و هوای خبری بازار نیز به شدت مثبت بود و معامله گران به کنایه می‌گفتند که با این همه خبر مثبت، ما باید تمام دارایی‌هایمان را به ریال تبدیل کنیم. به عقیده آن‌ها همه خبرها معنی شمارش معکوس مذاکرات وین را می‌دهند اما یک جای کار می‌لنگد. این دسته می‌گفتند با رسیدن نرخ دلار به کف ۲۴ تا ۲۵ هزار، خبر توافق نمی‌تواند در این نرخ بیاید چرا که بیشتر از این‌ها می‌ریزد، در واقع از نظر آن‌ها خبر توافق در کف نمی‌آید.

شاهد این دسته، کمبود مال یا ارز در سلیمانیه بود و می‌گفتند معامله‌گران سلیمانیه نرخ فردا را خریدار بودند، پس می‌توان شاهد تغییر روند در بازار بود.اما در مقابل خوشبین‌های بازار به تمام خبرهای مثبت اشاره داشتند. مهمترین خبر این دسته مربوط به مسایل لغو تحریم‌ها بود. در این مورد یک شایعه در بازار بود که روز پنج شنبه سپاه پاسداران و عده دیگری از افراد سیاسی از لیست تحریمی خارج می‌شوند. البته دسته خوشبین بازار به این نکته نیز اشاره داشتند که شرکت‌های وارداتی به امید توافق، تقاضای دلاریشان را کم کرده‌اند. عددهای حمایتی دلار هرات برای تکنیکالیست‌های بازار ۲۴ هزار و ۴۰۰ و ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود که سطح اول را حمایت مهم می‌دانستند و معتقد بودن با خبر توافق از دست می‌رود. نکته بازار چهارشنبه ورود نرخ خرید نیما به کانال ۲۳ هزار تومان بود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 11452

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر