دلار بازهم ریخت / دستور از میرداماد رسید؟

روند کاهشی قیمت دلار در بازار ادامه دارد. قیمت دلار امروز یک گام دیگر به کانال ۴۹ هزار تومان نزدیک شد و در بازار آزاد با قیمت ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. باید منتظر تغییر کانال دلار باشیم؟

دلار بازهم ریخت / دستور از میرداماد رسید؟

روند کاهشی قیمت دلار در بازار ادامه داردقیمت دلار امروز هم کاهشی بود و دلار امروز ۲۵ مهر ماه به ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. اما روند کاهشی قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟. باید منتظر تغییر کانال دلار باشیم؟

به گزارش عرشه آنلاین ، قیمت دلار روز گذشته کاهش ۵۰۰ تومانی داشت و به کف کریدور ۵۰ هزار تومانی بازگشت. معامله‌گران، تلاش سیاست‌گذار را برای روند نزولی این اسکناس موثر می‌دانند و معتقدند ارزپاشی‌ روزهای اخیر اثر سیگنال‌های ورودی به بازارهای مالی را خنثی کرده استقیمت دلار و سکه روز یکشنبه، وضعیت رنجی داشت. در نبود بازار ارز هرات، قیمت دلار سلیمانیه و قیمت درهم امارت زیر نظر معامله‌گران بود. قیمت درهم امارات در ۱۴ هزار تومان شروع به کار کرد و با کاهش تا ۱۳ هزار و ۹۲۰ تومان پایین آمد. با این قیمت درهم، دلار ۵۱ هزار تومان برآورد می‌شود. قیمت دلار سلیمانیه در روز یکشنبه ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز به کار کرد و در پشت‌خط شب یکشنبه ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان کار خود را به پایان رساند.

این قیمت دلار در سلیمانیه در حالی به این مرز حمایت رسیده که در پشت‌خط گفته می‌شد دلار هرات حوالی ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومان معامله می‌شود.

 قیمت دلار در ادامه روند نزولی خود امروز در بازار با قیمت ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. این کاهش قیمت در حالی رخ داده که بازار ارز هرات امروز هم به دلیل زلزله همچنان تعطیل است.

هفته گذشته تنش میان حماس و اسرائیل و زلزله افغانستان قیمت دلار را افزایشی کرد. اما با وجود تدوام شرایط جنگی و تکرار زلزله در افغانستان، قیمت دلار همچنان نزولی است. معامله‌گران معتقدند بازارساز با تمام قوا وارد بازار شده تا مانع افزایش قیمت دلار شود.

تلاشی که تاکنون به نتیجه رسیده است. قیمت دلار مرز حساس خود را از دست داده و در حال حرکت به سمت کانال ۴۹ هزار تومان است. روز گذشته معامله‌گران اعلام کرده بودند در صورتی که قیمت دلار کانال ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان را از دست بدهد، فشار فروش در بازار قوت می‌گیرد و دلار نزولی می‌شود. اتفاقی که امروز در بازار رخ داد. حالا باید دید کانال بعدی که دلار در آن توقف می‌کند کدام است. آیا دلار کف کانال ۵۰ هزار تومان می‌ماند و یا وارد کانال ۴۹ هزار تومان می‌شود.

از ابتدای این هفته روند کاهشی قیمت دلار آغاز شد و دلار نه تنها کانال ۵۱ هزار تومان را از دست داد بلکه با سرعت خود را به کف کانال ۵۰ هزار تومان نزدیک کرده است. اکنون سوالی که وجود دارد این است که آیا قیمت دلار وارد کانال ۴۹ هزار تومان می‌شود؟

کارشناسان هم پیش بینی دقیقی از قیمت دلار ندارند. برخی معتقدند قیمت دلار به کانال ۴۹ هزار تومان بر می‌گردد. اما برخی دیگر می‌گویند کف کانال دلار تغییر کرده و قرار نیست دلار به کانال قبلی برگردد و در محدوده ۵۰ هزار تومان می‌ماند

تکنیکال‌کار‌ها می‌گویند اگر قیمت دلار مرز حمایتی ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد، دلار وارد کانال ۴۹ هزار تومان می‌شود و احتمالا تا کانال ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان پایین می‌آید. دلار در ساعات ابتدایی امروز در کانال ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان بود اما در این ساعت این کانال را از دست داده است.

اگر دلار زیر این مرز بماند قیمت دلار کاهشی می‌شود. اما باید دید آیا افزایشی‌های بازار اجازه کاهش قیمت را به بازار می‌دهند و یا همچنان دلار در کانال ۵۰ هزار تومان می‌ماند. دلیل این مساله این است که برخی معتقدند قیمت دلار از کف قیمتی قبلی خود فاصله گرفته و احتمالا در کانال ۵۰ هزار تومان بماند و وارد کانال ۴۹ هزار تومان نشود.

اما کدام اخبار سیاسی بر بازار تاثیر گذاشته است؟ ساعاتی قبل خبری منتشر شد درباره آتش بس موقت در نوار غزه.ک ابتدا گفته شد این توافق میان آمریکا، اسرائیل و مصر بوده اما دقایقی بعد این خبر تکذیب و مشخص شد این آتش بسی موقتی و چند ساعته اس برای خروج از غزه.

اکنون به نظر می‌رسد بازار جدای از اتفاقات خاورمیانه در حال معامله است و در کنار این معاملات نیم نگاهی هم به جلسه شورای امنیت ملی سازمان ملل دارد تا ببیند درباره تحریم‌های موشکی ایران چه تصمیمی گرفته می‌شود. اگرچه به نظر می‌رسد این خبر هم تاثیر خاصی بر بازار نگذارد.

از طرف دیگر، فردا روز مهمی برای ایران است و قرار است در جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل درباره لغو یا ماندگاری تحریم‌های موشکی ایران تصمیم‌گیری شود. معامله‌گران می‌گویند بازار در انتظار نتیجه این نشست است. اما تجربه‌های قبلی نشان داده که بازار مدت‌هاست نسبت به این اخبار بدون واکنش بوده است. چون واکنش بازار به خبر آزادسازی دلارهای بلوکه شده و آزادی زندانیان دو تابعیتی تقریبا خنثی بود و بازار واکنش خاصی به این اخبار نشان نداد و کاهش قیمت دلار بسیار کم و ناچیز بود. اکنون هم به نظر می‌رسد رفع این تحریم‌ها می‌تواند روی کاهش قیمت دلار تاثیر بسیار محدودی داشته باشد اما ابقای تحریم‌ها احتمالا بازار را افزایشی نکند.

به عقیده معامله‌گران مهمترین اتفاق پیش‌روی بازار ارز موعد لغو تحریم‌های موشکی ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. اگر در ۲۶ مهر سیگنال منفی به بازار مخابره شود قیمت دلار می‌تواند نوسان صعود به خود بگیرد و برعکس. علاوه بر این اخبار تنش بین حماس و اسرائیل نیز در تیررس معامله‌گران است. در معاملات روز دوشنبه با توجه به بازگشایی بازار انس، معامله‌گران نیم نگاهی هم به این بازار دارند. از نظر گروهی از معامله‌گران بازگشایی انس طلا در روز دوشنبه می‌تواند در بازار ارز و سکه تاثیرگذار باشد. این دسته معتقدند قیمت انس طلا امروز می‌تواند راه دلار و سکه را از هم جدا کند.

به عقیده تحلیل‌گران فنی حمایت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان ناحیه مهم قیمتی برای درهم است. اگر این حمایت در بازار از دست برود قیمت دلار می‌تواند به کف ۵۰ هزار تومان نزول کند و حمایت دامنه پایین‌تر را تست بزند. اما اگر این سطح در بازار حفظ شود قیمت درهم امارات برای تثبیت بالای ۱۴ هزارتومان تلاش خواهد کرد که در صورت این اتفاق قیمت دلار می‌تواند وارد کانال ۵۱ هزار تومان شود.

منبع: تجارت نیوز - اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 110436

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر