سیگنال‌ مهم دور جدید مذاکرات به بازار ارز | منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

از نگاه فعالان، سفر رئیسی به مسکو برای فعالان بازار ارز مهم بوده و معتقدند در راستای تسریع لغو تحریم‌ها صورت گرفته است.

سیگنال‌ مهم دور جدید مذاکرات به بازار ارز | منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

در معاملات روز گذشته بازار ارز، ترکیب کاهش حجم معاملات بازار ارز و خبر سفر پیش روی رئیس‌جمهور به مسکو توانست بازار ارز را تحت فشار فروش قرار دهد.

از نگاه فعالان، این سفر برای فعالان بازار ارز مهم بوده و معتقدند در راستای تسریع لغو تحریم‌ها صورت گرفته است.

از فردا مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۴ آغاز خواهد شد و نتایج این دور می‌تواند تا حد قابل توجهی، میزان حصول یک توافق را نمایان سازد. اگرچه برخی از افراد خوش‌بین معتقدند حصول یک توافق دور از انتظار نیست. برخی دیگر از افراد اختلاف‌نظرهای موجود را مانع حصول یک توافق در کوتاه‌مدت می‌دانند.

این رویدادهای خبری، در هفته جاری باعث خواهد شد که احتمالا حرکت دلار متمایز از هفته گذشته باشد.

در نوسانات قیمتی هفته گذشته، با تلاش‌هایی که برخی از معامله‌گران بازار ارز برای بالا بردن قیمت دلار‌ انجام دادند، دلار شاهد رشد قیمت بود. اما افزایش قیمت دلار، با استقبال بازار روبه‌رو نشد و باعث شد فعالان از حجم معاملات خود کاسته و همچنان گوش به زنگ اخبار وین باشند.

در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته و با انتشار خبری مبنی بر سفر قریب‌الوقوع رئیس دولت به شهر مسکو، پیش‌بینی‌ها از قیمت ارز وارد فاز جدیدی شد.

این سفر رئیسی از دیدگاه تحلیلگران، یک معنای مهم داشت؛ اینکه ایران برای یک توافق کاملا جدی است و به دنبال این است که در زمین بازی بیشترین تلاش را در جهت عملی‌سازی لغو تحریم‌ها انجام دهد.

برخلاف هفته گذشته، معامله‌گران با روند نزولی همسو شده و با اختلاف قیمت‌ ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی با نرخ نقدی روز شنبه برای روز‌های آتی سخن گفتند.

روند بازار به نحوی است که معاملات پشت خطی در روز گذشته، قیمت‌های پایین‌تری نسبت به معاملات نقدی داشتند، موضوعی که نشان می‌دهد آینده کوتاه‌مدت بازار کاهشی است.

حال باید دید بازار‌ساز که به دنبال کاهش نوسان قیمت در بازار ارز است، تا چه حد از این کاهش قیمت حمایت کرده و چه سیاستی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

پیش‌بینی نرخ دلار در انتهای سال، ۲۵ تا۲۶ هزار تومان

در همین زمینه مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار ارز متأثر از انتظارات ذهنی بخشی از جامعه است، افزود: به طور کلی در انتهای سال میلادی با یک افزایش نسبی در نرخ ارز مواجه هستیم. می‌توان این مسئله را با بررسی نرخ ارز در ماه‌های انتهایی سال میلادی مشاهده کرد. البته پس از طی این دوره، معمولاً نرخ ارز به حد متوسط قیمت خود در همان سال برمی‌گردد.

حریری ادامه داد: به نظر می‌رسد که دلار در پایان سال ۱۴۰۰ در کانال قیمتی ۲۵ تا۲۶ هزار تومانی قرار خواهد گرفت و نوسانات اخیر در قیمت دلار همان‌طور که پیش از این اشاره کردم به دلیل افزایش تقاضا در انتهای سال میلادی است.

وی با تأکید بر نقش برخی رسانه‌های خارجی بر تلاطم بازار ارز، گفت: همانطور که می‌دانید قیمت دلار در کشور ما تحت تأثیر مسائل سیاسی و روابط بین‌المللی قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: اگر در روابط خارجی کشور گشایش ایجاد شود به طور معمول شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود. همچنین این مساله می‌تواند تأثیر مستقیم بر کاهش تقاضای ارز داشته باشد چرا که افراد از نظر ذهنی انتظار جهش نرخ ارز را نداشته و عرضه ارز به صورت عادی می‌تواند بازار را متعادل کند.

ثأثیر اخبار منفی مذاکرات بر نرخ دلار

وی با بیان اینکه در سطح عرضه ارز طی ماه‌های اخیر تغییر محسوسی رخ نداده است، اظهار کرد: نسبت به چند ماه گذشته با کاهش عرضه در بازار مواجه نشده‌ایم اما با افزایش تقاضا مواجه بوده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: بخشی از این تقاضا مربوط به اخبار منفی منتشر شده در مورد مذاکرات وین و تأثیر آن بر نرخ دلار بوده است. افکار برخی از مردم توسط رسانه‌های خارجی تغذیه می‌شود و این رسانه‌ها به صورت مکرر بر عوامل منفی سیاسی مؤثر بر بازار ارز دامن می‌زنند.

حریری با اشاره به اینکه تخصیص سهمیه ارز مسافرتی منطقی نیست، افزود: البته تخصیص این ارز، تأثیر چشمگیری بر تقاضای مؤثر بازار ندارد و در مقابل آنچه که اهمیت دارد، مبادلات ارزی در سامانه نیما است. چرا که عمده نیازهای ارزی کشور در این سامانه تأمین می‌شود و برای بررسی بازار و نرخ ارز باید وضعیت سامانه نیما را مورد توجه قرار داد.

وی گفت: بازار اسکناس نقدی معمولاً شامل سفته بازی و بازار فردایی می‌شود و بیشتر هم جنبه سیاسی دارد؛ باید به این نکته توجه کرد که بازار نقدی بخشی از تقاضا را تأمین می‌کند اما در مقایسه با تبادلات ارزی سامانه نیما قابل توجه نیست.

براساس این گزارش، به طور معمول شرکت‌ها و مؤسسات مالی با فرارسیدن سال مالی جدید، برای تسویه حساب‌های ارزی خود نیاز به تهیه ارز دارند که این موضوع تأثیر مقطعی بر بازار ارز دارد. این مساله باعث می‌شود که سمت تقاضا در بازار ارز فشار موقتی را احساس کند و در نتیجه آن قیمت ارز در این دوره زمانی با افزایش موقت مواجه می‌شود. معمولاً این روند افزایش تقاضا از ماه‌های پایانی سال میلادی شروع می‌شود به طوری که معامله‌گران بازار، انتظار افزایش قیمت ارز را در ماه‌های منتهی به سال جدید دارند.

بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، روند عرضه ارز و تأمین نیازهای ارزی بخش‌های مختلف شتاب گرفته، به‌طوری که سامانه نیما و بازار متشکل به عنوان دو نهاد اصلی بازار ارز کشور با افزایش عرضه مواجه شده‌اند و عرضه روزانه در سامانه نیما ۷۰ درصد بیشتر از سال گذشته شده است.

بر اساس آمار سامانه نیما، حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان، در این سامانه طی هشت ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ (فروردین تا پایان آبان)، معادل ۱۰.۷ میلیارد دلار بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۱۸.۱ میلیارد دلار رسیده است. این امر حاکی از بهبود بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان به کشور است./ همشهری آنلاین

منبع: قیمت دلار

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2731

  • ناشناس

    همه چیز دست دولت است اگر بخواهد دلار به ۵۰۰۰ تومان هم می‌رسد ولی فعلا کسری بودجه باید جبران شود

    • فتح اله

      پسر خوب ، همین حالا هم نرخ رسمی ارز برای دو سه کالا ۴۲۰۰ هستش دولت بخاطر هزینه هایش مجبور شده حذف کردن این ارز را نیز بررسی کنه
      یه کشور با وضعیت ما هیچوقت نمیتونه دلار را پنج هزار کنه اونوقت باید ورشکست بشه

  • دبیر

    در ایران کسی از ارزانی یا ثبات قیمت حمایت نمیکند.چرا!؟

  • alireza

    ایران توافق موقت رو پشت پرده پذیرفته و روسیه از این موضوع خبر داره ...علت عصبانیت وزیر خارجه اسرائیل هم همینه . آقای رییسی هم سربسته در مجلس به این موضوع اشاره کرد

  • احمد

    شما رابه قرآن قسم میدهیم که مرعوب هیا هوی آمریکا واروپای بی‌ارزش و پادو آمریکا نشوید آنها اگر چاره دیگری داشتند هیچ وقت به مذاکرهتن نمی دادند به هرحال منافع ملی را فدای منافع گروه خود نکنید و مرعوب نشوید به قول حضرت سعدی نهافتاب ازاین داغ تر میشود و نه غلام ازاین سیاه تر خدای ظریف ناظر بر اعمال شما است

  • نصر

    دلارتازمانی که کسری بودجه بیشتربه علت نادانی وسرزیربرف بردن مسئولین ونمایندگان بخاطرحقوقهای نجومیشان ودیگران وبی تدبیری که دارن همیشه روبه بالابوده.
    چراکه کسری بودجه راباهمین بالابردن دلارتامین می کنند...

  • ناشناس

    تازمانی که بودجه کشوربیشترتبدیل به حقوقهای نجومی کارمندان شرکت نفت وگازوتامین اجتمائی می شود.برای جبران کسری مجبوربه بالانگه داشتن ارزمی باشند...

  • محمد

    پدرکشور راتحریمدنیاورده بلکه حقوق های نجومی وغارت بیتالمال توسط شرکت نفتی ها بانکها ،بیمه ها نهادها،ونجومی بگیران که هیچ کس جرات ندارم رسیدگی کنه

ارسال نظر